Annons:
Etikettövrigt
Läst 1359 ggr
Peak303
2013-02-19 22:55

Vad skulle ni har gjort?

Har spenderat en stor del av kvällen och sökt på mina egna bilder för att se om ngn har använt dem. Har hittat mina bilder på flera hemsidor där dem till och med raderat min loggor. 

Vad ska man göra?

Jag förstår varken Franska, Polska eller Kroatiska så har svårt att ens hitta på hemsidorna..

Väldigt tacksam för svar!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Druiden
2013-02-19 22:58
#1

Jag har sett mina photoshop ritade teckningar utspridda på vissa hemsidor. Antar att man inte kan göra något åt det  :/

Medarbetare på Pokémon Ifokus

joheck
2013-02-19 23:54
#2

Bara en nyfiken fråga; hur gör ni för att hitta era bilder på andra sidor?

Är ju svårt när det är på ett språk du inte förstår :/ Kanske du kan be om hjälp, kanske finns någon här som kan språken tex.

Peak303
2013-02-20 00:20
#3

#1: Tycker det är riktigt tråkigt :(

#2: jag söker på dem på google via en bildlänk till original filen. Så kan man hitta en del där dem är upp laddade.

Funderade på att kolla om någon kunde språken :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Martin
2013-02-20 12:18
#4

translate.google.com fungerar relativt bra, blir inte alltid grammatiskt helt korrekt men i alla fall förståeligt.

Dels kan du klistra in text där som du vill ha översatt till svenska, men du kan även skriva ett meddelande på svenska och få det översatt till olika språk så att du sedan kan skicka mail till dem och be dem ta bort bilderna från sina sidor.

mvh Martin

hydman
2013-02-20 13:05
#5

Den skall finnas nån tjänst på nätet där man kan spåra bilder. Nån med koll?

JNN
2013-02-20 13:21
#6

Här hittade jag en sida där man ska kunna spåra bilder, men huruvida det funkar vet jag inget om.

Finns säkert fler liknande. tjänster.

http://www.tineye.com/

Här står det lite om googles tjänst som ska kunna spåra bildstölder, men även hitta bilder som liknar en annan bild.

http://fotojournalistik.blogspot.se/2011/06/spara-bildstolder.html

Annons:
Emlielki
2013-02-20 15:28
#7

Hörrni, Läs om, Läs rätt.. Peak303 har uppenbarligen redan hittat bilderna.. Det hon ber om hjälp med är att få reda på hur hon nu ska gå till väga med att få bort bilderna från de sidorna..

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

JNN
2013-02-20 17:09
#8

Jag har läst rätt. I bland blir det följdfrågor och sidospår. Tycker att man kan svara dessa också, det kan ju finnas fler som vill göra som Ts, men inte vet hur. Såna här följdfrågor och sidospår förekommer i väldigt många trådar, den här är inget undantag. Och som mitt svar på #0, så har jag aldrig råkat ut för nåt liknande, och jag tycker naturligtvis att det är jättetråkigt, men jag tror att jag personligen inte orkat bry mig, i alla fall om det är utländska sidor med språk jag inte behärskar. Men det är jag det.

Martin
2013-02-20 19:58
#9

#7 Till skillnad från ditt inlägg tycker jag väl att det är en hel del hjälp i de andra inläggen, även om vissa handlar om sidospår och andra handlar om andra som är drabbade på liknand sätt. Det kan ju t.ex. finnas fler bilder som ligger på nätet som hon inte hittat än, då är bildsökningssidorna bra att ha.

I övrigt är det inte så mycket man kan göra än det jag skrev tidigare, ta kontakt med dem bakom sidorna. Och är det då på språk man inte behärskar så rekommenderar jag Googles translate som jag länkade ovan, det finns andra översättningssidor också men de har jag inte använt så kan inte uttala mig om hur pass bra de är.

mvh Martin

Emlielki
2013-02-21 11:32
#10

#9 .. TS är min vän IRL och klagade över att hon inte fick svar på sin fråga utan bara fick tips på hur man kunde hitta bilderna (vilket hon redan kan). Därav mitt inlägg.

Jag har redan så gott jag kan hjälpt henne utanför iFokus.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

JNN
2013-02-21 11:46
#11

Det kanske inte finns så många här som kan svara bra på frågan, det jag sett tidigare i liknande fall är att man har man rekommenderat bildombudsmannen. Det är ju möjligt att han har något tips åtminstone.

En del har skrivit till bloggarna eller hemsidorna som bilderna fanns på eller rättare sagt, personerna bakom dessa sidor och bett dom plocka bort bilderna, annars skulle dom få betala osv. Men det framgick ju att det var en del utländska sidor hon hittat sina bilder på, så då kan det ju bli ganska svårt.

Men som sagt, själv har jag ingen erfarenhet av sånt här, och det kanske inte är så många andra här som har det heller. Så ett bra svar kanske inte går att få, men jag hoppas att det ordnar sig.

 http://www.bildombudsmannen.se/

Martin
2013-02-21 15:33
#12

Till #10 och TS, trist om inte råden hjälper eller anses vara hjälp. Visst är det många OT-inlägg, eller inlägg som är på samma topic men inte hjälper. Men det finns ju också väldigt konkreta tips, men anser man inte det hjälpa så får man nog gå vidare till någon som kan bättre än Ifokusmedlemmarna.

mvh Martin

[Lupse]
2013-02-21 17:39
#13

Om det kan vara till hjälp kan jag Polska, om inte google translate är till någon hjälp (:

Annons:
Peak303
2013-02-25 13:39
#14

Jag har kontaktat några av dem och den Polska sidan raderade det.

Men den Kroatiska sidan har inte brytt sig. Både mailat till ägaren av hemsidan och till personen som har stulit bilden.

Jag känner inte heller för att bara "skita i det" då vissa av personerna skrivit att bilderna tom. är fotograferade utav dem själva.

#13: Tack, fast den polska är redan fixat! :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

bamse6311
2013-02-25 20:22
#15

Har för mig att om man är medlem i Blf så hjälper dom till med sådant.

Om inte annat så finns det en del om upphovsrätt att läsa om på deras sida. Vet inte om det kan vara till någon hjälp för dig.

Bästa hälsningar,
Bertil

Martin
2013-02-26 06:48
#16

#14 Hur vet du vem som stulit bilden? Det kanske ger sig om man ser sidan, men för oss som inte sett så är jag lite nyfiken.

mvh Martin

Peak303
2013-02-26 07:24
#17

#16; jag har skickat kommentarer till dem då några av dem befinner sig på bloggar. Sen kommer jag till de stora problemet med en av bilderna jag hittade på 3 olika Wallpaper hemsidor :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: