Annons:
Etikettmat-ejkritik
Läst 2637 ggr
skogstossan
2013-02-11 16:58

Strösseltårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kommer en tårtbild som jag tog för ett par veckor sedan. Har  verkligen tänkt på att inte beskära sådär galet som jag brukar göra, vilka många som kommenterat mina bilder brukar påpeka. Fler bilder på tårtan finns här: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/01/vaningstarta-tackt-i-strossel.html#.URkRKaWZRH8

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
[VSK]
2013-02-11 17:20
#1

WOW vilken snygg bild. Vilken skärpa

skogstossan
2013-02-11 17:33
#2

Tack! Jag har inte tänkt på att det kanske är bra skärpa. Men då du säger det så kan jag kanske hålla med. Men det kan också vara så att man upplever det som väldigt skärpt pga strösslet. Har nämligen märkt att strössel kan ha den effekten på bild.:-)

bakministeriet.blogspot.com

[VSK]
2013-02-11 17:59
#3

Okej

Nicollan
2013-02-11 20:56
#4

Riktigt fin tårta och fin bild! Gillar framförallt färgerna och att allt passar så bra ihop och skapar en helhet :)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

skogstossan
2013-02-11 21:29
#5

#4 Jag har hittat favoritknappen "vibrance". Den drar jag mer än gärna i på vissa tårtbilder. Speciellt sådana bilder som innehåller gulddetaljer. Det blir så härlig färgeffekt då. :-)

bakministeriet.blogspot.com

JNN
2013-02-12 06:15
#6

Ser ju superläckert ut! Det är bara kaffet i koppen som saknas. Får nog köpa en semla och tröstäta, det är ju ändå fettisdag i dag…

Mycket fin bild!

Annons:
skogstossan
2013-02-12 12:10
#7

#6. Tackar! 

Jag har helt glömt att det det är fettisdagen. Har alltså inte bakat semlor. DÅLIGT!

bakministeriet.blogspot.com

JNN
2013-02-12 12:35
#8

#7 - Dagen är ju inte slut ännu! Fast man måste kanske ha tid och förberett en del, har själv aldrig provat baka semlor..!

Just det, får tydligen semla till kaffet på jobbet i dag! Alltid nåt!

skogstossan
2013-02-12 14:04
#9

#8. Du borde prova att baka egna. Då får man ju dom precis som man vill ha dom. 

Det blir inga semlor för mig idag. Äter inte sötsaker mitt i veckan. Sådant sparar jag till helgen. Så jag har nu flyttat fram fettisdagen till på fredag och hos mig varar den i dagarna tre.:-)

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-02-12 14:26
#10

Fin tårtbild än en gång! I mitt tycke kanske du har tagit i just lite för hårt med kontrasterna, den blåa blomman och vasen är så gott som svarta på vissa områden och skulle vara bättre lite ljusare tror jag. Annars jättebra jobbat!

Jag tror jag ska ta ett sidospår från min vanliga - men för närvarande mycket liberala - lågkolhydratlinje ikväll och baka ett par fastlagsbullar(* till mig och min flickvän (jag är bättre på sånt). Det är bara fastlagstisdag en gång om året.

(* Jag använder inte ordet "semla"; i Finland används det ordet i betydelsen "fralla" eller alltså ett litet bröd man klyver på hälften och äter. Bli inte förvånade om ni nån gång är i Finland och stöter på ost- eller skinksemlor på nåt café.   (Klickar ni på länken kommer ni till en bildsökning på ordet "sämpylä" som är det finska ordet för den finlandssvenska betydelsen av "semla").

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-02-12 14:27
#11

#9- Det kanske vore nåt, men jag tror inte att jag skulle få dom som jag vill i alla fall!

Håller just på med att renovera köket, så bakning lär nog dröja ett slag. Lilla frun kör just nu med LCHF dessutom, och ungarna är av någon outgrundlig anledning inte så mycket för semlor som jag, så jag får nog nöja mig med den jag fick på jobbet!

Men din idé med fettisdag hela helgen var annars jättebra!!

skogstossan
2013-02-12 16:05
#12

Jazzbass: Den där blomman jag gjort är helt oförbätterlig att piffa med så här i efterhand. Spelar inte så stor roll om jag ljusar upp bilden då den ändå upplevs som ett stort svart hål. Men jag håller med dig. Jag var själv väldigt störd över det till en början. Vad jag borde ha gjort är att först målat blomman med lite glitter och sedan kanske ha använd en spegel som reflektor vid själva fotograferingen? 

Jag har varit i Finland en gång. I Pyttis (Pyhtää) närmare bestämt. Jag åkte faktiskt på Vespa dit, hela vägen från Göteborg till Pyttis i Finland och hem till Götet igen. Det ni! Snacka om träsmak i baken. Jag skulle på en scooterträff som kallar sig för Saunarun. Där samlas en massa scooterfolk en gång om året och badar bastu, kör gamla scootrar och dricker öl. :-) Hursomhelst så tänkte jag på en sak då jag kom dit. Alla finländare pratade engelska med oss svenskar som kom på besök. Men så fort dom fått en öl eller två innanför västen så kunde alla prata finländare plötsligt prata flytande svenska. Ofta mycket bättre svenska än vad svenskarna själva kunde tala. Så det är nog som du säger: det heter inte "semla". Det heter fastlagsbulle. 

JNN: Under ett halvår gick jag på LCHF, vilket för min kropp nog var det sämsta hälsovalet jag gjort. Någonsin! För det första blev jag helt hormonstörd av den kosthållningen. Sedan fick jag problem med gallblåsan, vilket slutade så illa att jag bukspottkörtelinflammation ifrån en gallsten som retat bukspottskörteln. Var inlagd på akutvårdsavdelningen en hel vecka innan dom vågade operera bort gallblåsan på mig. 

Men jag vet att LCHF är en helt fantastisk kosthållning för vissa och att många mår alldeles utmärkt av den. :-)

bakministeriet.blogspot.com

papa-bear
2013-02-12 22:08
#13

något som jag inte tänkt på förut när jag tittat på dina tårtor, men som ger ett storleksperspektiv på saker och ting, hur små de är, vilket man ser när man tittar på servisen. då ser man ju att dina tårtor är i storleksordningen sjätte-sjunde våningen på en våningstårta.

Annons:
skogstossan
2013-02-12 22:19
#14

#13 Ja, det stämmer. Jag gör i princip bara minitårtor. Den understa våningen på denna tårta är endast 12 cm i diameter och den översta kanske är 9 cm i diameter. Men jag kompenserar lite med att alltid ta ut svängarna på höjden därmed är dom nästan alltid mellan 12-15 cm höga, vilket är ganska högt för en att vara i Sverige.

bakministeriet.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: