Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 4441 ggr
JazzBass
2013-02-15 20:43

Utmaningen - Omgång 33

Denna omgång kör vi på det framröstade förslaget RETRO. Glad Ta en så bra bild som du kan på temat, fritt fram att tolka det som man vill, och lägg upp den här, så är du med i denna utmaning.

Reglerna är (obs en ny regel om bilderna):

  • En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men manipulering som grovt förändrar bildens innehåll, liksom att lägga till detaljer i bilden som inte fanns med från början (t.ex. att lägga in en ny himmel eller ett djur på bilden) är inte tillåten. Bortkloning av störande detaljer är ok, men inte att lägga till nya bildelement. Bilden får bestå av flera exponeringar (t.ex. HDR, panorama) så länge de ovannämnda kriterierna uppfylls.
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startas kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast lördagen den 23.2, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. Glad

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Cerrolyn
2013-02-15 21:34
#1

En liten fråga, är det ok att lägga på ett filter eller vad det heter för att göra att bilden ser äldre ut, tänker på speptia eller vad det heter. 😟

**MVH Cerrolyn

JazzBass
2013-02-15 21:41
#2

#1 - jepp sepia är ok, det är ju bara i princip svartvitt med en brunaktig färgtoning. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-02-15 22:03
#3

Jag har för lite koll, med retro, menas det då att bilden måste se gammal ut eller räcker det med ett gammalt föremål? Och hur gammalt i så fall?

Cerrolyn
2013-02-15 22:08
#4

#2

Tack, mitt bidrag kommer snart (redan fotat). 😃

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
2013-02-15 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Gammal dam tittar på Hyllands hörna.

**MVH Cerrolyn

Annisangel
2013-02-16 07:12
#6

Vad är retro?? Är det från gamla tider eller? 😞🤔

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
[nathalie44]
2013-02-16 09:40
#7

#6 gammal dags typ

JazzBass
2013-02-16 09:42
#8

Precis; gammaldags, vintage, åldrat… allt som på nåt vis kan associeras till svunna tider.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annisangel
2013-02-16 13:07
#9

Ahaa, tack då förstår jag!

Många Goa Kramar

Annisangel

Annisangel
2013-02-16 13:07
#10

Ahaa, tack då förstår jag!

Många Goa Kramar

Annisangel

[nathalie44]
2013-02-16 13:33
#11

får jag delta med samma bild som jag hade i den andra tävlingen?

JazzBass
2013-02-16 14:02
#12

#11 - Helst en annan. Annars måste folk som vill vara med i båda kommentera samma bild två gånger.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[nathalie44]
2013-02-16 14:25
#13

okej

Annons:
[nathalie44]
2013-02-16 16:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

jag tycker att det är lite gammal dags. jag kan ta en annan bild om ni inte godkänner

felixhaljeskog
2013-02-16 18:56
#15

#14 godkänt blir de nog, det hela handlar om va du ser som gammeldags

Inkanyezi
2013-02-16 19:33
#16

Antik, vintage, retro, modern?

Jag kanske strör lite smolk i bägaren nu, eftersom jag har en ganska bestämd uppfattning om vad som är retro, och att det inte alls är "gammalt", utan i själva verket nytt, men härmar en gammal stil. Ett exempel är kobra-telefonen, Ericofon, som gjordes under femtiotalet och ett par decennier framåt. Den telefonen säljs numera som "vintage", men det finns nytillverkade liknande, och de är "retro", därför att de använder ett gammalt formgivningskoncept, ett gammalt formspråk, med rötter i fyrtio- och femtiotalen.

På samma sätt är ett par utställda byxor typ "bell bottom" som man hittar i en andrahandsaffär inte retro, hur bakåtblickande det än kan te sig modemässigt, utan de är vintage om de gjordes på den tiden. Däremot om jag syr upp ett par nu, så blir det frågan om retro, en återgång till ett äldre koncept.

Så den kanske främsta exponenten som jag just nu ser för retro är Ostindiefararen Göteborg, medan också vår Stockholmsbrigg är klart retro. Regalskeppet Vasa är däremot antikt, och de flesta av de gamla skutorna som ligger längs Stockholms kajer är vintage. Baotians Vespa-liknande moped är retro, medan en äkta Vespa är vintage. Skillnaden ligger alltså i att något nytillverkas med en gammal stil.

Jag tror att man kan ha en lite friare tolkning, och gränsdragningen kanske inte alltid är tydlig. men retro betyder "tillbaka", och som jag ser det handlar det om någonting nytt som ska likna något äldre.

Annisangel
2013-02-17 05:28
#17

Jaa, tack Inkanyezi! Så du menar som en nyproduktion av äldre idéer liksom???? ❤️

Många Goa Kramar

Annisangel

Inkanyezi
2013-02-17 07:14
#18

Så strikt är det kanske inte. Det kan vara en fråga om stil, om man till exempel inreder i en äldre stil, köper femtiotalsmöbler i en enhetlig stil och inreder sitt vardagsrum så, med radiogrammofon och sjuttontums teve. Men själva begreppet innebär att det är återblickande. Kobratelefonen som enskilt element är inte i sig själv retro, men i en miljö som formas med fler attribut av det slaget, blir den en del av återblicken, retro.

Martin
2013-02-18 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här är min tolkning av temat retro.

F I C K U R

mvh Martin

JNN
2013-02-18 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Inte retro kanske enligt Inkanyesis definationer kanske, men här är mitt bidrag…

CHAIR…

Annons:
Ove555
2013-02-18 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Art déco

joheck
2013-02-19 23:42
#22

Jag står över denna gång då jag känner att jag inte greppar temat nog för att varken ta en egen bild eller ge kritik till andras. Följer dock och hoppas på att lära mig ändå!

MissInAction
2013-02-20 01:45
#23

Enligt wikipedia är retro tidigare trender, moden eller teknologi. Nytillverkade produkter som inspirerats av en tidigare era kallas tydligen repro.

Om vi nu ska prata definition. 🤔


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Martin
2013-02-20 12:14
#24

Jag tycker inte man behöver ha någon definition, jag tycker det är spännande att se folks tolkning av temat så som folk tolkar det. Det står ingenstans i reglerna att tolkningen måste vara enligt en viss definition - och det tycker jag är bra. Det skapar utrymme för kreativitet.

mvh Martin

JazzBass
2013-02-20 12:18
#25

Håller med Martin, här är det bilden i sig som är viktigast, inte att man slaviskt följer en viss definition av temat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-02-20 12:38
#26

Det är ju bra att det blir klarlagt, annars har man ju fått be nån att ta bort i alla fall min bild! En del saker kan ju faktiskt tolkas ganska olika av olika människor, särskilt ämnen som man kanske inte alltid är så insatt i vad det betyder ordagrant.

Och som Martin poängterade så tycker jag oxå att det är roligt att se när kreativiteten flödar.

C4NCERiNHALE
2013-02-21 00:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Gammal och trofast

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Annons:
ladyloka
2013-02-22 09:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Är relativt ny här men har tjuvkikat på några tidigare utmaningar. Jag hoppas jag ska kunna göra rätt för mig.

A KICK

majlar
2013-02-22 09:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Gammalt mönster tillbaka.

skogstossan
2013-02-22 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Linas bästa kakor

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-02-24 10:24
#31

Ok vi startar kommenteringen. Själv hann jag inte delta denna gång, men det gjorde dessa i alla fall:

Cerrolyn
nathalie44
Martin
JNN
ove555
C4NCERiNHALE
ladyloka
majlar
skogstossan

Kommentarerna och poängen delas ut enligt reglerna i första inlägget. De ska vara postade senast fredagen 1.3.2013. Nya deltagare kan gärna gå in i äldre trådar och se lite hur det går till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

C4NCERiNHALE
2013-02-24 14:45
#32

Cerrolyn Finns inte så mycket att säga om den här bilden enligt mig, tycker det var ett tråkigt motiv och tråkig vinkel. Skulle kunnat ha tagits från ett annat perspektiv.
nathalie44  Rosen i sig är, i mitt tycke alldeles för mörk. Bakgrunden är för rörig i mitt tycke. Bilden hade blivit bättre med annan bakgrund. 1p
Martin Jättefint fickur men jag är inte alls förjust i de ljusa hörnen, de förstör väldigt mycket faktiskt. Om jag hade varit du så hade jag skippat den där asken. 1p
JNN Jag älskar hur ljuset faller på stolen! Och jag tycker tapeten lyfter stolen också! Bra komposition! 3p
ove555 Finns tyvärr inget jag gillar i den här bilden, ser ut som du har beskurit vänstra delen. 
C4NCERiNHALE -
ladyloka Så otroligt söt bild! Bebisen är ju såå söt! Bilden är bra exponerad, bra ljus i bilden. Skulle kanske kunnat ha tagigts ur en lite intressantare vinkel 2p
majlar Bilden säger mig ingenting, den är tråkig att titta på och bilden känns sne. Finns inte så mycket mer att säga.
skogstossan Jag gillar den här bilden skarpt! Perspektivet är bra och exponeringen i bilden är bra den med! Finns en liten sak att anmärka på, det är kakfatet i vänstrasidan i bakgrunden, jag hade tagigt bort det då det är störande då man inte ser hela kakfatet. 3p

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Ove555
2013-02-24 20:20
#33

Cerrolyn. Jag tycker det är en rolig bildidé, något utöver det vanliga. 2 poäng.

nathalie. Vacker bild på ros med snygg underskrift. 1 poäng.

Martin. Bra bild på ett vackert fickur, och behagligt ljus. 1 poäng.

JNN. Snygg bild på en brun stol. 1 poäng.

C4NCERiNHALE. Bra bild på en gammal kamera, men tycker den tar lite för stor plats på bilden. 1 poäng.

ladyloka. Mycket vacker bild. 2 poäng.

majlar. Bra bild på ett fint mönster. 1 poäng.

skogstossan. Vacker bild med matchande färger. 1 poäng.

JNN
2013-02-24 20:23
#34

Cerrolyn

Skärpedjupet är bra, täcker hela motivet som det bör göra i en sån här bild. Tycker däremot att den är en aning mörk, borde kanske ljusas upp en aning. Den rosa blomkrukan tycker jag inte passar in riktigt, blev lite fel proportioner storleksmässigt.

nathalie44

Gammeldags eller retro det kan man säkert diskutera, men bilden i sig är fin, kanske en aning oskarp. Och den mittersta delen av rosen är lite mörk. Färgerna är bra och en hyfsat snygg komposition.

Martin

Här tycker jag att du fått till en riktigt stämningsfull bild. Får nästan känslan av att jag hamnat i en gammal klockaffär. Färgerna passar bra in i temat och vinjetteringen är precis lagom! 3p

Min bild

ove555

Det här tycker jag är en tjusig bild, blir nyfiken på vad bakgrunden är för något.. Jättefina färger, det enda negativa jag kan komma på är nog att det vänstra bladet ser ut att gå utanför bilden. Hade nog helst sett hela det bladet, men det är en bagatell! 2p

C4NSERiNHALE

Jättefin bild på en gammal läckerhet! I full förstoring är den kanske en aning brusig, men med detta tema och motiv gör det inte nåt. Skärpedjupet är lite kort, men det gör heller inget, för skärpan sitter bra på objektivet och texten där, och det är lite intressant att läsa den tycker jag. Bra redigering med snygga färger! 2p

ladyloka

Den här bilden påminner om min uppväxt, när man sparkade omkring i byn jag kommer ifrån. Hade två lillasystrar som åkte i en sån här sparklåda. Gjordet det säkert själv oxå, men minnet sviker lite.. Coolt litet barn som sitter i den. Det är bra skärpa i bilden och färgerna tillsammans med vinjetteringen tycker jag är perfekt. 2p

majlar

Vet inte riktigt vad jag ska säga om den här bilden. Ärligt talat säger den inte mig nåt särskilt, och om det är ett gammalt mönster kan jag inte uttala mig om. Det är det säkert. Ser ut som stolarna som vi precis bytt ut på jobbet, dom var nog rätt gamla…

skogstossan

Det här kunde ha varit i köket hos Tjorven på Saltkråkan. Lite för bra ordning kanske.. Stämningsfull bild med rekvisita som passar jättebra in i temat. Det är en bra och genomtänkt komposition och ett lagom kort skärpedjup. Fina färger och kakorna ser jättegoda ut btw! 1p

Fast det var färre deltagare så var det lika svårt att fördela poängen. Det är inte lätt att vara rättvis…

Annons:
Cerrolyn
2013-02-24 21:14
#35

Cerrolyn - Min
nathalie44 - Jag hade gillat bilden mer om mitten av rosen var ljusare.
Martin 3p - Denna gillar jag verklign, gillar hur klockan är i maximal fokus.
JNN - 3p I sin enkelhet är denna bilden så härlig, känns så hemtrevligt. Gillar färgerna och ljuset.
ove555 - Själva bilden gillar jag, färgerna och fokuset, men det tog lång tid innan jag fattade vad det var.
C4NCERiNHALE - Bra bild som igentligen inte säger mig så mycket. Men kul att få se en sådan kamera.
ladyloka - 3p Denna bilden känns verkligen gammal, fint fångat.
majlar - Säger mig ingenting om vad detta är.
skogstossan - 1p Jätte mysig bild, men hade velat att du tagit bilden lite mer framifrån än som nu ovanfrån.

**MVH Cerrolyn

majlar
2013-02-25 10:19
#36

** Cerrolyn 1p
**

Rolig bild. Lite murriga färger.

**nathalie 1p
**

Jag skulle vilja ha haft ljuset i fram på rosen. Annars fint vinklat.

**Martin 1p
**

En snygg bild på fickuret. Klar skärpa och bra ljus. Skulle passa i en annons i en Antiktidning.

JNN 3p

Här är en riktig retrobild. Tapeten i nytappning och färgerna som harmoniserar fint. 

ove555

Fin vas. Lite tight beskuren. Annars fina färger och ljus.

C4NCERiNHALE

Snygg gammal kamera. Lite mörk och för lite luft omkring.

**ladyloka 1p
**

Söt bild på sött barn. Bra ljus. Gillar det gammaldags stuket.

majlar

Min bild

**skogstossan 3p
**

Här är också en typisk retro bild. Gardinen i bakgrunden som gör hela alltet. Snygga färger och mycket att titta på.

Ber om ursäkt att det inte är så utförligt. Men jag hade suttit och lagt ner tid på att kommentera, och tryckte på fel knapp när jag skulle radera ett ord, och vips var allt borta.

Martin
2013-02-25 12:58
#37

Cerrolyn
En stämning som för mig andas gammeldags och funkar bra i min tolkning av ämnet. Snyggt arrangemang och kan inte direkt hitta något att anmärka på, tvärtom en bra bild.

nathalie44
Jag får ingen koppling till retro men bilden som sådan tycker jag är bra med rosen som färgklick och resten i svartvitt. Saknar dock skärpan på rosen tycker jag.

Martin
Min egen bild, arv från farfar.

JNN - 2
Absolut en bild som andas retrostyle i min tolkning. Snyggt med ljusspelet i träet och den mörkare vinjetteringen.

ove55 - 1 p
Snyggt, men jag hittar inte riktigt en koppling till temat. Bilden känns rörig med grenarna i bakgrunden som bryter av, jag hade nog velat ha fonden i bakgrunden något mer oskarp. Men jag gillar bildidéen. Jag stör mig lite på vänstra stråket i vasen som sticker ut ur bild också.

c4ncerinhale - 2 p
Här har vi retro så det skriker om de. Snyggt fotograferat med infallande ljus och möjligen skulle jag velat ha bilden tvärom, ljus på kamerans framsida och skuggan bakåt. Men det är en petitess och smaksak. Snyggt jobbat!

Ladyloka - 3 p
Spark och med den färgtoningen och en skvätt vinjettering så går den bilden hem klockrent hos mig. Mycket tjusigt och i mitt tycke omgångens bästa!

majlar
En bra tanke, men funkar inte riktigt för mig. Bra exponerat men motivet säger mig inget.

skogstossan - 2 p
En härligt fint arrangerad bild som ändå ser ut som efter en fikastund. Gillas skarpt! Når inte riktigt upp i sparkens nivå men det är hårfint och det blir nästan en trea här också.

mvh Martin

majlar
2013-02-25 13:39
#38

Nytillverkat som ska likna gamla saker - Retro
"Äkta" gammalt - Vintage

Eftersom jag bara läste översta informationen om utmaningen, så har jag missat att vi kunde fota i stort sett vad som helst, att det inte var så viktigt att det var Retro.

Lite synd, tycker jag. Mitt mönster som är på en stolsrygg må vara ointressant och tråkigt. Men kan säga att den är från en ny stol, gjord efter ett gammalt mönster. Alltså är den Retro.🤔

Martin
2013-02-26 06:52
#39

#38 Det är väl egentligen alltid upp till fotografen att fotografera vad den önskar, alla tolkar vi allt på olika sätt. T.ex. på temat "väg" så hade jag nog själv aldrig kommit på färjefarled men tyckte det var en bra tolkning.

I denna tråden (och jag tror man kan utläsa det från mina kommentarer) har jag gett 0 p till ett bra foto men som jag inte associerar till temat (inte din bild, utan en annan bild). Det jag menar är att tar man en bild som de flesta inte kopplar till retro får man kanske ställa in sig på att få 0 p. Om folk röstar efter den "riktiga" tolkningen av  retro så kanske min bild inte skulle fått så många poäng men för mig är den bilden retro, det är de associationerna jag får.

Jag hoppas på fortsatta tävlingar där fotografer får vara kreativa och tolka tema och bilder efter eget bildhuvud och inte vara tvungen att fotografera enligt något uppslagsverk.

mvh Martin

JNN
2013-02-26 07:08
#40

# 39 Instämmer, man måste få ha lite svängrum när man ska tolka ett ämne eller tema. Det blir för krångligt tror jag om det ska sättas upp ett regelverk för varje omgång, och alla har nog som sagt olika uppfattningar och kunskap om de olika teman som dyker upp.

Det är ju näst intill omöjligt att alla ska kunna allt enligt uppslagsverken. Om så vore skulle det kanske inte bli så stora variationer på bilderna heller…

skogstossan
2013-02-26 20:08
#41

Cerrolyn: Jag tycker att den här bilden har stor potential att bli en riktigt bra och rolig bild. Tyvärr så tycker jag inte att den är så himla bra i det här skicket. Dels är ljuset inte så smickrande för motivet då det är alldeles för spritt över bilden. Jag hade velat se ett mer riktat ljus. Sedan tycker jag att det skulle vara bättre om dockan rätades upp så att man får en känsla av att tanten tittar in i kameran. Jag tycker också att du kunde beskurit bilden så att den som tittar på bilden får en känsla av att händelsen sker på ett golv. 

Natahalie: Jag tycker den här bilden är fin och i min dator ser den inte så mörk ut som övriga deltagare tycker. Kanske lite lite för mörk precis i mitten. Men just den lilla skavanken gör nog att kan fastna en lite längre stund i den här bilden. Det blir lite som en mörk brunn att titta ner i.:-) 1 poäng

Martin: Fin bild och fint ljus. Men är liksom C4NCERiNHALE inte så förtjust i dom ljusa hörnen. Jag förknippar dom ljusa hörnen alldeles för mycket med tv-serien Glamour. Jag håller också med om att asken förstör bilden lite. Hade blivit mer retrokänsla utan. Annars passar ju bilden väldigt bra som en retroproduktbild. 2 poäng

JNN: Det är ett väldigt fint ljus i den här bilden. Fint motiv också. Men inte helt oväntat kanske så skulle jag velat ha mycket kortare skärpedjup. Jag tror nämligen att retrokänslan hade ökat om man kunde sudda ut dom nymodiga detaljerna i bilden som tex golvet och vägglisten. Dessutom skulle det vara extra snyggt om man kunde få till ett riktigt kort och fult skärpedjup på retrotapeten. Tänk vilken psykedelisk retrokänsla det skulle bli om tapeten i bakgrunden var oskarp? För att få den effekten så tror jag man helst skulle använda ett billigt fulobjektiv som ger risigt bokeh.:-) 3 poäng

Ove555: Vilken vacker vas eller vad det nu är? Jag gillar motivet och jag gillar den sirliga bakgrunden. Men jag skulle velat se mer av konturerna på vasen (?). Kanske skulle du ha ljussatt på ett annat vis? Eller kanske bilden skulle ljusas upp en smula? Sedan så verkar det som att du också tonat kanterna med något? Det är jag inte jätteförtjust i.

C4NCERiNHALE: Detta är min favorit i den här omgången av utmaningen. Jag tycker att bilden känns väldigt genomtänkt i sin enkelhet. Jag är särskilt förtjust i hur ljuset faller, skuggorna, den lite slitna bakgrunden och motivet i sig. Kanske skulle jag velat ha lite mer av bakgrunden på ovansidan. 3 poäng

Ladyloka: Det här är verkligen en bra bild med en vacker spark, vackert barn och vacker bakgrund. Men jag skulle velat känna lite mer närhet då jag tittar på bilden. Det är väldigt svårt att förklara vad menar men jag ska försöka förklara vad jag tycker saknas för att jag ska haja till. Det är inte lätt men kanske skulle du flyttat fram lite, kanske ett kortare skärpedjup eller kanske lite mer kontrast i bilden? Så att barnet poppar ut i bilden lite. 1 Poäng

Majlar: Den här bilden är inget som jag förknippar med retro. Men motivet kanske hade kunnat få en lite retropsykedelisk touch om man lekte lite med skärpedjupet?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
ladyloka
2013-02-28 10:01
#42

Cerrolyn – Kul arrangerat, kanske skulle ha varit lite mer kontraster för att få fram damen mer från bakgrunden som är en filt??? Ser det ut som det ”buktar”, hade gärna sett en slät vägg. Eller så är det nån skugga, vad vet jag.

nathalie44 – Håller med en del tidigare kommentarer, lite mörk i mitten, annars fin bild med bra skärpedjup. 1 p

Martin – Gillar denna, en av mina favoriter. Personligen skulle jag nog vilja ha skärpa även på texten, men men… 2 p

JNN – En annan av mina favoriter just för att jag tycker tapeten är retro enligt mig. Charmigt med gammalt och nytt. Snygg ljussättning och komposition av bilden. 2 p

ove555 – Annorlunda vas, men säger inte retro för mig. Känns även lite rörig med den bakgrunden tyvärr. Kanske hade funkat bättre med en bakgrund liknande Cerrolyn.

C4NCERiNHALE – Också en favorit, bra skärpa och passande omgivning. 2 p

Ladyloka – Min

majlar – Vet inte riktigt vad jag ska kommentera på denna. Kanske hade blivit lite mer intressant om du centrerat ett svart fält och sedan suddat ut mot kanterna (på riktigt fint fotospråk…).

Skogstossan – Vet inte om man får ha fyra favoriter, men denna gillar jag riktigt starkt. Härliga färger och kul idé. 3 p

JazzBass
2013-03-02 07:47
#43

Sådär, nu har jag summerat ihop poängen. Alla utom en kommenterade denna gång. Det blev JNN som tog hem den här omgången, stort grattis! 🙂

Cerrolyn 3
Martin 13
JNN 17
ove555 3
C4NCERiNHALE 10
ladyloka 14
majlar 1
skogstossan 14

Finns det förslag på tema för nästa omgång?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-03-02 09:44
#44

#43 Se där ja! Tack för det JazzBass! Det var ju roligt! Lite otippat men.. Den där gamla stolen.. 

Den där bilden kom till lite hastigt och lustigt, hade från början tänkt avstå denna omgång pga idétorka, hade inte riktigt klart för mig vad retro innebär heller. Tidsbrist var också en faktor höll just då på med att renovera köket, och hade jobbat hela kvällen med bl a spackling av tapetskarvar och tak.

När jag var klar för kvällen gick jag upp på övervåningen för att duscha och göra kväll, klockan var runt halv nio. Går upp vid kvart över 4, så det går inte vara uppe så länge på kvällarna…

Hur som helst så får jag då syn på stolen, och tänkte att den skulle jag kunna använda till denna utmaning. Hämtade kameran och stativet, satte kameran på AV och släckte alla lampor och använde en ficklampa som jag målade stolen med. Därav den mörka vinjetteringen, som inte är en vinjettering i ordets rätta bemärkelse, även om det ser ut så!

Efter några försök så fick denna bild duga. Då såg jag även brandhjälmen och yxan som ligger på en garderob och tänkte där har jag motivet till den parallellt pågående utmaningen. Så inom en kvart hade jag bilderna till båda utmaningarna. 

Men att jag skulle gå och vinna denna, hade jag ingen förhoppning om..

Cerrolyn
2013-03-02 12:45
#45

Super grattis JNN.

**MVH Cerrolyn

JNN
2013-03-02 13:29
#46

# 45 - Tack så mycket!

ladyloka
2013-03-02 22:47
#47

Grattis JNN.

Ett förslag på tema är porträtt.

JNN
2013-03-02 22:58
#48

#47 Tack!

Annons:
Ove555
2013-03-02 23:24
#49

JNN. Gratulerar till att du vann den här omgången av utmaningen! En ficklampa är bra att ha.

JNN
2013-03-02 23:36
#50

Tack ove555, jo dom kan vara användbara i bland. Såg att du använde samma teknik i bilden med dom gamla kamerorna i din utmaning. Det kan bli himla fina effekter med den ljussättningen!

Jessika
2013-03-03 01:56
#51

Hej! Tycker oxå att porträtt skulle vara ett kul tema till nästa gång!

Martin
2013-03-04 07:46
#52

Grattis!

mvh Martin

JNN
2013-03-04 09:13
#53

# 52 - Tack!

Martin
2013-03-04 20:15
#54

Grattis JNN!

mvh Martin

JNN
2013-03-04 20:36
#55

#54 -Haha, var inte säker på om det var mig du grattade i #52, men annars tackar jag så mycket nu då Martin!

Annons:
Cerrolyn
2013-03-04 21:32
#56

När kommer nästa utmaning?

**MVH Cerrolyn

Martin
2013-03-04 22:18
#57

#55 Hade redan glömt att jag hunnit gratta dig, så blir det när man jobbar för mycket på helgen :o)

mvh Martin

JazzBass
2013-03-05 07:16
#58

#56 - Jag är på tjänsteresa för närvarande och fram till onsdag kväll, så jag har inte så gott om tid med iFokus just nu. Kanske hinner slå igång nästa omgång ganska snart ändå. Jag skulle dock vilja ha lite fler temaförslag. Jag är osäker på porträtt, då ganska många är lite restriktiva med att lägga upp bilder på människor. Men om det kommer fler "bra inlägg" på #47 och #51 tills ikväll kanske vi kör på det ändå.

Jag skulle annars kunna tänka mig nåt tema igen som har med komposition och bildestetik att göra. Konvergerande linjer, en viss färg som t.ex. rött, tredimensionalitet, negativt utrymme (luftighet)… Men vad tycker ni?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-03-05 07:44
#59

Jag ser gärna också fler förslag på teman, många av de du nämnder i #58 låter spännande även om jag inte har en aning om vad jag skall fotografera på de temana i dagsläget, får nog googla lite inspiration i så fall. Men det kommer jag behöva för porträtt också :o)

mvh Martin

Cerrolyn
2013-03-05 11:51
#60

När det gäller poträtt så behöver det ju inte vara på en människa.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
2013-03-05 11:51
#61

 Det börjar ju faktiskt gå mot vår, så varför inte…

Vårtecken.

**MVH Cerrolyn

joheck
2013-03-05 11:51
#62

Skriver samma förslag som tidigare jag^^.

"Skapad av människan"

Annons:
JNN
2013-03-05 11:57
#63

Har också funderat på vårtecken, men våren och dess tecken kommer ju vid lite olika tidpunkter i landet. Det enda jag sett hittils är väl asfalt, men det känns inte som ett lämpligt motiv..

joheck
2013-03-05 11:59
#64

Hehe när våren har då inte kommit hit upp än. Solen ja, men våren nä :P

Inkanyezi
2013-03-05 17:27
#65

#63 skrivet av JNN

Nja, strömstararna vid Nyfors var väl ett vårtecken om något. Deras häckning börjar nu. Jag var där idag, och jag såg en del andra inte alltför vanliga fåglar också, gärdsmyg och nötväcka. Våren är definitivt på gång.

Ett tema jag skulle kunna tänka mig som är ganska aktuellt är annars fastan.

JNN
2013-03-05 18:02
#66

# 65 - Det har du kanske rätt i, tänkte inte på det…!

Annisangel
2013-03-06 02:08
#67

Mitt förslag är byggnader… Arkitektur, minnesmärkta hus, m. m. Kanske till en annan gång?🥳

Många Goa Kramar

Annisangel

C4NCERiNHALE
2013-03-06 19:48
#68

Mitt förslag är mobilbilder, alltså bilder man har tagit med mobilen! :)

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Cerrolyn
2013-03-06 19:57
#69

#68

Blir ganska krabbigt att först ta bilden och sedan ladda in dem i datorn för att lägga upp här. Vet att det är så man gör med en kamera, men med en mobil så tycker jag att man ska kunna lägga upp med en gång. Jag har testat att göra det på iFokus och jag tycker det är väldigt krabbit då popuppfönstret är så litet och när jag zommar in så flyttar fönstret sig. 😕

**MVH Cerrolyn

Annons:
C4NCERiNHALE
2013-03-06 20:15
#70

Som du nämnde, samma process med kameran, inte "krabbigt" alls i mitt tycke.

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

felixhaljeskog
2013-03-06 20:29
#71

Tråkigt för dom som kanske inte har kamera på sin mobil?

JazzBass
2013-03-07 10:00
#72

Det finns just nu tre "bra inlägg" på förslagen "porträtt", "vårtecken" och "arkitektur/byggnader".

Tror jag lutar mot att vi kör på vårtecken. Det känns inte speciellt aktuellt för mig dock då vi hade världens snöstorm i helgen här, plus att de har lovat minusgrader konstant under de följande 10 dagarna i Vasa. Men man kanske kan hitta nåt ändå, som inte behöver vara så beroende av temperaturen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cerrolyn
2013-03-07 11:22
#73

#72

Vänta med vårtecken då och ta poträtt istället.

**MVH Cerrolyn

ladyloka
2013-03-07 21:39
#74

Ett nytt förslag från mig… Lång slutartid.

Möjligt att det inte passar alla kameratyper eller det kanske har varit med tidigare?

JazzBass
2013-03-08 12:12
#75

Många gillar förslaget "lång slutartid" så vi kör på det! Beklagar den långa väntan på ny utmaning, har varit lite upptagen på sistone, men nu är det på G iaf. Sen har vi många bra förslag till kommande utmaningar här också. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

joheck
2013-03-08 12:24
#76

Hur ställer man in slutartiden och vad räknas som lång?😇

Annons:
JNN
2013-03-08 12:48
#77

#76 -Det finns lite olika sätt, antingen använder du det manuella läget (M). Då väljer du både bländaren ( f-talet) och slutartiden. Du kan även använda slutartidsförval (S el TV, en del säger bländarautomatik), då väljer du en lämplig slutartid och kameran väljer bländaren.

I dåligt ljus, när det är ganska mörkt kan man använda läget AV eller A. (Bländarförfal). Då väljer du bländaren själv och kameran väljer slutartid. Problemet som kan bli då är att slutartiden kan bli antingen för lång eller för kort, så du kan bli tvungen att kompensera, minus eller plus kompensation.

Och vad som räknas som lång tid beror lite på. Fotar du i dagsljus kan man inte ha så lång tid om man inte har något slags filter som dämpar ljuset, för då blir hela bilden överexponerad.

Men i vissa fall kan en halv till en sekund räknas som lång slutartid, men det kan ju vara allt i från en halv sekund till en halv minut eller flera minuter och till och med timmar om man är extrem av sig.

Cerrolyn
2013-03-08 13:07
#78

Springer till nya tråden.

**MVH Cerrolyn

JazzBass
2013-03-08 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

#76 - Det går på väldigt många sätt, men för att få till det är det bra att förstå sig på exponering för att inte få för ljusa bilder. Vill man ha lång slutartid måste man ofta ha lågt iso och liten bländare, men det beror på hur ljus omgivningen är också. Fotograferar du i M eller Tv-lägena så ställer du själv in slutartiden, i de andra lägena ändras slutartiden automatiskt då man justerar andra parametrar som bländare och iso.

Vad som är lång slutartid är mycket relativt, beror långt på motivet och vad man vill få till stånd. Om man t.ex. vill fånga en rörelse - i motsats till att frysa den - bör man använda en sån slutartid som är tillräckligt lång för att rörelsen ska registreras. Långa slutartider behövs också för att göra snygga panoreringar, eller  för att lyfta fram detaljer om man fotar i mörker, som en stjärnhimmel.

Bifogar ett i mitt tycke mångsidigt exempel på vad man kan få till med lång slutartid. Bilden är tagen med 122s slutartid i kamerans bulb-läge och fjärrutlösare. Under den långa slutartiden lyckades jag registrera fyra blixtar på himlen, sudda ut alla vågor på vattnet, registrera molnens rörelse på himlen och få bilden rätt ljus överlag i en annars nästan kolsvart miljö.

Kolla också den här länken för lite tips vad man kan göra med lång slutartid: www.flickr.com/groups/slowshuttermagic/pool/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-03-08 14:34
#80

#76 skrivet av joheck

Det beror lite på vad man har för kamera hur man kan göra, men man måste se till att kameran är still under tagningen, t.ex. med stativ eller bönpåse och stadigt underlag.

På alla systemkameror, och på de mer avancerade kompaktkamerorna, kan man ställa in väldigt många saker, och det finns flera sätt att få lång slutartid. Men på de mindre avancerade kompaktkamerorna, som inte har inställningar för allt är det inte säkert att man alls kan får en lång slutartid, men det finns också enkla kameror som kan ta med lång tid om man lurar dem lite grann.

Det grundläggande för lång slutartid är att det ska vara ganska mörkt, för att inte få bilden överexponerad. Man kan ta bilden när det är mörkt, eller så kan man sätta på ett mycket tätt gråfilter för att få mörkt på ljusa dagen.

När man väl har fixat det första, att det är mörkt eller sitter ett mörkt filter frampå, ställer man också in ganska lågt ISO, kanske det lägsta som kameran har och bländar ner till lämpligt bländarvärdet för tiden man vill exponera. Ju mindre bländare man ställer in, desto längre tid. Liten bländare är samma som ett högt värde, 16 är mycket mindre öppning än 4. Det beror lite på vilken metod man väljer om man ställer bländaren själv eller låter kameran göra det. I läget S (Tv) ändrar kameran bländaren när man ställer in tid och ISO.

Man kan använda valfri metod: A (Av), S (Tv) eller M. I läget M finns på många kameror valen T och B, som betyder att slutaren endera står öppen från att man har tryckt på knappen till att man trycker en gång till, eller B att den är öppen så länge knappen är nertryckt. På en del kameror kan man till och med använda läget P och få lång slutartid genom att ändra värdena för tid och bländare korsvis.

Om man använder läget S (Tv), är det inte mycket mer att fundera över än att ställa in en lång slutartid. Sekunderna brukar markeras med apostrof (f.ex 30'), och på slutartidsval väljer kameran själv bländare. Det funkar bra att använda Auto-ISO när man har slutarförval.

Effekterna av lång slutartid är att sådant som rör sig inte återges skarpt eller i vissa fall inte syns alls. Man kan använda det på flera olika sätt. När man till exempel tar stadsbilder på natten, eller vägar, kan man se spåren av bilarnas ljus, men själva bilarna syns inte på bilden. Om man tar strömmande vatten, eller om man tar en vattenyta med vågor, blir vattnet sammetsmjukt, luddigt. Om man tar lövverk som rör sig i vinden, så suddas det ut, medan trädstammarna fortfarande kan bli skarpa. Om man tar en plats där folk rör sig kan människorna helt försvinna från bilden, exempelvis inne i en kyrka eller på ett torg. För att ta en sådan bild på en öppen plats dagtid behövs ett mycket tätt gråfilter.

joheck
2013-03-08 18:28
#81

Hmm ok, tack alla! Lär mycket komplicerat får se om jag lyckas få till nått eller ej^^ Ska bli spännande att se era bilder om inte annat! :D

JNN
2013-03-08 18:50
#82

Du lär dig säkert, och du kan ju börja med en metod och prova dig fram. Testa t ex läget A (Av), ställ in lägsta Iso. Välj bländare, där får du också prova dig fram. Om du har ett stativ så använd det.Annars år du ställa kameran på nåt. Använd gärna själv utlösning för att undvika kameraskak. Blir bilden för ljus eller mörk får du kompensera med +/- kompensation. Alternativt kolla vilken slutartid kameran valt, och gå över till det manuella läget och välja lika slutartid eller kortare/längre, beroende på om bilden är för mörk eller ljus. Det kan man även påverka med bändaren, men börja så här först och prova dig fram. Övning ger färdighet som det heter!

joheck
2013-03-08 19:07
#83

#82 Tack det ska jag testa! Har dock ingen aning om hur man ställer in självutlösning, men det kan nog google hjälpa mig med^^

Annons:
Upp till toppen
Annons: