Annons:
Etikettövrigt
Läst 1210 ggr
Ove555
2013-02-02 18:54

Tolkning av bilder

Tycker det var intressant att läsa detta om tolkning av bilder:

http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-1367-bildkonst-och-tolkning-av.htm

Annons:
Andina
2013-02-02 20:38
#1

Ja, och precis så tycker jag att det är. Att en bild kan ge så mycket och så mycket olika beroende på vem som tittar på den - och faktiskt också "när" man tittar på bilden.

Bildtävlingar tycker jag kan vara kul, d v s det visar vilken bild som får flest röster, av dem som tittar/sett den. D v s råkat se bilden. Däremot behöver det inte innebära att en 'vinnarbild' är den allra bästa bilden, något som vi alla borde försöka uppnå att 'reproducera'.

Däremot tycker jag att en s k "seriös" bildtävling måste innehålla kriterier för att kunna klassas som en tävling. D v s bedömningen måste röra vissa kriterier, som t ex skärpa, tema, färg/svartvit, eller andra mer avancerade kriterier.

Jag gissar - och nu är det bara jag som gissar, utan att ha på fötterna - att du igen tänker på utmaningarna som vi kan delta i här. (? Med tanke på dina reaktioner på dem samtidigt som du deltagit i dem?)

OM det är dem du har i åtanke; så upplever inte jag att de är rena tävlingar, tvärtom, de är egentligen en liten "förlängning", eller "variant" av Kritiktrådarna, Där vi kan lägga in en bild och få den "kritiserad och bedömd" av dem som tittar på bilden och samtidigt är deltagare i utmaningen.

Men en bra bild - är för mig så väldigt olika! Alldeles beroende på sammanhang!__ Och en bra bild är för mig, rent allmänt - väldigt subjektiv!

För mig kan alltså en bra bild vara väldigt mycket. Tekniskt, konstnärligt, innehållsmässigt/budskapsmässigt, känslomässigt, o s v. Lite som vad är "snygga kläder?" D v s mestadels smaksak.

Precis som artikeln skriver; Tolkningar!

Allt ligger i betraktarens ögon! Och vi betraktare är alla olika! Med olika premisser och personliga reflektioner.

Vi alla tittar på bilder dagligen. Och bildar en uppfattning om dem - medvetet eller undermedvetet. Det jag tycker är allra mest inressant med bilder i vardagen, är vad de vill och försöker förmedla - d v s hur de försöker påverka mig! För, de flesta bilder vi ser är bilder (inkl rörliga bilder) som försöker påverka oss att agera i en viss riktning (= reklam, nyhetsreportage, politiska budskap osv, osv)…

En annan jämförelse; Vinnarlåten i en Schlagerfestival - är den alltid den bästa? Och enligt vem? Jo, dem som lyssnat på den och reagerat "känslomässigt" på den. Och bedömt den (personligt o subjektivt) som "den bästa".
Vi reagerar känslomässigt och personligt, baserat på vår personlighet och vårt liv, på bilder, musik, text  - ja, i princip på allt. Konst är för mig en kommunikation med betraktarens/lyssnarens/läsarens inre.

Jah, det var min snabbreflektion av ditt inlägg #0 och länken… ;) Helt ogenomtänkt…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JazzBass
2013-02-02 21:18
#2

Alltid när frågan "vad är en bra bild?" kommer upp tänker jag på Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder". Den innehåller den bästa analysen av frågan jag sett. Rekommenderar varmt den boken!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Andina
2013-02-02 21:21
#3

#2 - Eftersom jag inte läser böcker… Kan inte du 'sammanfatta' lite, lite kort sådär… ??? Nyfiken i en strut… Cool

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Inkanyezi
2013-02-02 22:03
#4

Jag läser ju emellanåt böcker, och jag gissar att det är med en "bra" bild ungefär som med en "bra" bok. Hundra kritiker kan dissa en bok, och jag tycker att den är bra, medan hundra andra kan höja en bok till skyarna och jag tycker den är slöseri med möda att läsa och ännu mer slöseri att någon har skrivit den, och ovanpå alltihop en massa döda träd.

Jag läste en bra bok igår. Jag har den ovanan att när jag har tagit upp en bok, så släpper jag den inte förrän jag har kommit till sista sidan, och jag hade lite tur, för den var inte så tjock. Det tog ett par timmar, och jag var helt fängslad av den. Jag tror att det är samma kriterium som en bra bild, den berör. Boken som jag läste var Felicia försvann av Felicia Feldt. Den är fragmentarisk, och den avviker väldigt mycket från det mesta annat jag har sett i bokväg. Den följer inte alls något bestämt mönster, men det finns en röd tråd i den, något som ständigt kommer åter. Och så behandlar den någonting som jag bryr mig om. Jag var skolkamrat med Felicias mamma, och jag har några fler pusselbitar än de fragment som bygger boken. Jag tycker att det är en mycket bra bok, en viktig bok, och jag kan känna Felicias vrede och vanmakt i det som hon har tagit sig igenom. Det var väldigt starkt av henne att skriva den, och jag hyser inte något agg eller hat mot hennes mor för det som Felicia gick igenom. Däremot väcker det undran om hur det hela började. Hur gick det till när modern blev sådan som hon beskrivs av dottern som försvann?

Vi har samtidigt här en tråd som visar bilder där människor har reagerat på grymheten och tycks vilja välja bort att se sådana bilder. Jag delar inte den uppfattningen, eftersom jag tycker att de bilderna också ska synas, och att det är vår reaktion på dem som är tecknet på att de är viktiga, att de säger oss någonting. En bra bild berör, och ibland berör den på ett obehagligt sätt, precis som en bra bok. Jag blev mycket obehagligt berörd av Felicias bok. Men jag tycker ändå att det var en viktig och bra bok, och att den var värd att skrivas, att den inte bara är slöseri av papper, döda träd.

När det gäller teknik är jag kanske rätt bra på att bedöma bilder, det har ju faktiskt till och med ett tag tillhört mitt jobb. Däremot när det gäller bildens innehåll och form är det lösare, och alla bilder berör mig inte, medan andra kan bli djupt berörda. Och en bra bild är främst en som berör. En bild blir inte automagiskt bra av att följa kompositionsregler och vara gjord med suverän teknik. En bra bild behöver inte ens vara skarp, och en bra bild kan mycket väl ha urfrätta högdagrar. Det enda kriteriet jag ser är att den ska beröra. Den kan bli bättre av god teknik och av gott val av tekniska uttrycksmöjligheter, men bra blir den främst därför att den berör.

Och det handlar självklart om helt subjektiva bedömningar. Precis som jag nämnde i inledningen kan det finnas böcker som höjs till skyarna, men som jag tycker är slöseri med skogen att alls trycka, förutom eländet att behöva ta sig igenom dem från pärm till pärm. Sådana böcker finns till och med bland dem som givit sina skapare Nobelpris.

JazzBass
2013-02-02 23:13
#5

#3 - Kortfattat handlar den om tre olika värden: innehållsvärde, formvärde och budskapsvärde. Sen talar han ytterligare om öppna och slutna bilder, synliga och osynliga motiv. Mycket intressant och förklarar till stor del varför folk kan tänka så olika om bilder. Bilder kan vara bra på så många sätt. Jag har skrivit nåt inlägg här på Foto tidigare om boken där jag skriver lite mer, men nu är jag så vansinnigt trött att jag absolut måste sova… Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: