Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1214 ggr
felixhaljeskog
2/13/13, 1:46 AM

Hjälp angående redigering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va uppe på skidbacken idag för att ta lite bilder över stan, kom hem och satte mig å redigerade bilderna, och det såg bra ut, tills bilden var sparad.

Mitt problem e asså det konstiga som sker i himlen på den här bilden, jag vet inte hur jag ska förklara men ni lär se det som förstör på himlen.

Och jag undrar nu bara varför de blir så? redigerar jag för mycket? för oftast så blir de inte så utan mest när jag tar kort på väldigt mörka platser.

Har hållt på med foto och bildbehandling i snart 2 år och man känner sig verkligen fortfarande som en amatör när detta händer hehe!

Hoppas någon kan hjälpa iallafall! 

Annons:
JNN
2/13/13, 6:06 AM
#1

Vet inte riktigt, men jag tycker det verkar vara nån slags posterisering.

Om det är det så beror det bl a på kraftig ökning av färg och kontrast.

Här kan du läsa en del om det.

http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/posterisering.php

Fin bild för övrigt!

Inkanyezi
2/13/13, 8:51 AM
#2

Fenomenet är mycket riktigt posterisering, och det beror på att det inte finns tillräckligt många digitala nivåer i det där mörka, som har tänjts ut i bildbehandlingen. Man kan komma ifrån det genom att sänka nivån där posterisering förekommer, genom att behålla "tån" på kurvan, eller rentav sänka den, så att det närmar sig helt svart. Jag förutsätter då att bildbehandlingen görs från råfilen, och inte från en jpeg. Just när det gäller posterisering är det stor skillnad mellan att behandla från RAW och att behandla från jpeg eller tiff, men också råfilen har begränsningar, och man kan inte lyfta tonkurvan hur som helst om man vill undvika det. När man vill lyfta den nedre vänstra delen av tonkurvan för att få fram mer detaljer i det mörka, kan det vara nödvändigt att hålla kvar kurvans tå, genom att se till att den slutar med den typiska S-kurveprofilen.

JazzBass
2/13/13, 9:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Långt inlägg och Inkanyezi postade lite samma sak som jag hann skriva här men blev avbruten.

Men precis, det blir en posterisering. För att åskådliggöra det för alla som läser tråden ljusade jag upp bilden ordentligt (i Picasa), se nedan. Om du Felix inte gillar det här kan jag ta bort bilden, men önskar den får vara kvar i alla fall som exempel.

Jag misstänker att du fotograferat i jpeg. En jpegfil är i 8 bit och det betyder att för varje färgkanal finns det 256 ljushetsivåer (2^8 = 256) från svartaste svart till vitaste vitt. Det är normalt tillräckligt bra för en färdig bild, men om himlens ljusaste pixel t.ex. har ljusheten 20 (av 256) och du vill ljusa upp den jämnt så att himlens ljusaste pixel blir ungefär mellangrå (ljushet ca 120) har du plötsligt väldigt lite information att utgå från.

Pixlar med värdet 1 får efter uppljusningen värdet 6
--------- ' ' -------- 2 ---------------- ' '--------------- 12
--------- ' ' -------- 3 ---------------- ' '--------------- 18

..och så vidare. Resultatet blir detsamma som om du hade haft en bild med 256/6=42 ljushetsnivåer, d.v.s. knappt 5,5 bit, vilket är för lite för att se bra ut.

Så vad kan man göra?

Fota i råformat istället och bildbehandla råfilerna istället för jpeg:ar, som ju är tänkta att vara så gott som färdiga bildfiler där överlopps information slängts bort. Då får du minst 12 bits filer (vissa kameror ger även 14 bits råfiler) och extremt mycket mer information att använda för bildbehandlingen. Som du kanske kan räkna ut motsvarar 12 bit 4096 ljushetsnivåer, vilket betyder att du har 16 (4094/256) gånger mer information och ljushetsnivåer, och det blir lättare att tänja på kontrasterna utan att trappstegen mellan ljushetsnivåerna blir synliga.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2/13/13, 12:35 PM
#4

Tack för alla svar, ska kolla in länken som #1 skickade också.

Jag fotar dessutom i RAW, det har jag nästan alltid gjort, dock så sparar jag ner i JPEG.

Ska redigera om bilden från grundfilen senare och se, kan kanske ha dragit lite för mycket i kontrasten pga att jag ville få bort det immiga över staden.

Men tack!

felixhaljeskog
2/13/13, 12:36 PM
#5

Och Jazzbazz, det är inga problem att du ljusade upp bilden 

felixhaljeskog
2/13/13, 12:39 PM
#6

En fråga till, varför ser man inte postiriseringen under själva redigeringen?

Annons:
felixhaljeskog
2/13/13, 12:41 PM
#7

Tack JNN, nu har man lärt sig lite nytt, bättre sent än aldrig hehe 

felixhaljeskog
2/13/13, 12:47 PM
#8

Nu när jag sitter och kollar i kameran (var tvungen att säkerställa att jag verkligen fotar i raw) så är bildkvaliteten på NEF (RAW) och jag kameran sparar ner i NEF (RAW)  och bitdjupet ligger på 14-bit.

Finns det något jag kanske glömt att ställa in i kameran? jag har nämligen en ny, så har inte kommit in i alla inställningar riktigt än.

felixhaljeskog
2/13/13, 1:41 PM
#9

Känns som jag ställer 100 frågor, men kollade på en oredigerad bild nyss som precis kommit ur kameran, och det är samma sak på den? hur kommer det sig?

JazzBass
2/13/13, 2:41 PM
#10

Kan du visa upp vad som händer då du redigerar, alltså ladda upp en bild som tydligt visar fenomenet du beskriver? Fotar du i RAW som du säger borde du inte alls så lätt drabbas av posterisering, och om du också ligger på iso 100 som med första bilden borde inte heller bandning vara problemet…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2/13/13, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är en till från igår, och den har också kraftiga posteriseringar på himlen.

Nej jag vet, men som jag skrev jag fotar i RAW, men kan posterisering ha med att göra ifall man redigerar "för" mycket?

felixhaljeskog
2/13/13, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är samma bild fast oredigerad, det enda jag gjort e att göra om den till JPEG

JazzBass
2/13/13, 3:45 PM
#13

Jag gissar att det kan ha att göra med konverteringen till jpeg. Sparar du i maximal kvalitet? Det borde inte påverka så mycket men möjligtvis lite grann. Annars kan säkert färgrymden ha nåt finger med i spelet.  Eftersom råkonvertrarna ofta använder en större färgrymd än sRGB kan det uppstå färgfel vid konverteringen till jpeg. Kan du prova spara i t.ex. adobeRGB istället och se vad som händer? (Det är dock inte att rekommendera för bilder på internet, då är sRGB bättre). Försvinner problemet om du justerar vitbalansen lite grann?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
felixhaljeskog
2/13/13, 4:06 PM
#14

Jag gör mina redigeringar i Lightroom 4, och där när jag sparar så står kvaliteten på 60 (brukar jämnt glömma den), borde jag öka?

Provade att spara i adobeRGB och då vart posteriseringen värre, har provat ändra vitbalansen flera gånger innan, men det blir ungefär samma resultat.

Går det att undvika posteriseringen på något sätt när man fotar? tänkte eftersom att det vart posterisering på en oredigerad bild.

JazzBass
2/13/13, 5:30 PM
#15

Jo, prova ställa upp till minst 90%. Jag sparar allt i 100% av gammal vana. Lite onödigt kanske, men jag gör det i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2/13/13, 5:36 PM
#16

Fan Jazzbazz du förtjänar en medalj!

Ändrade till 100 på kvalité, på en likadan bild men som också hade posterisering, och all posterisering gick bort!

Tack för hjälpen!

Inkanyezi
2/13/13, 6:56 PM
#17

Det egentligen enda sättet att komma ifrån posterisering, annat än att dra ner svärtan i botten är att exponera mer, men då blir ju urfrätta partier under lampor och själva ljuskällorna också urfrätta över större yta, och man riskerar också att det "blöder" till angränsande ytor. Så det är en balansgång. Man kan prova att göra HDR med ett par exponeringar, men jag tror inte längre helt på Photomatix. Det är möjligt att Photoshop gör ett bättre jobb medHDR.

Upp till toppen
Annons: