Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1231 ggr
Xenity
2013-01-26 14:36

Gyllene spår...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute på en fotorunda när solen gick ned och jag fick syn på en massa spår ute på sjön, vilka var de, vart skulle de, är tankar som dök upp.

Live long and prosper!

Annons:
Emelice1206
2013-01-26 17:34
#1

Första tanken var, så otroligt vacker! Älskar allt i bilden, färgerna, fokuset, skogen.

Xenity
2013-01-26 22:37
#2

Tusen tack för de fina orden Emelie, de värmer i kylan Glad

Live long and prosper!

joheck
2013-01-27 13:13
#3

Tycker också att bilden är jätte härlig. Underbar känsla i den! Jag gullar hur du har placerat spåren också. Super bild verkligen!

MagArne
2013-01-27 14:07
#4

Fiffigt med orskärpa både i framkant och i bakgrund. Det ger en härlig känsla tillsammans med det varma ljuset.

Vet inte vad jag skulle kunna klaga på så du får nöja dig med lite beröm :-)

Xenity
2013-01-27 17:15
#5

#4 Tack, ja jag ville skapa djup i den annars plana ytan och gillar att jobba med kontraster =)

Live long and prosper!

[VSK]
2013-01-27 23:51
#6

Jag satt å klurade på hur TS kunde få skärpan så där, så jag såg att lösningen var 190mm Glad

Jag håller med allas inlägg här gällandes bilden, men du vill ha kritik så du ska få det. Horisonten kunde rätas upp lite. För övrigt en "värmande" bild Skrattande

Annons:
Xenity
2013-01-28 00:06
#7

#6 Hehe, ja jag antar jag satt griller i många huvuden med detta! =D Jo jag var ute o letade fåglar med mitt 150-500mm så det blev så här… :) Tack, det är så upplyftande med alla fina omdömen! =) Ja det var lite trassligt eftersom bilden inte var helt vågrät när den togs men jag ska titta på det igen.

Live long and prosper!

[VSK]
2013-01-28 00:27
#8

#7

Jo men det är bara kul att klura ut hur folket gjort sina bilder Glad

Jag var ju tvungen att fuska så jag kollade i Exif Cool

JNN
2013-01-28 07:43
#9

Håller med  tidigare inlägg, kanonbild. Gillar också det korta skärpedjupet med oskärpan i förgrunden och bakgrunden. Skulle nog funka som canvas eller affisch eller nåt, möjligen då med lite större skärpedjup. men helt klart en fullträff.

Xenity
2013-01-28 20:33
#10

Tackar och bockar för det fina omdömet JNN! Ja det skulle nog passa att göra en förstoring av den till en tavla kanske =) Kanske skulle tävlat med denna i utmaningen istället men tyckte den här utstrålade mer värme än kyla så jag valde cyklisten i stället…

Live long and prosper!

Xenity
2013-01-31 01:20
#11

*putt*

Live long and prosper!

Ove555
2013-01-31 19:34
#12

Den bilden. Jag tycker det ser konsigt ut att det är så gult. Var det så gult i verkligheten? Och sen sådana naturbilder tycker jag blir snyggare med bra skärpedjup.

Xenity
2013-01-31 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag vet inte om det kan skilja lite på hur olika skärmar återger bilder men det var en ovanligt gyllene solnedgång och visst hade det gått att ha ett större skärpedjup med tanke på att det var kraftigt ljus och därmed kort slutartid som kunde förlängts utan risk för skärpeförlust. Hade lust att experimentera lite =)

Antar det var så här du menade.

Live long and prosper!

Annons:
JazzBass
2013-02-01 15:09
#14

Riktigt snygg bild! Glad Det gäller dock främst bilden i första inlägget, den andra här ovan tycker jag har skärpa på fel ställe. Flört När skärpan ligger på spåren och resten är i oskärpa isoleras spåren och blicken dras till dem. Det gör den bilden intressantare. Skarpa trädtoppar har jag sett förut.

#12 - Med riktigt långt teleobjektiv kan man ringa in endast det gulaste området på himlen, så jag skulle inte säga att färgerna i första bilden här är orealistiska. Däremot är det nåt lurt med det blåa på spåren i den andra bilden här ovanför.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Xenity
2013-02-01 17:17
#15

#14 Tack så mycket för det givande omdömet, det uppskattas verkligen! Glad Nej det ska inte vara något lurt med den andra bilden för den är bara rawbearbetad och konverterad till jpeg, så den är oredigerad.

Live long and prosper!

Upp till toppen
Annons: