Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 922 ggr
Akerberg
2013-01-31 19:43

För gammal?

Börjar fundera på om det är dags att pensionera min Canon EOS 400D…

Den är köpt 2006 och "förr i världen" tog den jättefina bilder, men nu tycker jag aldrig att bilderna blir fina längre, ofta oskarpa, fult ljus, känns långsam i fokusen, grådassiga bilder osv

Har den gjort sitt? Tycker bilderna blir likadana oavsett program eller manuell. Har samma objektiv som jag haft hela tiden

Kameran är ganska mycket använd, dock mindre o mindre eftersom det känns ovärt att ta med den när jag lika gärna kan använda kompakten för det känns som att bilderna ändå blir likvärdiga

Annons:
Hanna
2013-01-31 19:54
#1

Har du några bilder att visa? :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Akerberg
2013-01-31 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En

Akerberg
2013-01-31 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En till

Inkanyezi
2013-01-31 23:43
#4

Den är säkert inte sämre nu än när den var ny, utan det kan vara att du har tröttnat på resultatet du får när du inte helt tar kommandot över den.

Men oaktat att kameran troligen fungerar lika bra nu, så finns det bättre kameror idag. Om du verkligen ska få nytta av en uppgradering hänger en hel del på hur väl du lär dig att hantera kameran och efterbehandla bilderna. Om du inte har mer än kameran med kitobjektiv, kan det vara värt att titta också på andra märken om du vill ha en kamera som klarar de svårare motiven, när det gäller tonomfång, det dynamiska omfånget hos sensorn.

Det finns kameror med större dynamiskt omfång både bland instegsmodeller och de som bättre passar entusiaster, så det kan löna sig med en uppgradering till nyare kamera också om du håller dig till instegssegmentet. Men för att du ska få full nytta av det, måste du lära dig hantera ljusmätning och exponering, och om du vill ha största möjliga dynamiska omfång, viilket kan vara nödvändigt för den slags motiv som du har lagt upp, så finns de bästa sensorerna hos andra märken än Canon.

Men det går att få ut väldigt mycket mer ur kameran som du har, och det handlar om att kunna hantera den dynamik som finns och anpassa sig till svagheterna. Kameran har inte blivit sämre, och bilderna blir inte automatiskt bättre av att skaffa en bättre kamera. För att få ut det mesta, oavsett om man har en kamera med större dynamiskt omfång eller en med måttligt omfång, måste man lära sig utvärdera motivet och anpassa exponeringen till grejerna man har. Sedan måste man också göra den sista biten i bildbehandlingen, där det bästa ofta är att utgå från råfilen (RAW) och justera kontrast och omfång i råkonverteraren.

Så bilderna kan bli bättre också med kameran du har, om du jobbar på det och förstår hur man hanterar sensorns dynamiska omfång och motivets kontrast och ljushet. En ny kamera ger inte bättre bilder av sig själv, men förutsättningarna kan bli bättre om man har en kamera med större dynamiskt omfång.

MagArne
2013-02-01 07:32
#5

Vad har du för objektiv till din kamera?
Möjligt att du ska börja med att satsa på finare objektiv före ett nytt kamerahus.

JazzBass
2013-02-01 09:02
#6

Kameran är säkert bra, den är inte ett dugg sämre nu än då du skaffade den tror jag. Men om du t.ex. aldrig rengjort sensorn kan det vara skäl att göra det. Jag har ingen erfarenhet av hur mycket renare bilder man kan få om man rengör en sensor som inte putsats på ett halvt decennium,  men jag antar att det kan göra en viss skillnad.

I övrigt gäller det för dig att lära dig exponera och fokusera rätt. Första bilden är tagen med 75mm brännvidd och inställningarna iso 100, f/7,1 och 1/40s. Slutartiden är i längsta laget, åtminstone om du inte har ett objektiv med bildstabilisator. Med kortare slutartid är det lättare att få skarpa bilder. Bara en höjning av iso från 100 till 400 skulle ha gett dig en slutartid på 1/160s med samma bländare, vilket skulle varit en bättre slutartid i det här fallet även om jag tror att 1/125s skulle ha funkat ganska bra det också. I den här bilden är också hästen något underexponerad, vilket gör att jag tycker du borde ha ökat exponeringen något, kanske genom att öppna bländaren till f/5,6. Det ger två tredjedels steg mer ljus in än f/7,1.

Vidare sitter som sagt inte fokuseringen riktigt rätt på samma bild; den ser skarpast ut i bakgrunden, alltså har du fokuserat på bakgrunden istället för på hästen. Med systemkameror som ger ganska korta skärpedjup är det (så gott som) alltid bäst att välja fokuspunkt själv, och inte låta kameran gissa vad i bilden som du vill ha skarpt. Vid såna här motiv gör du gott i att ställa in mittenfokuspunkten, fokusera på hästen genom att trycka in knappen halvvägs, komponera om bilden och trycka av. Med AF-S påslaget förstås (eller vad "statisk" fokusering nu kallas på Canon), inte AI servo, som betyder föjlande autofokus.

Också den andra bilden är lite mörk, men jag tror det är tillräckligt att bara lätta upp skuggorna i efterbehandlingen lite. Här har fokuseringen hamnat rätt, kanske för att det inte finns nåt högkontrastigt i bakgrunden som kan lura autofokuseringen.

Kort sagt… tror din kamera är fullt tillräckligt bra ännu ett bra tag. Dessutom; en nyare skulle inte ge dig mycket bättre resultat, eftersom alla kameror tänker ungefär lika i autolägena när det gäller exponering och fokusering, och ibland, faktiskt rätt ofta, tänker dom helt enkelt fel. Därför är det bäst att ta kontroll över resultaten själv genom att göra fler saker manuellt så man tar över makten från kameran över hur bilderna blir.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Akerberg
2013-02-01 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Skönt att höra att kameran hänger med ett tag till!

Stämmer att första bilden har lite fel inställningar, glömde ändra när solen gick i moln… Men jag tycker bilderna är väldigt dassiga även där inställningarna stämmer med va man *bör* ha.

Jag vet hur man använder kameran manuellt, har gått kurs, men jag blir aldrig nöjd med resultatet varesig jag kör m/av/tv eller någon färdig inställning (jag gör sällan det, men sätter jag kameran i händerna på okunniga så är det lättast så)

Helt vill jag ju slippa efterbehandling i datorn, det var det kursen jag gick gick ut på, att få bra bilder utan photoshop…

Har kitobjektivet som jag sällan använder, en Canon 55-250 4-5.6 is och ett Tamron 18-75 2.8, använder det sista mest

Brukar använda autofokus men jag väljer själv vilken prick där fokus ska vara, men ofta ofta tycker jag det blir skärpa någon annanstans ändå, eller att bilden känns oskarp trots tillräckligt lång slutartid (till skillnad från första bilden)

Tycker ofta att bilderna blir för mörka med, som i exemplet här, den är tagen på sportläge (inte jag som tagit den)

JNN
2013-02-01 12:52
#8

# 7 Nu använder jag aldrig sportläget så jag vet inte riktigt säkert hur kameran funkar då, men det kan ju vara så att det är så pass mycket ljust ( snön ) i bilden så att kameran exponerar lite mindre för att mörka ner bilden. 1/800 s slutartid känns nästan väl kort här tycker jag.

Här hade man nog fått kompensera lite mot plus för att ljusa upp bilden.

Inkanyezi
2013-02-01 12:55
#9

Nja, jag tror ju inte att den egentligen "hänger med ett tag till" om kraven du har är sådana att du vill kunna ta bra bilder när ljuset tryter så som på den bilden.

När man tar med mycket snö i bilden måste man dra upp kompensation, och svagheten hos din kamera är att den egentligen inte alls är bra på svagt ljus. Det var helt enkelt för mörkt när bilden togs, och det hade naturligtvis kunnat bli bättre med exponeringskompensation och högre ISO, hellre i läget Av än i "sportläge". Men det ligger nära gränsen för vad kameran alls kan klara av riktigt bra, och för att suga ut det bästa ur den måste man ha alla grejerna som ska ställas in ute i fingertopparna. Man behöver högsta ISO, och med Av och kompensation för att få rätt exponering, största bländare, så får tiden bli vad det blir. "Sportläge" är värdelöst när det inte är mycket ljus.

För att resultatet genomgående ska kunna bli bättre handlar det i hög grad om att lära sig mer om hur det fungerar och att ta kommandot över kameran. Men ändå kommer du att hamna nära gränsen för vad som går att göra med den kameran, och en nyare kamera kan ge bättre resultat när man har mindre ljus. Men med kunskap om var svagheterna ligger går det i alla fall att få rätt exponerade bilder med kameran, och läget som är mest användbart är Av, eftersom det ger bättre kontroll än att använda sport eller auto. När ljuset är så svagt som när bilderna togs bör man ställa upp ISO högre, och ofta behöver man använda kompensation för att det ska bli rätt exponerat.

Bilden med polkagrisfärgad ryttare är nästan tre steg underexponerad, och "sportläget" har valt att ta den med ISO 400 på 1/800 sekund med bländare 5,6. Om du hade ställt den på 5,6 själv och ISO 1600 i Av-läget med två steg plus som kompensation hade tiden kanske blivit samma, men exponeringen bättre. Jag vet inte om man kan ställa mer kompensering, men kamerans mätning har underexponerat kraftigt. Jag skickar dig ett PM om det.

JazzBass
2013-02-01 12:59
#10

Oftast behövs lite efterbearbetning för att få bilderna från bra till riktigt bra, men det kräver ändå en bra exponerad bild att utgå från. Bilden i #7 är ju solklart underexponerad, åtminstone två steg för mörk, kanske t.o.m. mer.

Jag tycker du bör experimentera mer i M-läget för att förstå dig bättre på exponering. Se bara till att du 100% säkert har autoiso avstängt, kolla manualen om du är det minsta osäker. Det är inte speciellt svårt faktiskt att komma igång med M-läget och få bättre grepp om exponeringen. Du ställer iso, bländare eller slutartid så du får en så ljus bild som du vill ha, helt enkelt.

Bländaren är väl kanske det mest abstrakta; det är hålet i objektivet genom vilket ljuset släpps in på kamerasensorn, och det hålets storlek avgör hur snabbt man låter ljus flöda in. Ju lägre f-tal, desto mer ljus in på samma tid, och samtidigt ger det också kortare skärpedjup. Lär dig följande skala, bländarskalan, utantill:

f/
…1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 ….

Skillnaden mellan varje tal i serien ovan är ett steg. Går man ett steg till vänster släpper man in dubbelt mer ljus per tidsenhet, och vice versa. Att kunna den här skalan är väldigt långt nyckeln till att behärska manuell exponering; det är mycket svårt att förstå sig på det om man inte kan den. Därför ska du lära dig den utantill om du inte kan den. Punkt. Glad

Slutartiden är mer konkret; den bestämmer som namnet säger hur länge slutaren är öppen så att sensorn kan samla ljus. Dubbelt längre slutartid (t.ex. 1/250s istället för 1/500s) ger dubbelt mer, alltså ett steg mer, ljus, men ju längre slutartid, desto långa slutartider ger rörelseoskärpa, och även eventuellt skakoskärpa om man fotar på fri hand.

Isotalet funkar lika enkelt. En dubblering av isotalet ger dubbelt ljusare bild, men på konstgjord väg.

Sen finns det ju faktiskt också en till parameter att tänka på, nämligen befintliga ljusmängden. Ju mörkare det är ute, desto svårare är det att samla tillräckligt ljus. Det kräver längre slutartid, större bländare, högre isotal eller en kombination. (Också blixt kan förstås användas, men det vill man ju inte alltid använda).

Låter för övrigt som du gör helt rätt med autofokusen. Men nåt har gått snett på första bilden ändå, det ser man helt tydligt.

Du svarade förresten inte på frågan om du har haft kameran på sensorrengöring nånsin.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

C4NCERiNHALE
2013-02-01 21:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag tycker väldigt mycket om min 400D, tycker den tar kanonbilder!

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Akerberg
2013-02-01 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Försöker sammanfatta ett svar till alla

Nej, kameran har aldrig varit på storrengöring. Ska helt klart lämna in den nu, det måste ju vara som att låta bli att putsa fönstrena, till slut ser man ju inte ut…

Tack för uppfräshningen om stegen #10 det har jag glömt att jag kan!

Får nog sluta skylla på kameran och försöka fräsha upp mina egna kunskaper istället…

Tyvärr är jag den enda i min omgivning som öht vet vad en kamera är ;) så något automatiskt läge är nödvändigt när jag sätter den i händerna på någon annan (som med polkagrisbilden, där jag själv som synes har annat att tänka på ;))

Problemet med ljusproblemen är att jag mest fotar hästar,, och de står sällan still och tillåter en att experimentera med inställningarna! Får börja fota saker som står still istället tror jag (men det är inte kul, och då blir kameran liggande)

Höjer jag ISO till 1600 så blir bilderna väldigt gryniga tyvärr, men å andra sidan beror det förmodligen med tanke på svaret ovan att det är för lite ljus i övrigt med då?

Den här bilden är tagen en eftermiddag i augusti, jag skulle alltså ställt upp isot ännu mer? Misstänker att jag använt AV, för det är det jag oftast gör. Slutartiden är 1/800 f/3.5 (vilket betyder att jag måste använt Tamron f/2.8, de andra går inte så lågt) iso 400 (motivet är kass… men bilden visar rätt bra vad jag menar, dålig skärpa, dassig osv)

Satt fö o letade efter en bild att visa o hittade en mapp med jättefina skarpa klara bilder tagna i maj o tänkte att jamen då är det väl ljuset som fattas. Skulle lägga upp en här, och inser då att de är tagna med kompaktkameran…

Upp till toppen
Annons: