Annons:
Etikettövrigt
Läst 515 ggr
Schnauzertik
2013-02-15 11:02

Prioriteringar

Det kan nog inte sägas för ofta.

För att få till en bra bild är i normalfallet det viktigaste (enligt mig)

(procentsiffrorna är självklart bara grovt generaliserade)

54%  Bildseende 

25 % Behärska sitt verktyg dvs kunna kameran

15 % Kameran

5% Redigering i efterbehandingsprogram

1% Slump och tur

Så varför dessa stora bekymmer om en bild är redigerad eller inte.

Värd för Pensionärer

Annons:
P_hansson
2013-02-15 11:03
#1

Rengöring av linsen med i mitt fall ;)

JazzBass
2013-02-15 12:39
#2

Bra lista, jag håller med i stort. Men jag skulle kanske hellre se på saken från en lite annan synvinkel. Här är vad jag tycker är viktigast (det viktigaste först):

  1. Ha roligt.

  2. Sträva alltid mot att bli bättre och bättre, och utmana dig själv kontinuerligt.

  3. Fota så mycket som möjligt, varierande motiv. Övning är ända vägen till färdighet.

  4. Var förutseende och se till att vara på rätt plats vid rätt tid, och ha kameran rätt inställd för det du ska fota.

  5. Betrakta och analysera så mycket bilder som möjligt, både dina egna och andras bilder, samt både såna du gillar och inte gillar. Det ger inspiration, nya idéer och infallsvinklar, samt förbättrar ditt bildseende. Läs också om andra fotografer och hur de jobbar, av samma orsak. Eller rättare sagt: Läs allt som har med foto att göra som du kan komma över.

  6. Var självkritisk men inte så det går till överdrift; lita på din intuition snarare än andras omdömen. Vad du tycker om dina bilder är viktigare än vad andra anser, men begrunda ändå all konstruktiv kritik du får.

  7. Vet vad du vill berätta med dina bilder och varför du fotograferar.

  8. Behärska ditt verktyg till fullo, se till att du kan din fototeori och kan omsätta kunskapen i praktiken.

  9. Lär dig åtminstone grundläggande bildbehandling från råfiler, (eller lär dig ställa in kamerans jpegmotor så den ger såna bilder du är nöjd med).

  10. Välj den kamera (d.v.s. kamera+objektiv+kringutrustning) som har de tekniska egenskaperna du behöver och vill ha, samt som känns bra att jobba med.

Bildseendet, det som förstås är viktigast för bilderna precis som Schnauzertik anser, har jag i princip bakat in i punkterna 3-7.

Jag lämnade medvetet bort punkten om slump och tur. Ibland har man tur också, men har man inte en kamera redo (se punkterna 3 & 4) kan man inte heller ha tur i foto.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-02-15 13:52
#3
  • "Så varför dessa stora bekymmer om en bild är redigerad eller inte."

Jag vet inte om den kommentaren pekar mot någon särskild på forumet, eftersom det är ytterst få som bekymrar sig om att en bild skulle vara "redigerad". Till stor del tror jag att den som hänger upp sig på att bilder är redigerade inte riktigt förstår att alla bilder måste vara redigerade för att alls kunna visas upp. Den grundläggande omvandlingen från en råfil till en bild är redigering, vare sig man själv har påverkat processen eller inte.

Bilder är alltså redigerade. Alla bilder är redigerade, utan undantag. Den första redigeringen gör vi när vi tar själva bilden, genom att vi riktar kameran mot en begränsad del av vår omvärld. Allting därefter är också val som görs medvetet eller omedvetet, av oss själva, eller av den som byggde kameran, eller av dem som programmerade våra datorer och deras bildvisare.

Men det finns en felaktig idé om bildredigering, som förutsätter att redigering är någonting som förändrar bilden till något som den inte var, något som skiljer sig från vad som fanns framför kameran när man tog bilden. När man ändrar innehållet i en bild, kallas det att manipulera bilden. Man hämtar alltså ett lodjur från nätet, och en naturbild som man kanske själv har tagit (eller frun), och så klonar man in lodjuret i sin bild och har fått något annat än vad som fanns framför kameran när naturbilden togs. Visst kan man göra så, men det är inte fotografi, och bilden är inte ett fotografi, utan en komposit av olika bilder, som inte nödvändigtvis behöver vara fotograferade.

Som konstnär har man frihet att göra så, även om man inte bör plocka andras lodjur, eftersom det är intrång i upphovsrätten och brottsligt om man inte har tillstånd att både använda bilden och ändra den. Det är också etiskt helt förkastligt att hävda att lodjuret verkligen fanns där, när man vet att det har klistrats dit från en annan bild.

Så historien med lodjur är inte en fråga om redigering, den redigering som alltid är nödvändig, utan det handlar om någonting annat, där ett särfall inom redigeringen har tillämpats, där element från andra håll än där de syns i bilden har förts in. Manipulering är ett specialfall inom redigeringen, där man tar bort, lägger till eller flyttar element i bilden eller ändrar deras egenskaper, så att de inte längre överensstämmer med vad som sensorn fångade när bilden togs.

Och turen kommer till den som är väl förberedd, så har det alltid varit.

Schnauzertik
2013-02-15 15:21
#4

#2 Lite annan vinkling, ja,  men inlägget stämmer väl med rubriken och som vanligt har du tänkt till o formulerat dig väl.

#3 Diskussionen om efterbehandling av bilder har under min tid på fotoifokus varit uppe nu och flera gånger tidigare.

Jag ville bara visa mina synpunkter och för att inte förstöra någon pågående tråd med diskussion som skiljer sig från trådens ämne la jag upp en ny.

Angående tur så visst är det så att man kan minimera dess inverkan, men lika fullt kommer ibland just det rätta minspelet, lodjuret eller älgen att dyka upp någon gång när man egentligen är ute efter något helt annat men har "tur" att ha kameran klar.

Värd för Pensionärer

Upp till toppen
Annons: