Annons:
Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 4305 ggr
Ove555
2/15/13, 6:35 PM

Nya fotoutmaningen 2013. Nr 1.

Välkomna till nya fotoutmaningen den 15 febr 2013. Nr 1.

Regler: Lägg in ett foto som överensstämmer med temat.

Bilden ska vara en jpeg-bild, redigerad bara med kameran.

Det är tillåtet att beskära bilden t,ex i photoshop eller något annat program. (i vissa fall är det även tillåtet att sätta ihop flera bilder till en bild)

Lägg gärna till information: om, var, när och hur bilden är tagen samt vilken kamera som har använts.

Bilderna poängsätts genom att klicka på bra inlägg-ikonen. Alla får rösta på bilderna, även de som inte är med i tävlingen.

Nya utmaningen pågår i 9 dagar. Så nya utmaningen nr 1 börjar i dag den 15 februari och pågår t,o,m söndagen den 24 februari kl 18,00. Och den som fått mest röster då vinner. Därefter är det fyra dagars uppehåll, och under de fyra dagarna kan man rösta på ett nytt tema. och på fredagen börjar en ny tävling med nytt tema. Sen får det förhoppningsvis rulla på så.

Det är givetvis tillåtet att kommentera bilderna, men det är inget krav att man gör det.

Den här tävlingens tema är gammalt.

Annons:
Ove555
2/15/13, 6:39 PM
#1

Har inte valt tema ännu, men har ju ca en timme på mej att göra det nu. Tänkte jag ska se om jag får några bra förslag annars väljer jag själv tema den här gången.

Har ni några frågor eller synpunkter om detta?

Cerrolyn
2/15/13, 6:48 PM
#2

Jag har en fråga. Jag vet att det går att redigera bilderna i min kamera, men jag har aldrig gjort det, eller menar du inte redigera på det sättet utan mer "direkt från kameran"? Kan du förklara lite närmare för en nybörjare som jag.

Tack!

**MVH Cerrolyn

Ove555
2/15/13, 7:18 PM
#3

#2 Just det. Själv har jag Canon 5, 40, och 60D.

Då går jag först in på meny. Sen väljer jag den andra fliken där uppe (en symbol på en vit kamera med 2 vita prickar)

Och så rullar jag ner till bildstil med det stora hjulet (som sitter på kamerans baksida) och trycker in knappen mitt i det stora hjulet.

Och då kan jag välja bildstil som: Standard, porträtt, landskap, neutral, naturtrogen, monokrom, egen 1 standard, egen 2 standard, egen 3 standard.

Och när jag valt bildstil (t,ex standard) så trycker jag in info-knappen (på kamerans baksida) och då kommer det upp scalor på skärpa, kontrast, färgmättnad och färgton. Skärpan kan jag ställa från 0 till +7 steg.

Och kontrast, färgmättnad och färgton, dom kan jag ställa på 0 och till minus 4 eller plus 4.

När jag ändrat något av det har jag oftast bara satt skärpan lite på plus.

Och bildstilarna har jag nästan bara provat standard och monokrom (svartvita bilder)

[nathalie44]
2/15/13, 7:21 PM
#4

jag har tips på teman djur, mat, träd ja det var alla

skogstossan
2/15/13, 7:24 PM
#5

#3. Varför är det OK att redigera bilden i kameran men inte i datorn?

bakministeriet.blogspot.com

Cerrolyn
2/15/13, 7:28 PM
#6

#3 Nu har jag nikon, men jag fattade vad du menade ändå.

**MVH Cerrolyn

Annons:
JNN
2/15/13, 7:30 PM
#7

Fast då ställer man ju egentligen in kameran med diverse bildstilar och andra saker, och då blir ju bilderna därefter. Det är ju inte bilden i sig man redigerar, utan det gör ju kameran utefter dom inställningar man valt…

Ove555
2/15/13, 7:33 PM
#8

Nu har jag fått in förslag på teman. Vikby har föreslagit bl,a gammeldags, och Cerrolyn har föreslagit bl,a gammalt och nytt, och nathalie har föreslagit djur träd och mat.

Så temat får bli gammalt.

Och fotograferar man ett föremål som t,ex en kamera så tycker jag det kan vara tillåtet att fotografera den med flera bilder som man sätter ihop till en, så man i detalj ser hur den ser ut på olika sidor.

Cerrolyn
2/15/13, 7:51 PM
#9

#8

Eh va?? 🤔"Och fotograferar man ett föremål som t,ex en kamera så tycker jag det kan vara tillåtet att fotografera den med flera bilder som man sätter ihop till en, så man i detalj ser hur den ser ut på olika sidor."

Menar du typ som i ett kollage då eller?

Jag är med på detta och vet vad jag ska fota, men det får bli imorgon för jag vill nog inte använda blixt till detta…

**MVH Cerrolyn

JNN
2/15/13, 7:58 PM
#10

Ove555; är det obegränsat antal deltagare eller? I fall man vill vara med så kan det vara bra att veta om man måste skynda sig mot slutet eller inte..!

[nathalie44]
2/15/13, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag hade verkligen inte nått gammalt men tillslut hittade jag en gammal staty från egyptiern

Ove555
2/15/13, 8:08 PM
#12

Ja, ett kollage med olika bilder på samma föremål.

Sen tycker jag även det är okej när vi har ett sånt tema som gammalt att man tar flera bilder på olika gamla saker och sätter ihop till en bild. Jag skulle kunna visa exempel hur jag menar.

Ove555
2/15/13, 8:14 PM
#13

#10 Ja, det är obegränsat antal deltagare.

Och jag tycker vi kan bestämma att sista bilden ska vara inlagd på fredag kl 18,00 så man har 2 dagar på sig och rösta efter sista bilden är inlagd. Det borde jag skrivit redan i trådstarten, men tänkte tyvärr inte på det då.

#5  I den här utmaningen får man bara redigera bilden med kameran utifrån de inställningarna man valt med kameran, och det finns orsaker till det.

Om du vill diskutera det så vore det bra om du startar en ny tråd om det, för den här tråden är inte avsedd till en diskussionstråd.

Annons:
JNN
2/15/13, 8:15 PM
#14

Ok, tack!

JazzBass
2/15/13, 8:44 PM
#15

Kul med den här utmaningen som alternativ till den jag håller i. Nålar fast den högst upp. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2/15/13, 9:57 PM
#16

#15- bra, då blir det lättare att följa dom!

Cerrolyn
2/15/13, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Blev bra ändå, så här är mitt bidrag. Redigerade i kameran och "gulade" till den (glömt namnet). Det är min mans farfar som har byggt denna klockan. Kameran är min Nikon D3200 och i autoläge med den inbygda blixten.

**MVH Cerrolyn

Ove555
2/15/13, 10:16 PM
#18

Tack för tävlingsbidragen så här långt! 🙂

Cerrolyn
2/15/13, 10:33 PM
#19

#18

Så vi har gjort rätt? 😉 (Skål på dig)

**MVH Cerrolyn

leemland
2/16/13, 2:18 PM
#20

Tänkte bara höra om det bara gäller system/kompakt kameror eller om de funkar med mobilkameran också ? :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Ove555
2/16/13, 3:32 PM
#21

#20 Det gäller alla sorters digitalkameror, så mobilkameror går också bra, och även olika filter till objektiv får också användas.

leemland
2/16/13, 3:51 PM
#22

#21 Okej, tack då vet jag de :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Ove555
2/16/13, 10:44 PM
#23

Sen tycker jag inte tvunget bilderna man lägger in här behöver vara nytagna. Så är bilden tagen med en digitalkamera och redigerad bara med kamerans inställningar, man har fotograferat själv och den stämmer överrens med temat, så tycker jag bilden man lägger in kan få vara upp till 1 år gammal.

skogstossan
2/16/13, 11:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här kommer en gammal bild som jag tog någon gång innan jul. Bilden är tagen hemma i mitt kök med en Canon EOS 1100 D.

bakministeriet.blogspot.com

pellepiano
2/17/13, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ett lite annorlunda perspektiv på nåt gammalt. Det är trapphuset i Public Library i New York ( byggdes klart 1911 ).

Ingår i serie bilder jag gör som heter My Feet, eftersom min fötter alltid ska vara med =)

Taget med en liten kompaktkamera, Sony WX5.

JNN
2/18/13, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Mitt lilla hast-motiv härstammar från 1960 talets början om jag inte har helt fel. Dessa tillhörde min pappa när han gick med i vad som då hette borgarbrandkåren. Så dom är ju inte lastgamla, men hoppas ändå att jag får delta med bilden!

Kamera Canon EOS 550, kitobjektiv AV-läge med minuskompensation. Självutlösare och stativ.

majlar
2/20/13, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Taget med Nikon d5100 objektiv 18-55 M läge. Mina gamla kristaller.

Annons:
Ove555
2/21/13, 6:13 PM
#28

Senast kl 18,00 i morgon kväll ska den sista bilden i den här första omgången av nya fotoutmaningen vara inlagd. Sen har man 2 dagar på sig att rösta (till kl 18,00 på söndag), och det görs ju genom att klicka på bra inlägg-ikonen under den eller dom bilderna man vill ge poäng. Och alla får ju ge poäng, även de som inte är med i tävlingen.

Jag ska lägga in en bild också.

Ove555
2/21/13, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Gamla kameror.

Tagen med Canon eos 5D Mark II, 24-105 mm, inställt på 67 mm.

"Det har sagts många gånger, men det är fortfarande en sanning, att en enkel lådkamera i händerna på en god fotograf kan ge långt bättre bilder än dem som en man utan fantasi och talang gör med världens allra bästa apparat"

Jessicahagstrom94
2/21/13, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Mitt bidrag blir en häst med sulky som mamma hade när hon var liten, hon fick väl den här för runt 30-40 år sedan kanske. :) Nu har jag fått ta över den och den ska stanna inom släkten väldigt många år till.

Ove555
2/22/13, 7:52 PM
#31

Tack för alla tävlingsbidragen! Då får vi se vilken som vinner, om det blir skogstossan eller någon annan. 🙂

NeaN00
2/23/13, 5:16 PM
#32

Får man rösta på flera bidrag ?

JNN
2/23/13, 5:59 PM
#33

#32 - Om inte, så är det lite av en samvetsfråga. Svårt att hålla koll på hur många gånger folk röstar….

Ove555
2/23/13, 6:41 PM
#34

#32 Ja, det tycker jag, för vad jag har förstått så kan man bara rösta en gång på varje bild när man klickar på bra inlägg, d,v,s en person kan inte ge mer än ett poäng på varje bild.

Men däremot tycker jag inte man ska få rösta på sin egen bild.

Annons:
JNN
2/23/13, 8:46 PM
#35

#34 - Kände inte till det där med bra inlägg-knappen. Tycker heller inte att man ska få rösta på sig själv. Till nästa omgång kanske du får skriva till alla nytillkomna regler längst upp, så det blir tydligare för alla! Förstår att det inte är lätt att ha allt färdigt så här i början!

Ove555
2/24/13, 6:08 PM
#36

Nu är klockan 18,08. och man får inte ge mer poäng i den här omgången av nya fotoutmaningen. Så nu ska jag se hur mycket poäng respektive deltagare har fått.

Så här blev det:

1. skogstossan. 11 poäng

2. pellepiano.     8 poäng

3. Jessicahagstrom, JNN och jag. Vi fick 6 poäng var alla tre.

4. nathalie, Cerrolyn och majlar. Ni fick 3 poäng var.

Gratulerar skogstossan för första platsen!

JNN
2/24/13, 7:20 PM
#37

Grattis skogstossan! Fira med tårta eller!!?

pellepiano
2/24/13, 8:39 PM
#38

Gratulerar Skogstossan!

Cerrolyn
2/24/13, 9:07 PM
#39

Grattis Skogstossan

**MVH Cerrolyn

Jessicahagstrom94
2/24/13, 9:08 PM
#40

Grattis då :)

nu längtar jag till nästa omgång, hoppas inte temat är nåt svårt som jag inte fattar.

majlar
2/24/13, 9:09 PM
#41

Grattis skogstossan

Annons:
Ove555
2/24/13, 9:33 PM
#42

Skriv gärna förslag till nästa omgångs tema. Sen kan ni klicka på bra inlägg för att ge poäng till det förslaget ni tycker är bäst. Sen blir det det temat som får mest poäng.

Och skulle det t,ex vara mer än ett förslag som får mest poäng, så är det väll inte värre än vi kan ha mer än ett tema i samma tävling?

Nästa omgång av nya fotutmaningen börjar på fredag kl 18,00.

Jessicahagstrom94
2/24/13, 9:37 PM
#43

#42 om det blir två teman med lika mycket poäng så kan man väl välja ett av dom att ha tills nästa utmaning och så tar man det andra med så mycket poäng till utmaningen efter? :)

Ove555
2/24/13, 10:00 PM
#44

#43. Det var ett bra förslag. Då gör vi så om det blir mer än ett tema som får mest poäng, om inte någon har något emot det.

Cerrolyn
2/24/13, 10:11 PM
#45

Blommor

**MVH Cerrolyn

Jessicahagstrom94
2/24/13, 10:13 PM
#46

Kärlek

leemland
2/24/13, 11:12 PM
#47

En färg exempelvis : lila :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Ove555
2/25/13, 7:20 PM
#48

Lampor. Och det finns det ju mycket, t,ex golvlampor bordslampor, vägglampor ficklampor, m, m.

Annons:
lilla jag
2/26/13, 6:54 PM
#49

Djur i fotostudeo!! Snälla… 😃

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Cerrolyn
2/26/13, 7:11 PM
#50

#49

Har ingen fotostudio och en golden, så det blir svårt för mig.

Men djurpoträtt kan vara ett alternativ.

**MVH Cerrolyn

lilla jag
2/26/13, 7:26 PM
#51

Jag har inte heller någon foto studeo men jag brukar typ ha en filt eller så som bakrund 😃Skulle du inte kunna ta en bild mot en vit vägg eller så.. Som du säger, poträtt 🙂

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Cerrolyn
2/27/13, 12:37 AM
#52

Men då blir det ju ingen studio…

**MVH Cerrolyn

Ove555
2/27/13, 6:23 PM
#53

Hej! En dag till nu för förslag på ett tema till nästa omgång.  Och nästa omgång av nya fotoutmaningen kör ju igång på fredag kl 18,00.

Ser att just nu så har temat en färg och blommor fått mest poäng. Kom gärna med fler förslag.

Mvh Ove

Jessicahagstrom94
2/27/13, 10:15 PM
#54

Okej jag radar upp några förslag så får vi se vad folk tycker om det.

Tema; Trygghet

Jessicahagstrom94
2/27/13, 10:15 PM
#55

Rädsla

Annons:
Jessicahagstrom94
2/27/13, 10:16 PM
#56

Vatten

Jessicahagstrom94
2/27/13, 10:17 PM
#57

Närbild/close up/macro

Ove555
2/28/13, 5:40 PM
#58

Tycker det kan vara intressant att veta hur bilderna är tagna som vi lägger in.

Ska här försöka beskriva hur jag tog min bild i inlägg #29:

Placerade kamerorna jag fotograferade i en bokhylla och kameran jag fotograferade med på ett stativ. Ställde sedan in progamväljaren i M-läge, iso 200, 30 sekunder, bländare 22, vitbalans: AWB, och under en del av exponeringstiden belyste jag kamerorna och bokhyllan växelvis med en ficklampa. Tipset att ljussätta med en ficklampa fick jag av pellepiano.

Jessicahagstrom94
2/28/13, 5:46 PM
#59

Jag ställde bara hästen och sulkyn i min säng och försökte göra bakgrunden snygg med mitt överdrag på sängen, sedan hade jag en lampa i bakgrunden lite snett ovanför och en lampa framför och inställningarna på kameran minns jag inte :)

Ove555
2/28/13, 5:57 PM
#60

#59 Där ser man, så enkelt och ändå så bra.

Jessicahagstrom94
2/28/13, 6:05 PM
#61

#60 Javisst! Eller bra och bra, vet inte om jag håller med men kände för att göra det enkelt ;)

JNN
2/28/13, 6:28 PM
#62

Min bild var inte heller så avancerad, bak grunden och underlaget var ett svart dammet-liknande tyg, velour kan det heta så(?) Som jag hängde över två stolar. Hade kameran på stativ och ställde in självutlösare och använde av-läget. Belysningen var en halogen spotlampa som satt på vägen ovanför till vänster. Hade en hemgjord diffusor som jag höll mellan hjälmen och lampan. Hade ingen bra reflektor, så jag fick lysa med ficklampa till höger på hjälmen. Hade lite ont om tid, så det blev inget mästerverk precis, men det fick duga!

Annons:
skogstossan
2/28/13, 6:50 PM
#63

Jag fotade mina kakor intill köksfönstret med dagsljus som enda ljuskälla. Bakgrunden är gjord av vanligt presentpapper. Kameran hade jag på stativ och så hade jag 10 sek självutlösare. Jag tror också att jag exponerade manuellt. Kan ha fel där? Men om någon är intresserad kan ju denna kolla Exif.

bakministeriet.blogspot.com

Cerrolyn
2/28/13, 10:28 PM
#64

Fotade klockan som den var och la på ett filter i kameran.

**MVH Cerrolyn

Ove555
3/1/13, 2:34 PM
#65

#62 JNN. Jag tycker den bilden är bra, och nu vet jag att man kan få ett så bra resultat med en spotlampa, hemmagjord diffusor och en ficklampa.

#63 Skogstossan. Jag tycker det vara roligt att du vann första omgången av nya fotoutmaningen med en bild som är tagen i naturligt ljus. Har hört att dagsljus är det bästa ljuset att ljussätta med, och det är nog sant.

#64 Jag gillar även den bilden. Undrar om det kunde vara ett gulfilter du använde. Ska prova lite själv med det, köpte ett gulfilter från fotofyndet förra veckan.

Upp till toppen
Annons: