Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3408 ggr
[linneasandberg]
2013-02-10 00:21

Hjälp med kamerainköp!

hejhej, jag behöver hjälp med vilken kamera jag ska köpa! Just nu äger jag en Canon EOS 450D och fotar människor (mina kompisar), djur och natur! Fotar väldigt mycket utomhus alltså. Jag vill köpa en kamera som fångar ögonblicket, som får mycket känsla i bilderna. jag har hört att nikon D90 är bra osv. men man vet ju aldrig! Vill ha lite tips!

Annons:
JazzBass
2013-02-10 10:50
#1

Vilken systemkamera som helst (och även andra kvalitetskameror!) klarar det som du vill göra, även din nuvarande. Objektiven är dock minst lika viktiga som själva kameran.

Känsla i bilderna får man genom att vara på rätt plats i rätt tid, förutse olika situationer väl och trycka av i rätt tidpunkt. Dessutom är det viktigt att komponera bilden väl med tanke på huvudmotiv, förgrund och bakgrund, och exponera rätt. Olika skärpedjup använder man också med fördel för att få blicken dit man vill. I det avseendet är ljusstark optik bra då det ger maximal möjlighet att variera skärpedjupet från kort till långt, förstås beroende på fokusavstånd och brännvidd.

Om man ska säga att nåt specifikt i utrustningsväg ger bra känsla så är det objektiven i huvudsak, inte kameran, som bidrar med känsla. Dock ger olika sensorformat ger olika goda möjligheter till olika skärpedjup. Själv föredrar jag fullformat, men det är ganska dyrt. En begagnad Canon 5D eller eller en Nikon D700 kan man dock komma över till en mycket mindre peng idag än för några år sen, och skulle säkert vara ett bra köp för din del, om budgeten räcker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-02-10 17:59
#2

Jag skulle vilja ha en sån där skrivmaskin som skriver noveller med känsla, och så romaner som man kan vinna Nobelpris för. Det är helt okej om den också skriver deckare som säljer över hela världen, så att man kan tjäna miljoner. Skulle inte vara dumt heller med en pensel som kan måla ungefär sådär som Rembrandt, eller kanske Matisse. Eller en som kan göra tavlor med känsla; som Guernica av Picasso och så.

Spectabile
2013-02-10 19:03
#3

Vad har du för objektiv till din 450D? Har du kit-objektivet 18-55? Har du IS på det/de objektiv du har?

bamse6311
2013-02-11 14:15
#4

Hej

Här en recension av din kamera som enligt detta testet är en kamera att växa med så jag tror nog att du skall kunna ta många bra bilder med den kameran så snart du lärt dig hantera den:

http://www.kamerabild.se/nyheter/test-canon-450d-en-kamera-att-vaxa-med-1.40401.html

Annars så har ju Pentax bra väderskyddade kameror för utomhusbruk, till exempel K30:

 http://www.fotosidan.se/cldoc/test-pentax-k-30-och-k.htm

Lycka till med fotograferandet.

Bästa hälsningar,
Bertil

Martin
2013-02-12 10:02
#5

Om du idag har en Canon och eventuellt har flera objektiv till den så bör du kanske fundera på om du skall byta märke (till Nikon som du nämnde eller till något annat märke), eller om du skall satsa på en annan Canon. Objektiven fungerar nämligen oftast bara till ett märke och har du flera objektiv till din Canon så kan du inte använda dem på en Nikon t.ex. Alltså måste du köpa nya objektiv också om du byter märke.

Att ta bra foton som fångar ögonblicket och förmedlar känslan, det är fotografen som gör det - inte kameran.

mvh Martin

Ove555
2013-02-12 22:12
#6

#5  Så du menar då att det har inte någon betydelse vad man har för kamera för att fånga ögonblicket och förmedla känslan?

Annons:
Inkanyezi
2013-02-12 23:28
#7

#6 skrivet av ove555 :

  • "Så du menar då att det har inte någon betydelse vad man har för kamera för att fånga ögonblicket och förmedla känslan?"

Precis på det viset är det nog. Det är inte verktyget man använder som avgör hur bilden blir, utan det beror mer på hur väl man hanterar verktygen. När man målar sina bilder använder man kanske penslar, men det artistiska sitter inte i penseln. Lika lite sitter det i kameran för en fotograf.

Fotografi är att "skriva med ljus", och det är ljuset som skapar bilden. När man vet hur man kan hantera ljuset kan man göra bra bilder med vilken kamera som helst. Det kan vara svårare med någon kamera än med en annan, men det grundläggande ligger hos den som använder kameran. Det är fotografen som skapar bilden, med hjälp av ljuset i första hand och också med hjälp av kameran. Ljusbehandling och komposition betyder mer än vilken kamera man har.

Om du tittar lite på bilderna som har presenterats här i forumet på sista tiden, så kommer du att finna att man kan få tämligen mediokert resultat med en proffskamera i fullformat, medan det går att få helt fantastiska bilder med en enkel instegsmodell, och att det till och med går att få bättre resultat med en enkel kompaktkamera när man förstår hur man ska hantera ljuset. Det man kanske inte klarar med kompaktkameran är det där med "ögonblicket". De flesta kompakterna är hemskt slöa på att knäppa när man trycker på knappen, så de är tämligen värdelösa för att fotografera kaniner som hoppar och annat som rör sig lite kvickare.

De rent tekniska egenskaperna hos olika kameror skiljer. Det är exempelvis lättare att få oskarp bakgrund om man har riktigt stor bländaröppning och stort sensorformat. Olika sensorer har också olika stort dynamiskt omfång, och det är skillnad på hur de kan hantera svagare ljus. Men just att förmedla känslan är något som fotografen måste lägga in. Det kan inte kameran göra.

Systemkameror är annars ganska lika, och det man kan göra med en systemkamera kan man för det mesta göra lika bra med en annan. Det kan skilja på vilka objektiv man använder, och möjligheterna vid svagare ljus är bättre med en del nyare kameror än med äldre. Det skiljer också på ergonomiska detaljer, så att en del kameror kan vara mer lättjobbade än andra. Men i grunden kan alla göra samma saker, och det går att göra lika bra bilder, med "känsla" med exempelvis en Canon EOS 450D som med en 40D, 7D, 5D eller en 1000D. Därmed inte sagt att det inte också finns en del större eller mindre olikheter mellan dem.

JazzBass
2013-02-13 06:26
#8

En sak jag misstänker kan göra att många inte tycker deras kameror ger bilder med känsla i är det faktum att väldigt många kör med helautomatik och en blixt som poppar upp i tid och otid. Finns det nåt i kameraväg som motverkar känsla i bilden och fungerar som obarmhärtig stämningsdödare i kameraväg är det den intern blixten, som bara skjuter rakt fram, ger platt och tråkigt ljus, tråkiga färger, röda ögon och fula reflektioner, och allra speciellt i helautomatiska lägen. Får man styra blixteffekten själv och balansera in den med det befintliga ljuset går det att få betydligt snyggare resultat, och i motljus kan den vara mycket användbar också. Annars är den interna blixten en bedrövlig grej som används som kompensation för en kamera eller film med medioker ljuskänslighet i händerna på personer som inte har nån som helst kunskap om fototeori.

Jag håller med om att känsla i bilderna är till den allra största delen fotografens uppgift att få till genom dennes kunskaper oberoende av utrustningen. Men att säga att inte kameran har nån inverkan alls är lite att romantisera verkligheten enligt mig. Folk fotograferar t.ex. med Holga mellanformatkameror för att de älskar känslan de får med mellanformatet och en billig plastlins. Av samma orsak fotar vissa med olika soft-focusobjektiv, lensbabies, och förstås vanliga ljusstarka 50mm-objektiv som ger kort skärpedjup. Olika objektiv ger olika karaktär och känsla åt bilderna, och kort skärpedjup, som också kan förknippas med större sensor- eller filmformat, anser många höjer känslan i bilderna, speciellt porträtt.

Men, jag håller helt med om att fotografens kunskaper är oändligt mycket viktigare än själva kameran. Jag vill bara påstå att utrustningen också spelar en viss roll, om än en marginell sådan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Martin
2013-02-13 08:47
#9

#6 Ja, i stort sett menar jag det. Visst kan det såklart underlätta om en kamera har en viss funktion och skall man t.ex. ta stämningsfulla bilder på hjortar under brunsten så är det ju bra om kameran kan hantera ganska höga ISO utan att brusa igen bilden helt.

Men samtidigt, ge en proffskamera för 100.000 kr och ett det bästa objektivet som finns till en person som aldrig har hållit i en kamera, eller som vet hur bländare, iso och slutartider påverkar varandra eller hur man ställer in autoprogrammet på kameran, så tror jag inte det blir speciellt bra foto som fångar någon känsla eller stämning.

Jag har sett betydligt bättre foton med mycket mer känsla tagna med både enklare, äldre och billigare utrustning än den jag har - av andra fotografer än mig. Fotografer som har förmågan att fånga en stämning eller en känsla på ett sätt som jag ännu inte haft. 

Så jag menar, precis som Inkanezi och JazzBass varit inne på att fotografen är det absolut viktigaste bakom fotot oavsett om vi pratar att fånga ögonblick, känslor, stämningar, snabba actionfyllda situationer eller något annat. Men, visst har utrustningen en viss påverkan, t.ex. so Inkanezi påpekade att kompaktkameror tar längre tid från att man trycker av tills bilden tas vilket gör det svårt för fotografen att välja exakt rätt ögonblick att dokumentera.

Menar du att bättre utrustning ger bilder bättre stämning och känsla per automatik, oavsett vem som är fotografen?

mvh Martin

Inkanyezi
2013-02-13 09:18
#10

Jag tror att det kan vara vettigt att knyta tillbaka det här till trådstarten, eftersom det annars kan se ut som att tråden är kapad, vilket den egentligen inte är.

Canon EOS 450D är en sån kamera som TS linneasandberg frågar efter. Den har alla egenskaperna som en systemkamera ska ha, vilket betyder att man kan fånga ögonblicket då man trycker av, precis som med alla andra systemkameror. Därigenom skiljer den sig från kompakt- och bridgekameror (långzoom). Genom att den är lite äldre har den inte lika stort dynamiskt omfång som nyare kameror, och det måste man ta hänsyn till när man fotograferar, främst genom att exponera rätt, då kameran inte har lika stor slarvmarginal som en nyare.

EOS 450D är lite grann en blandning av instegs- och mer avancerad DSLR. Den har instegskamerans typiska särdrag, som sökare med speglar i stället för prisma, och den har ganska få knappar för inställningar. Den har inte heller något fönster på ovansidan där man kan se inställningarna, utan man får titta i sökaren eller på skärmen för att se hur man har ställt in. Men det är en relativt modern kamera fortfarande, med cmos-sensor och direktvisning på skärm, vilket också medger att man kan köra den tjudrad till en dator med EOS Utility. Den är alltså lite mittemellan insteg och avancerad.

Eftersom den tar alla objektiv som kan användas till Canon är egenskaperna hos bilderna till stor del en fråga om vilket objektiv man har. Det finns objektiv med mycket stor öppning, och som JazzBass påpekade, kan man också få tag på objektiv som kan göra en del konstigheter. Det finns till och med objektiv som simulerar effekten av en sån Holga som han nämner, även om det är billigare att simulera den effekten med bildbehandling. Men de grundläggande egenskaperna finns där. Kameran reagerar direkt på avtrycket, så att man kan ta ögonblicket, och känslan i bilderna får man på ett eller annat sätt stå för själv.

Det som saknas jämfört med de nyaste kamerorna är filmning och det större dynamiska omfånget, som medger högre ISO-tal när man vill kunna ta på fri hand i svagare ljus. Kameran som TS nämner i inledningen, Nikon D90 är bättre i de avseendena, men ännu nyare kameror finns med ännu bättre egenskaper. Sett till det dynamiska omfånget och återgivningen av bildens mörkare delar, särskilt när man tar med hög ISO-inställning, är kameror från Pentax, Sony, Olympus och Nikon något bättre än Canon överlag. Men då handlar det om finlir som de flesta aldrig någonsin närmar sig.

< POST EDIT: Fel utpekande av Martin ändrat till JazzBass. /Inkanyezi >

Martin
2013-02-13 09:33
#11

#10 Ingen stor sak, men det var JazzBass och inte jag som skrev om Holga (själv vet jag knappt vad det är för något).

mvh Martin

JNN
2013-02-13 10:48
#12

#10- Liten struntsak kanske, men jag läser att TS just nu äger en EOS 450D och frågar om någon annan, t ex D90…

Inkanyezi
2013-02-13 11:12
#13

Någon liten struntsak är det väl egentligen inte, utan det är grunden för hela den här tråden. TS har en alldeles utmärkt kamera, och på den nivån som frågan är ställd kan man helt enkelt bolla den tillbaka. Det finns ingenting hos Canon EOS 450D som hämmar just de saker som TS frågar efter, utan kameran är precis en sån som efterfrågas.

Om man vill byta till någonting annat är så klart upp till var och en, och det finns alldeles självklart fördelar med exempelvis Nikon D90 jämfört med Canon EOS 450D, men de gäller inte det som TS frågar efter i postningen. Om man vill ha nyare finesser finns också massor av andra kameror som har video, bättre egenskaper vid svagt ljus och en del andra finesser som inte heller finns på D90, som till exempel vridbar bildskärm. Systemkameror utan spegel har dessutom fördelen med väl fungerande autofokus när man använder direktvisning, och flera av dem har pekskärm där man kan välja var kameran ska ställa skärpan, och som man kan använda i stället för avtrycket.

Men de efterfrågade egenskaperna är inte sådana som finns i kameran, utan hos användaren.

Annons:
JNN
2013-02-13 11:29
#14

Det var inledningsraderna i ditt inlägg i #10 jag tänkte på, men jag kanske missuppfattade vad du menade:

"Canon EOS 450D är en sån kamera som TS linneasandberg frågar efter."

Eftersom hon hade en sån och frågade efter en annan så tänkte jag att det blev nån miss där, men som sagt, jag kanske tog fel på vad du menade!

Upp till toppen
Annons: