Annons:
Etikettmjukvara
Läst 1173 ggr
[PeterWem]
2013-02-24 06:22

Linux för fotografen

Testade Darktable i Ubuntu och blev kär direkt i det programmet. Problemet är att det enbart finns till Linux och till Mac. Jag kör i princip redan med program som bygger på öppen källkod, så som Libre office, RawTherapee, GIMP, Photivo, Scribus och Luminance HDR.

De program som inte kommer fungera för mig är Photomatix och Digital Photo Professional.

Det jag är nyfiken på är själva färghanteringen. Jag kör med en Spyder2Express och till Windows har jag testat http://dispcalgui.hoech.net/

Den gången fick jag inte till samma färginställningar som Colorvisions egna programvara. Jag tänker som sagt försöka igen, denna gång i Ubuntu, men undrar på tips från er som bildbehandlar i Linux.

Annons:
DesK
2013-02-24 07:58
#1

Jag kör ju Suselinux och har Gimp, digiKam, Libre Office och en hel del annat :) Så jag är nyfiken på de övriga program du nämner. Sedan vi fick möjlighet att ha endast ett fönster i Gimp tycker jag att det har blivit toppen :) digiKam använder jag mest tilll att sortera mina bilder, fast det går att redigera en hel del även där och digiKam kan hantera rawfiler. Okej, detta är väl inte direkt svar på din fråga utan snarare fler frågor ;)

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[PeterWem]
2013-02-24 08:10
#2

Digikam kraschade i Windows 7, så det är även en anledning till att gå över till Linux.

DesK
2013-02-24 08:15
#3

Jag har hört att många program med öppen källkod strular i Windows. Kan dock inte tala av egen erfarenhet, eftersom sedan många år inte använder pyttemjuks produkter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

papa-bear
2013-02-24 10:53
#4

de produkter ni pratar om är inte egenproducerade av ms, utan de är producerade av andra. hade de varit producerade av ms, kanske de fungerat direkt, men det är väl som när firefox släpper nya läsare, diverse insticksprogram slutar fungera eller fungerar sämre tills de är uppdaterade av sina producenter.

med öppen källkod ser man ju direkt vad som fungerar och inte fungerar mot os, så att det finns program som fungerar direkt mot linuxbaserade system förstår jag mycket väl.

Mimmi
2013-02-24 14:17
#5

Kalibreringsverktyg till Linux har jag upplevt att det är lite tunt med. Men i min jakt har jag kommit över ColorHug, som jag tycker verkar lovande. Kostar ynka 30 kronor! Den är väldigt ny och jag har själv inte hunnit prova den än, men recensioner låter ganska lovande. Värt att testa kanske!

[PeterWem]
2013-02-24 21:21
#6

600 kr får jag det till.

Annons:
Mimmi
2013-02-24 22:41
#7

#6 Hoppsan, du har rätt! Tittade visst bara på fraktkostnaden!

Upp till toppen
Annons: