Annons:
Etikettfordon-och-sport-ej-kritik
Läst 2041 ggr
Slashignore
2013-01-29 18:39

Bilfotografering

Hej alla fotokunniga människor!

Jag ska fota bilar för en bekant som säljer dem. Dessa ska fotas inne i deras bilhall (antagligen väldigt gult ljus) eller alternativt utanför hallen. Jag har en Canon 7D och anser att jag är ganska duktig på att fotografera och kan alla vinklar o.s.v. Det jag undrar är om ni har tips om vilken mer utrustning som kan vara bra att ha.

Jag tänkte att en bouncer och en reflexskärm borde räcka? Någon här som har fotat mycket bilar innan som har tips? Ska ju även fota innuti bilen (t.ex. instrumentbräda) skall man använda en blixt utifrån då för att det ska se så naturligt ut som möjligt?!

ALLA tips är välkommna :)

Annons:
Martin
2013-01-29 21:14
#1

Inga konkreta tips men jag hade definitivt fotograferat i RAW för att enkelt kunna justera Vitbalans i efterhand om det visar sig bli dåligt inne i hallen.

Man kan ju fundera på vilja objektiv man skall ha med - är det tight i hallen så lär det väl bli någon form av vidvinkel men jag kan tycka att det på nära håll kan vara svårt att få bra proportioner med vidvinkel - framförallt om man använder det inne i bilarna.

Många mäklare har ju gått ifrån att använda vidvinkel inne i lägenheter vid sina reklambilder (även om många fortfarande gör det) för att undersökningar visar att om en potentiell köpare kommer till en lägenhet och upplever den mindre än vad han/hon upplevde när de såg bilderna på nätet så ger det en negativ upplevelse och i större utsträckning gör att man tappar intresset.

mvh Martin

papa-bear
2013-01-29 23:02
#2

när man går in via bytbil och ser diverse intressanta objekt, och sedan går in på sidan för bilhandlaren där, verkar det som att bilhandlaren själv stått med en kompaktkamera och tagit bilderna. om du tittar på sådana sidor, kanske du kan utläsa av deras bilder hur avancerat det är. utomhusbilder verkar ju vara enkla, ställ ut bilen och knäpp.

sedan finns det ju handlare som har en hörna eller en genomfart/intag, där de tar bilder på bilen, innan de ställer in den i själva bilhallen.

JazzBass
2013-01-30 07:25
#3

Viktigast tror jag är att få ett snyggt ljus, det går inte att bildbehandla till sig utan måste vara bra från början. Det kan kanske vara svårt att få till ett snyggt ljus inne i en hall om du inte använder studioblixtar, men jag tror själv ändå mest på naturligt kvälls- eller morgonljus. Dock om man ska fota bilar regelbundet kan man inte vänta för mycket på det rätta ljuset och då är nog blixtar att föredra. Gissar att det går att hitta en hel del tips och tricks på bilfotografering via google, lönar sig säkert att söka lite.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: