Annons:
Etikettbildhantering
Läst 5201 ggr
Ove555
2/8/13, 11:25 AM

Roligt med Photomatix

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog fram en bild med ganska tråkigt ljus och färg, och gjorde en kopia av den i photomatix, jag tycker kopian blev betydligt roligare att titta på än orginalet.

Och det är enkelt att göra det i photomatix också, det är ju bara att klicka på en av exempelbilderna till höger så får man med det samma den effekten på bilden som man har valt.

Men däremot så vet jag inte hur man gör om man ska lägga ihop flera bilder till en med photomatix. Så det kanske någon kan förklara för mej som vet hur man gör det?

Annons:
Inkanyezi
2/8/13, 12:03 PM
#1

En sak som kanske bör påpekas är att din bildmanipulering inte har ett dugg med HDR att göra, utan att du har tonseparerat en LDR-bild så att du har fått högre lokal kontrast. Det är inte HDR, och har som sagt inget med HDR att göra, även om du har använt den efterbehandling man oftast gör på en HDR-bild, vilket avses ge bilden ett tonomfång som kan återges på ett vanligt visningsmedium, bildskärm eller papper.

HDR blir det först när du tar fram ett dynamiskt omfång som är större än vad din sensor kan ta upp, och det gör man just genom att lägga ihop minst två bilder tagna med olika exponering, där den ena återger de ljusa tonerna och den andra återger de mörka tonerna. Ofta lägger man ihop fler än två bilder, men i regel räcker två för att få tillräckligt stort dynamiskt omfång för motivet. HDR betyder stort dynamiskt omfång (High Dynamic Range), och när man tonseparerar en enda bild så kan man ju inte förändra det dynamiska omfång som man en gång har tagit upp, men man kan ändra tonerna som visas när bilden skrivs ut eller visas på skärm.

Så det här är inte HDR, utan det är en tonseparerad bild, där den lokala kontrasten har förstärkts.

Ove555
2/8/13, 12:17 PM
#2

Tack för den upplysningen Inkanyezi. Ändrade rubriken på den här tråden nu så det blev relevant med det jag har skrivit.

JNN
2/8/13, 12:40 PM
#3

Det blev ju hur som helst ganska effektfullt! Originalbilden var ju som sagt lite trist…!

Inkanyezi
2/8/13, 12:54 PM
#4

Om du vill göra HDR, så är det ganska enkelt, men det kräver lite planering.

För att det alls ska vara meningsfullt bör motivet ha större dynamiskt omfång än vad kameran kan fånga, och det förekommer framför allt vid nattfotografering och när man tar i skarpt solljus, gärna med djupa skuggor.

Då sätter man kameran på stativ och mäter exponeringen noga, för att inte fräta ur högdagrar. Enklast är det kanske att spotmäta den ljusaste högdagern och kompensera med plus två (+2) eller möjligen något mer. Man ställer kameran manuellt och tar en bild på det sättet. Den bilden blir den som är "exponerad åt höger (ETTR)", och nästa bild tar man med åtminstone fyra stegs mer exponering, där man ändrar slutartiden och inget annat. Om den första bilden är tagen med 1/500 tar man alltså och vrider förbi 1/250, 1/125 och 1/60, och så stoppar man på 1/30. Den bilden kommer att ha god teckning i de djupaste skuggorna och hopplöst urfrätta högdagrar.

Man kan ta fler bilder än så, Photomatix kan lägga ihop flera bilder, men det brukar räcka med två för det dynamiska omfånget hos motiv med hög kontrast. Om man tar fler bilder kan man ha lite mindre skillnad i exponering mellan dem.

Man spar bilderna i råformat, .CR2 om det är Canon, och när man tar in dem i Photomatix väljer man att importera dem för att sätta ihop till HDR.

När Photomatix sedan sätter ihop dem till en HDR-bild kommer den att visas på skärmen om du vill innan den har tonseparerats, och den blir då nästan svart, och man kommer bara att se de ljusaste högdagrarna. HDR-bilden är 32 bitar, och det kan du inte visa på en bildskärm, men alla data finns där, ner till de djupaste skuggorna.

När man sedan tonseparerar bör man dra ganska försiktigt i reglagen. Målet är att bilden ska se så naturlig ut som man kan få den. Den kommer att ha mer färg i de djupare skuggorna än man upplever när man ser motivet direkt, och man kan efterbehandla i ett bildbehandlingsprogram om man vill minska mättnaden lite grann. Den tonseparerade bilden ska när den är färdig ha teckning i alla delar, från de ljusaste högdagrarna ner till de djupaste skuggorna, och helst ska den se ganska naturlig ut.

Inkanyezi
2/8/13, 1:15 PM
#5

Menyvalet tror jag är det första man får upp när man ska ta in bilder i Photomatix, men jag brukar göra det lite enklare genom att gå från filhanteraren, först markera alla bilder som jag vill lägga ihop och sedan dra dem i en klump till Photomatix. När programmet sedan frågar vad jag vill göra med dem väljer jag "Merge to HDR" och så låter jag Photomatix lägga ihop dem. Nästa val är "Tone mapping", tonseparationen, som sänker den globala kontrasten så att bilden kan visas på skärmen, och höjer den lokala kontrasten, så att bilden blir rik på kontrast och toner.

Ove555
7/5/13, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vattentorn 2.

Annons:
Ove555
7/5/13, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kristianstad 2013 06 18 kl 16:18.

Olympus e-520, 14-42 mm, inställt på 21 mm, iso 100, 1/250, bl 8

MissInAction
7/5/13, 2:47 PM
#8

Åh vilka roliga bilder! 😃
Bilden i #6 ser ju ut som tagen ur en trafikskole-bok eller något 😃

Googlade på photomatix och fick upp massor med snygga bilder. Det här måste jag prova!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Ove555
7/5/13, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Tack för det! Och som jag förklarade i trådstarten så är det ju väldigt enkelt att göra också med photomatix.

Kristianstad 2013 06 18 kl 16:32. Olympus e-520, 14-42 mm, inställt på 21 mm, iso 100, 1/400, bl 8.

Tonmappning verkar vara bra att använda för att få underexponerade delar av bilder ljusare.

På orginalbilden syntes knappt tjejen och jordgubbarna i skuggan under den röda parasollen.

pellepiano
7/5/13, 2:57 PM
#10

Jag tycker nog det blir lite överdrivet i färger och stora halos runt objekt ( som trädet tex ). Jag föredrar när man använder tonmappning för att göra mer av en exponeringsblandning. Och vill man bara blanda exponeringar så har Photomatix har en sån del också.

Ove555
7/5/13, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Kristianstad 2013-06-18 kl 16:24

Olympus e-520. 14-42 mm, inställt på 14 mm, iso 100, 1/50, bl 8.

Ove555
7/11/13, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Canon eos 60D, Samyang 14 mm.

Schnauzertik
7/11/13, 2:32 PM
#13

Tycke och smak är olika. Själv är jag inte så förtjust i färgbuller (men det är bara jag det)

Värd för Pensionärer

Annons:
Ove555
7/11/13, 2:50 PM
#14

#13 Det är egentligen inte jag heller, men på konstverk tycker jag det kan vara roligt.

ru4real
7/11/13, 3:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Man kan faktiskt även använda sig av HDR i/på svartvita bilder. Testa. Jag har en här:

Fillixa
7/11/13, 10:15 PM
#16

ove555

Gillar dina bilder! Kul med effekter ibland!

pellepiano
7/11/13, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här är en bild från operan i Stockholm. Använde ett Sigma 10-20 på en 40d. Det var så mörkt på en del läktarplatser så tog fler exponeringar och gjorde en tonmappad variant som blev så här.

Schnauzertik
7/12/13, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En bild från Siljan

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
7/12/13, 8:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Och en bild från Prag

Värd för Pensionärer

Ove555
7/12/13, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Canon eos 60D, Samyang 14 mm, bl 8, Av, minus 3 steg. beskurna.

Orginalet överst.

Annons:
pellepiano
7/12/13, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Sigma 10-20 med Canon 350d om jag inte minns fel. Och att det är flera bilder hopsatta, men bar som panorama. Sen tonmappad i Photomatix.

Photomatix har också en plugin till Photoshop där man kan tonmappa bilder direkt i Photoshop.

Upp till toppen
Annons: