Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2225 ggr
bamse6311
2013-01-30 12:28

Enkel kompaktkamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon här som precis som jag har en enkel kompaktkamera men ändå tycker att det är roligt att fotografera?

När man tittar runt på de olika bildlänkarna här på iFokus så har de flesta använt avancerade systemkameror.

Jag tycker att det är väldigt kul att titta runt på alla era fantastiska bilder och även läsa om vilken kamera ni har och vilka inställningar på kameran ni använt.

Tycker även att det är kul att titta runt på olika fobloggar och se era professionella fantastiska bilder.

Själv så tar jag ganska enkla bilder och har helt enkelt inte den där konstnärliga blicken inom mig för att kunna ta bra bilder och som sagt var så kör jag med en enkel kompakt.

Bjuder på en bild när min yngsta son tog studenten.
Kamerna är en enkel Samsung S630 med 6.2 mp som jag köpte år 2007 och har för mig att jag då betalade 895 kr för den.

Har redigerat bilden i Gimp för att få fram en oskarp bakgrund.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
JazzBass
2013-01-30 13:13
#1

Varför skapa två nästan identiska trådar? Jag kommer låsa den andra och styra diskussionen hit istället.

Fin bild i inlägget ovan tycker jag. Kameran är bara ett verktyg för att föreviga det som fotografen väljer att föreviga. Fotografens öga och kunskaper är det viktigaste för bilden, och med lite bildbehandling som krydda kan man få estetiskt snygga bilder med vilken kamera som helst.

Personligen föredrar jag systemkameror på grund av att kompakterna känns för små och flimsiga, ger inte tillnärmelsevis samma möjligheter till kort skärpedjup, och ger inte heller lika hög teknisk kvalitet, speciellt inte i dåligt ljus då man ofta tvingas använda den fula interna blixten eller alltför högt isotal. Men jag uppskattar en bra bild tagen med kompaktkamera minst lika mycket som en som är tagen med den senaste systemkameran.

Det är ingen idé att racka ner på sig själv med att påstå att man inte har bildseende. Varför gör du det? Ärligt talat tycker inte jag heller att jag har nåt speciellt bra bildseende, men jag ändå finns det folk som uppskattar mina bilder även om inte alla gör det. Jag fotograferar mest för att jag tycker mycket om det, och jag fotar helst med bra utrustning som jag trivs med och som ger en kvalitet jag är tillfreds med (även om jag inte bryr mig jättemycket om den tekniska kvaliteten, andra saker är långt viktigare. Använder kameran i min iPhone relativt mycket och den ger faktiskt tillräckligt bra bilder för det mesta utom i krävande situationer ).

Bildseende är ju förresten också nåt man kan öva upp, t.ex. genom att lära sig om komposition och sånt, och studera andras verk flitigt. Kreativiteten är det kanske värre med, men vartefter man lär sig mer, och får influenser från olika håll, blir den sidan också starkare har jag på känn.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bamse6311
2013-01-30 19:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

@JazzBazz.

Att jag gjorde två olika inlägg var ju därför att det var på två olika trådar.
En hette  "Fotografera mat-Ej kritik" och den andra hette "Fotografera människor. Ej kritik"

Således två helt olika trådar som kanske tilldrar sig olika människors intresse.
De som tycker om att "fotografera mat" kanske överhuvudtaget inte tittar på tråden "fotgrafera människor".

Att jag använder rubriken "Enkel kompaktkamera" beror ju på att det är en sådan som jag har vad jag än plåtar.

Bästa JazzBazz eftersom du är moderator så är det ju du som bestämmer men faktum är att jag tycker det är lite tråkigt att de som tycker om matbilder nu inte kan se min bild på hemlagad potatisgratäng med fläskkotlett, karré samt kokt broccoli och tomater.

De deltagare här på i Fokus som är intresserade av "matbilder" är kanske mindre intresserade av en porträttbild av min son som det nu är här och vise versa.

Det är kanske helt olika människor som tittar på de olika trådarna.
En del är kanske intesserade av matbilder och andra av bilder med människor på!

Visst bästa JazzBass skulle jag också vilja ha en bra systemkamera men ekonomin räcker helt enkelt inte till för sådant.

JazzBass, jag plåtar också precis som du en en hel del med min mobil.
Bifogar en sådan bild från den Skånska vintern även om jag nu bor i en relativt stor stad där vi aldrig får se vintern från sin "riktiga sida" *s*.

Btw, så är även mobilen en relativt enkel sådan.

Finaste och bästa hälsningar,
Bertil

(Synd bara att nu ingen får se min matbild).

JazzBass
2013-01-30 21:02
#3

Nejdå, den är inte borttagen, endast låst.

Jag fick klart den uppfattningen att det viktigaste du ville säga var att du plåtar med en enkel kompakt då du valde samma rubrik i båda, och därför såg trådarna nästan identiska ut så när som på bilden och den korta beskrivningen av den. Är det maten som är det viktiga, välj rubrik efter det. Om du föreslår en ny rubrik i den andra tråden kan jag låsa upp den igen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

bamse6311
2013-01-30 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bästa JazzBas.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
Det går ju inte att komma in på den så att jag själv kan ändra varken rubrik ellar annat.

Den kan ju helt enkelt heta "Matbild tagen med enkel kompaktkamera" precis som den här skulle kunna heta "Porträttbild tagen med enkel kompaktkamera".

Svårare än så behöver det ju inte vara och jag hävdar fortfarande att det kanske inte är samma personer som tittar på matbilder respektive bilder av människor.

Btw, så bifogar jag här ytteligare en bild på min yngsta son men då var han betydligt mindre *ler*.

Den här bilden är från 1990-1991 och då naturligtvis en pappersbild som jag skannat.

Dock så hade jag på den tiden en systemkamera så den här bilden är tagen med en Konica autoreflex T3, normalglugg på 50 mm och negativ färgfilm fujicolor.

Bästaste hälsningar,
Bertil

Inkanyezi
2013-01-30 21:58
#5

Jag har ändrat rubrik på den andra tråden och låst upp den.

pellepiano
2013-01-30 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

jag hade en liten rosa Casio Z80, som jag använde mer för att dokumentera saker och som jag alltid kunde ha med mig. Tog inte många porträtt men ibland blev det ändå nåt. Här är min gode vän, gitarristen Max Schultz, en dag när vi fikade.

Den kameran ramlade i golvet och blev förstörd vid ett tillfälle, men skaffade sen en  billig ersättare, en liten kompakt Sony WX5.

Annons:
bamse6311
2013-01-30 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Thanks så väldigt mycket.

Här en ytterligare en till bild av samma son som i de andra två bilderna.
Tagen med samma kompakt Samsung S630 som den första bilden.

Enligt Kamera&Bild så är barn det vanligaste motivet vilket ju egentligen är ganska naturligt.

Finaste hälsningar,
Bertil

bamse6311
2013-01-30 22:47
#8

#6 pellepiano

Jävligt BRA porträttbild!

Bästaste hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: