Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 984 ggr
[morotochcesse]
2/21/13, 11:44 AM

är det fel på min systemkamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 är det fel på min systemkamera. Jag har den på auto för det ofta om jag inte har blom läge när jag fotar blommor. Ni måste säga till om bilden är mörk eller bra.  Jag den bytte blocket och den personen sa att den är 1 år gammal och funkar bra.  Är den Värd bytet mellan min dator som var  dyr

Annons:
Inkanyezi
2/21/13, 11:57 AM
#1

Det är sannolikt så att din kamera mäter ljuset fel, men precis var felet uppstår och hur man kan komma runt det kräver att man känner till hur det går till att ställa in kameran, och att man klarar att bedöma om bilderna är "rätt" exponerade.

Bilderna som du har lagt upp är alla underexponerade ungefär två bländarsteg, och Exif visar att kameran har stått på största bländaröppningen, vilket tyder på att blixten har stängt av långt innan det har kommit ut tillräckligt mycket ljus. Var felet ligger är omöjligt att avgöra om man inte undersöker kameran. Det kan ju helt enkelt vara så att det är inställt en kompensation som gör att bilderna blir mörka.

Kameran har ett sätt att ställa tillbaka till fabriksinställningar, och innan man gör något annat bör man nog ställa tillbaka den till grundinställningarna och prova om den funkar bättre då. Det står i bruksanvisningen hur man ska ställa tillbaka den. Det finns två sätt, det ena i menyerna, och det andra med två knappar som man håller in några sekunder för att alla inställningar ska gå tillbaka till grundläget.

Om det sedan visar sig att kameran ständigt underexponerar med blixt, kan man kanske komma tillrätta med det genom att göra en sådan inställning att den ger mer blixtstyrka än vad mätningen anger att den ska göra.

Allt det här kräver så klart att man förstår vad som händer i kameran när man fotograferar, hur den ställer in ljuset från blixten, och hur den ställer in olika bländare och slutartid. För den som kan allt det är det enkelt att se om det är något allvarligt fel med kameran eller om det bara är en grej som man kan leva med genom att ändra en enkel inställning.

Det troliga är att det går bra att använda kameran, men att man måste veta hur man gör för att lösa problemet. Att det alltså räcker med kunskap om svagheten hos kameran, så att man kan komma runt den genom att ställa in den lite annorlunda.

Och jag avböjer att göra någon jämförelse av värdet hos datorn och kameran. Om du inte ville ha datorn, och om du ville ha kameran, kan du ha gjort en vettig affär. Kameran fungerar troligen, även om den inte exponerar bra med blixt så som den är inställd nu.

[morotochcesse]
2/23/13, 5:00 PM
#2

jag har ingen manual men hur åter ställer man grund inställningarna då

[morotochcesse]
2/23/13, 5:18 PM
#3

jag ville ha en systemkameraa så om jag även har ställt om den och det blir mörk backrund kan jag leva med det. Men vissa bilder blir snygga så med men även om det är fel på den kommer jag aldrig sälja den för det för igen vill ha en kamra som det är fel på eller hur

papa-bear
2/23/13, 6:38 PM
#4

på kameran står märket och modellen. gå in på kameramärkets hemsida, leta reda på ordet support, där kan du, om du uppger modellen i någon ruta, ladda ner manualer och diverse program som du kan använda på datorn, när du vill redigera bilderna.

papa-bear
2/23/13, 6:43 PM
#5

sedan är det väl lite väl nära objektet för att mätvärdena skall bli riktiga.

Upp till toppen
Annons: