Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 669 ggr
JNN
2013-02-05 14:22

Korspolariserat blixtljus?

Som rubriken antyder så undrar jag om det finns någon här som vet vad "polariserat blixtljus" betyder?

Vet inte om jag valde rätt grupp nu?

Annons:
Schnauzertik
2013-02-05 16:21
#1

Så här säger google om man söker, själv hade jag inte hört talas om det för du skrev det.

Tekniken som utnyttjar två polarisationsfilter – ett framför blixten och ett framför objektivet. Genom att vrida filtren så att polarisationsriktningarna blir vinkelräta mot varandra uppnår man en kraftigt polariserande effekt där så gott som alla ytreflektioner släcks ut. Vissa motiv vinner på tekniken medan andra bara ser konstiga ut – lyckligtvis går effekten att variera steglöst genom att vrida på ett av filtren

Här finns en del bilder dom amvänder tekniken och där jag också hittade texten.

http://makrofokus.se/blogg/2012/2/22/ut-och-plata-vinterkryp.html

Värd för Pensionärer

JNN
2013-02-05 16:37
#2

Ja det var den sidan jag satt och läste när jag såg att dom använde den tekniken! Trodde oxå att det var nåt liknande som menades, men fick inte riktigt i hop det. Försökte också googla på det, men sökte nog för lite/dåligt, för jag hittade ingen info. Hade lite ont om tid,  blir lite stressigt i bland på jobbet…

Men tack för hjälpen!

JNN
2013-02-05 16:39
#3

Just det, missade helt den texten där det beskrivs. Läste bara bildtexten till nån av bilderna och blev nyfiken…

Upp till toppen
Annons: