Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1293 ggr
[morotochcesse]
2/16/13, 12:26 PM

vill lära mej grunderna med systemkamera

jag vill lära mej grunderna med en systemkamera jag fick den i går.

Jag älskar att fota min kanin Cesse jag brukade fota med min iphone men jag ville ha en bra kamera har en tid viljat ha en systemkamera.

Annons:
Inkanyezi
2/16/13, 1:26 PM
#1

Hej och välkommen! 

Jag flyttade ditt inlägg till en annan grupp där jag tyckte att det passade bättre än i "Kritik - Nybörjare". 

Det allra mest grundläggande skiljer sig ju inte så mycket från mobilen, att man siktar på det som man vill ha bild av och trycker av. Kameran har en auto-inställning, den brukar ofta vara märkt grön, och det brukar stå "Auto" där. Det kan vara en bra plats att börja på, lite mjukstart. 

Sedan finns det tre saker som är grundläggande för den fotografiska tekniken, och de tre sakerna har man själv möjlighet att påverka i lägena P, A (Av), S (Tv) och M. När du vill börja ändra de sakerna är det vettigt att börja med läget P och prova att ställa in olika känslighet (ISO) och göra korsvisa ändringar av slutartid och bländare, och kanske också undersöka hur exponeringskompensation fungerar. Alla de sakerna kan du titta efter i din bruksanvisning. Det kommer väl inte att vara klart vad de verkligen betyder, det får man lära sig genom att prova sig fram. 

Det finns ganska många sidor på nätet som handlar om de här sakerna, och ett ställe som är ganska lätt att närma sig är Fotoinspiration. Det finns många fler. 

När det sedan dyker upp konkreta frågor, ställ dem gärna här, så får du säkert hjälp att förstå hur saker och ting hänger ihop.

felixhaljeskog
2/16/13, 3:16 PM
#2

Tänkte precis skriva lite som #1.

Men om du har en eller när du får den, så läs på lite av det Inkanyezi skrivit, men gå även ut och fota så mycket som möjligt, spelar ingen roll vilket motiv utan prova dig fram med inställningarna så kommer du lära dig väldigt snabbt!

Och om du känner för de så lägg även upp bilder här, så alla kan se dom och så att du kan få hjälp (om du behöver det), här får du väldigt bra hjälp eftersom att det finns många kunniga området.

[morotochcesse]
2/16/13, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

här är min bror🙂

vad tycks om den första bilden. i går tog jag bilder på min kanin men råkade putta in sd minnet för långt in i adaptern så fick be min mamma om det nytt utan lucka till sd minet

Upp till toppen
Annons: