Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3034 ggr
stinakkarlsson
2013-02-09 15:59

Vilken kamera? Nikon d5100 vs Canon eos 600d

Till veckan ska jag få en systemkamera, jag får själv välja vilken jag vill ha. Har inte haft en egen systemkamera förut, men jag har lånat mina vänners systemkameror(endast nikon) Har hört att nikon är lättare att använda än Canon men vet själv inte om det stämmer. Jag har tänkt filma en del. Nikon d5100 eller Canon eos 600d? Priset har inte så stor betydelse. Hoppas någon kan hjälpa mig om vilken ni tycker är bäst :)

Annons:
skuttis88
2013-02-10 12:00
#1

Jag har inte provat någon av dem men jag har en Nikon D3200 och jag är jättenöjd.

MVH Celina

stinakkarlsson
2013-02-10 12:13
#2

#1 okej, vad bra! Blir nog en Nikon tror jag :-)

skuttis88
2013-02-10 12:19
#3

#2 Bra! Min kompis har en Canon, men jag har ju en Nikon så självklart föredrar jag Nikon ;)

MVH Celina

Moalinn
2013-02-11 12:29
#4

Rådfråga i affären skulle jag säga, det är väl inte jättemycket som skiljer kamerorna åt, och be om att få känna på dem båda.
Ta den som ligger bäst i handen, det är absolut en av de viktigaste sakerna - att den ska kännas skön att hålla i.
När jag använder mindre kameror, då jag inte får ett riktigt grepp, blir jag lätt ostadig på handen vilket tar ut sig på bilderna.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JNN
2013-02-11 13:08
#5

Kör själv Canon, men så jag kan inte mycket om Nikon. Men det är bra kameror och har dina kompisar flera objektiv så kan man ju låna av varandra. Om man vågar låna ut dom förståss…

bamse6311
2013-02-11 14:19
#6

Finns ju många bra märken att välja mellan.

Läste precis en recension på Pentax K30 som verkar vara en bra kamera i förhållande till priset.

http://www.fotosidan.se/cldoc/test-pentax-k-30-och-k.htm

Lycka till med kameravalet.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
slartybartfast
2013-02-11 17:20
#7

Jag tycker du ska kolla lite på hur du funderar att använda den och kanske kolla begagnat.

Jag kör Nikon D7000 och valde ex den framför 5100 för att kunna styra externa blixtar och att kunna använda AF-objektiv utan egen motor. Nikon fick det bli före Canon för jag hade hunnit testa just det och hade möjlighet till mer kompissupport och att låna objektiv. Läste mig även till att Nikon har bättre brushantering men har ingen egen erfarenhet av skillnaden.

Båda märkena (mfl) har även i instegsmodellerna som regel vad du behöver för att kunna ta bra foton.

Å andra sidan påstås Sony vara marknadsledande på sensorer (sitter en Sonysensor i min Nikon) och Pentax har fått bra kritik. Läs, kläm, känn och låna innan köp.

Denna kommentar har tagits bort.
iwannabecool
2013-02-12 10:11
#9

Jag brukar säga såhär, Nikon är lätta att förstå och tar fina bilder, Canon är svåraRE att förstå men tar minst lika fina bilder (beroende på fotografen förstås) 

Martin
2013-02-12 10:56
#10

Av nyfikenhet, när folk skriver "svåra att förstå"; Vad menas då? Är det hur reglagen sitter och menyvalen finns eller är det något annat som är svårförståeligt?

mvh Martin

JNN
2013-02-12 11:08
#11

Tror att det kan vara att Nikons kameror ( i alla fall instegsmodellerna vad jag kan förstå) har en lättförstådd guidning i menyerna och där det förklaras vad dom olika inställningarna gör för nåt. Tror att Canon bl a tagit efter det i dom senare modellerna. Är inte riktigt säker på det , men har för mig att jag läste det någonstans.

I övrigt borde det inte vara så mycket lättare kan man ju tycka, i princip har ju kameror ungefär samma egenskaper och funktioner, fast med olika tillvägagångssätt och man hittar dom på olika ställen beroende på modell.

Jag själv har ju Canon, men mina systrar har Nikon och jag har provat grannens Sony, och jag tycker ju förståss att dom är svårare, men det är ju mest en vanesak..

Martin
2013-02-12 19:48
#12

#11 Ja, så har jag tolkat det också att det är mycket vana, sen vet jag att vissa modeller förvisso har guidningsläge och det kan ju kanske vara att den är lättare att förstå, inte tänkt på det på det sättet.

mvh Martin

felixhaljeskog
2013-02-13 12:51
#13

Jag tycker inte Canon e svårare, det enda som e lite svårt när man aldrig har använt en förut e väl att man inte är van vid vart knappar och sånt sitter.

Annons:
[morotochcesse]
2013-02-17 09:26
#14

jag har ett förslag vilken systemkamera du kan köpa. Det är nikon d3000 . Jag är själv ny i systemkamera värden jag fick min i fredags. Så håller själv på att lära mej fota bra men har fått några fina bilder

Marrieh
2013-02-17 10:29
#15

Det absolut viktigaste när du tittar på kamera är just som många sagt hur den ligger i handen, alltså vilken som känns bäst att hålla i.

----------------------
Marielle Foto

 

bamse6311
2013-02-18 01:46
#16

Det finns ju en enorm massa olika kameror att välja bland.

Först och främst så tycker jag att man skall titta efter i vilken prisklass man har råd att lägga sig i men det viktigaste vilket behov man egentligen har.

Det är ju väldigt enkelt att rekommendera en mellanformatare och vem kan ens argumentera emot en Nikon D800 om man nu till äventyrs har drygt 20 000 svenska pengar att lägga?

Nu har ju de flesta inte den ekonomin och det är nog därifrån som man måste utgå precis som i förhållandet behov/pris.

Alla eller kanske rättare sagt ytterst få människor har ju varken behov eller ekonomi att köpa et Nikon D 800.

Visst tusan så får man bland det bästa i kameraväg om man köper en sådan men då skall man dessutom kunna hantera den och utnyttja till fullo.

Jag har kollat en del sådana här trådar på iFokus där rådvilla frågar vilken kamera de bör köpa och visst tusan så är det väldigt bra att fråga andra.

Dock så har jag sett att de som själv har en Nikon alltid mer eller mindre rekommenderar en sådan precis som alla de som har en Canon alltid rekommenderar det märket.

Om någon skulle fråga mig vilket bilmärke de borde köpa så kommer jag med all sannolikhet att svara att de måste/borde köpa en Mitshubishi av den ena eller andra modellen men helst en Galant.

Det är ju den bästa bil och modell som jag någonsin har haft men när jag ger det svaret så är jag naturligtvis "färgad" av mina egna värderingar till märket och modellen ifråga.

Du stinakkarlsson, jag tycker så här vare sig man skall köpa en kamera eller annat.

Gör precis som du har gjort här på tråden, ställ en fråga men var dock uppmärksam på att en hel del av de svar som du får är helt subjektiva.

Kolla tester och annat på internet med kameror i den prisklass och de funktioner som du tänkt dig.

Ta dig till en affär där du kan "hålla i kameran och känna den i dina händer".

Slutligen så ta god tid på dig, bättre att göra ett riktigt bra köp som man gillar än något som man efter ångrar på grund av att man inte tog hänsyn till alla parametrar och sitt egentliga behov i förhällande till det pris man betalade.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: