Annons:
Etikettövrigt
Läst 512 ggr
[AnnaRen]
2013-02-15 19:54

Rätt eller fel?

Jag fotade en tjej för ett bra tag sedan och jag la ut fotot på facebook för att hon ville det. Hon taggade kortet och använde det som profil bild, det är okej med mig att hon gör det. Dock så läste jag vad hon hade skrivit och jag uppfattade som att hon skulle låta någon annan redigera om kortet som jag tog. Jag bad henne att fråga mig före om dom skulle göra några ändringar för att jag tycker att jag har rätt att veta det. Eftersom jag har lagt ner tid och energi på att fota henne och all efterbehandling. Dock så håller hon ju inte med och säger att det är ingen som äger kortet och det är ju hon på kortet så att hon får göra vad hon vill med det. Enligt mig själv så tycker jag faktiskt att det är respektlöst att inte fråga personen i fråga om man får göra några förändringar. Är det bara jag som tycker det?

Och på copyright står det att man får inte använda kortet hur man vill utan att ha frågat den som fotat först?

Nog kanske jag är petig och patetisk men jag tycker faktiskt att jag har rätt att veta.

Annons:
TezzD
2013-02-15 20:05
#1

DU HAR HELT RÄTT!!! Det är du som är ägare av kortet och det är du som har tagit det, med andra ord så får INGEN enligt copy right och upphovslagen använda din bild utan att fråga med dig.. dessvärre så är det ju så att ALLA bilder som läggs upp på facebook även då ÄGS av just Facebook, Så hade jag varit dig så hade jag raderat bilden… 
Vet inte om hennes också försvinner då, men man kan ju hoppas ;)

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Inkanyezi
2013-02-15 20:11
#2

Du har absolut rätt, och det finns flera trådar på forumet om upphovsrätten. Den kanske mest relevanta är attikeln som kommer upp när man bara går in på sajten Foto i Fokus: http://foto.ifokus.se/articles/4f74402f88f472084c002f0f-upphovsrattslagen

Man får göra i stort sett vad man vill med en bild, så länge det hålls inom den privata sfären, men när man publicerar på webben, som i Facebook, då gäller att man inte får göra några ändringar utan att ha fått uttryckligt tillstånd av upphovsmannen.

Copright är inte tillämpligt här i Sverige, utan det är ett amerikanskt rättsbegrepp. Det handlar om upphovsrätt, och allt som är stadgat i lag om den rätten finns i Upphovsrättslagen, som du kan hämta på nätet.

Bilden är din, och du har inte överlåtit den till Facebook, du har bara givit din tillåtelse att använda den enligt fastställda regler. Det betyder att den inom Facebook får delas om den är upplagd där, men man får inte kopiera den och använda den på annat sätt, utom helt privat. På Facebook gäller användarvillkoren som gällde då bilden lades upp.

felixhaljeskog
2013-02-15 21:06
#3

Tryck upp lagen i fejjan på henne! sjukt respektlöst!

Upp till toppen
Annons: