Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1415 ggr
sinfang
2013-02-02 12:50

D90 Fjärrutlösare

Hej! Kan någon hjälpa mig att begripa vad jag gör fel med kamerainställningarna på min D90 när det gäller fjärrutlösaren? 
Jag köpte en fjärrutlösare (till Nikon) och trodde det bara var att ställa in kameran till fjärrläge (snabbrespons) och trycka på knappen? Men ingenting händer. (Som om det inte vore batteri i fjärrutlösaren - men det är där, iallfall det som följde med.)

Objektivet jag använder är ett AF-S 18-105/3,5-5,6G ED VR DX.
Provat både M & A-fokus men inget funkar. Är det något annat jag ska ställa in?

Tack på förhand!

Annons:
MagArne
2013-02-02 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vilken typ av fjärrutlösare är det du har köpt?

Jag har denna till min D70
http://www.clasohlson.com/se/Fj%C3%A4rrutl%C3%B6sare-f%C3%B6r-Nikon-IR/Pr384631000

Jag antar att det borde fungera på samma sätt på din D90 som på min D70. Håll knappen nedtryckt medans du snurrar på tumhjulet tills fjärrsymbolen visas i displayen. Rikta fjärren mot kameran och tryck av Glad

Inkanyezi
2013-02-02 13:24
#2

Det kan ju vara att den inte funkar som den ska, och det kan du prova genom att ställa kameran på remote och rikta sändaren mot kamerans "öga" dvs framifrån. Om kameran inte löser ut då är det fel på endera eller båda. Det kan vara batteriet i utlösaren som är slut, så det är bäst att kolla med ett nytt batteri.

Huruvida felet i så fall ligger i kameran kan man kanske bäst kolla om man går till affären där man köpte utlösaren och provar med en annan.

När man är utomhus funkar fjärrutlösaren relativt dåligt, eftersom den aldrig kan ge tillräckligt mycket reflekterad puls för att användas annat än rakt framifrån och riktad mot kameran, men ibland blockeras dess signal av att det finns för mycket ljus som stör kamerans mottagare.

Inomhus fungerar en sån utlösare ofta reflekterat, så att man kan stå bakom kameran och använda den, men det funkar inte alltid. Bäst när det är optisk sikt mellan utlösaren och kamerans mottagare, det lilla IR-fönstret frampå.

JazzBass
2013-02-02 18:31
#3

Är det en ir-sändare så tja… Jag har visserligen inte haft Nikons egna utan bara 2st piratfjärrisar, men jag brände propparna på dem. Fungerar inte bra alls utomhus, och absolut inte i kyla. Och när dom funkade som bäst reagerade kameran på kanske lite drygt hälften av tryckningarna. Tröttnade på dom och köpte ett radiostyrningsset istället. Funkar oändligt mycket bättre. (Köpte de främst för radiostyrning av blixt, men de funkar som fjärrutlösare också. Har faktiskt två set; man kan använda dem båda tillsammans så ena funkar som fjärrutlösare och andra som blixtutlösare). Modellerna jag har är phottix strato och hähnel combi tf.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2013-02-03 11:57
#4

Några framsteg? Fungerar din fjärrutlösare?

sinfang
2013-02-03 17:44
#5

Tack för era svar!

#1 Det är en sådan jag också köpt! Men icke en tillstymmelse till liv i den.. :/

Jag ska rota fram min D60 och testa den på den också, funkar inte det är väl nästa steg att kolla batteriet! Återkommer :)

Upp till toppen
Annons: