Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 536 ggr
Peak303
1/26/13, 5:26 PM

Blixtrar & close up

Jag sitter och funderar på att beställa/köpa blixtrar och closeup filter.

Kollade lite smått på closeup filter på www.rajalacamera.com där jag hittade dessa 2, nr1 & nr2. Vad är skillnaden mellan dem? asså hur långt skilljer 3 från 4? 
Jag tänkte ha det på ett sigma 105mm f/2.8 DG Macro, eller är det bättre att ha det på ett ex. 50 mm?

Sen till det med blixtrar. Jag tänkte mig några stycken blixtrar som man kan ha hemma. Men jag vill inte lägga ner hur mycket pengar som hellst. Någon som vet ett ex. "paket" med blixtrar som du skulle rekomendera? Som inte kostar sådär allt för mycket. :)

Tacksam för svar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Emelice1206
1/26/13, 5:51 PM
#1

Jag har ett closeup-filter +4 tror jag. +3 och +4 är väl olika förstoringsgrad (kan inte så mycket).

Har bara testat på ett 50 mm, men det funkar väldigt bra, då du kan komma runt en decimeter nära objektet och det är ju det close up filter är till för.

Har inget 105 mm, men antar att du måste stå en bit bort från objektet då och då blir det bara suddigt med close up filtret. Rätta mig om jag har fel.

Peak303
1/26/13, 6:20 PM
#2

#1; tack för ditt svar. Men mitt 105mm är ett macro objektiv så nej jag kan stå rätt nära. Det min fråga ang det var mer om det fungerar att få riktiga närbilder med hjälp av ett close up. Utan att det blir otroligt "fel" med tanke på att det redan är macro sedan innan.

Objektivet jag tänker på är http://www.sigmaphoto.com/shop/105mm-f28-ex-dg-os-hsm-sigma men har den tidigare versionen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Emelice1206
1/26/13, 6:37 PM
#3

#2 Oj, ber om ursäkt, missade att det var ett macro.

Jag kan som sagt inte så mycket, men ett close up filter ger väldigt detaljrika bilder. Om man fotar i mitten av en blomma till exempel.

Men om det blir fel med ett close up filter på ett macro objektiv vet jag inte. Kanske om du väljer ett filter med stor förstoringsgrad. Nu gissar jag bara.

Hoppas någon mer kunnig kommer och besvarar din fråga :)

pellepiano
1/26/13, 7:40 PM
#4

Blixtpaket finns väldigt billigt idag. Kostar från 1500:- för två blixtar, stativ och ljusmodifierare. Tex

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371268

.. eller deras "värdepaket" som innehåller IR sändare för att trigga blixtarna och reaster till dem ) Liknande set finns hos www.kaffebrus.com

Inkanyezi
1/26/13, 9:53 PM
#5

Jag kan väl tillägga att det är rätt meningslöst att använda närbildslins ("closeup filter") på ett makroobjektiv. Det enda som linsen åstadkommer är att minska skärpan, öka risken för refexer och lägga till diverse linsfel som koma, kromatisk aberration och missteckning.

Närbidsinsen är ett enket tillbehör som man an komplettera exempelvis en telezoom med, för att få möjlighet att komma nära om man inte har ett makroobjektiv. Du behöver alltså inte någon närbidsins, eftersom du redan har möjighet att ta bättre närbilder än vad du någonsin kan få med en närbildslins.

Upp till toppen
Annons: