Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5188 ggr
MagArne
2013-01-25 21:52

Prisvärt kamerastativ?

Jag har idag ett Hama Star 700 EF men det är på tok för vekt för en systemkamera så jag behöver en annan modell.

Har ni förslag på ett vettigt stativ för säg max 1000kr

Det behöver inte vara superlätt i kolfiber för det kommer ändå aldrig följa med på några längre vandringsturer men inget rent studiostativ som väger as. Kommer också bara användas för fotografering och misstänker att det bara blir på fasta objekt också.

Annons:
Caaassiiie
2013-01-26 00:27
#1

Pappa kom för några dagar hem med ett Manfrotto MKC-P01 till mig, kostar runt 600 kronor och är prisvärt om du vill ha något under 1000 lappen Glad Är sen inte så insatt i stativdelen, fick detta som en överraskning.

http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/manfrotto-mkc3-p01/156367.3317/

Sen finns de ju enbens stativ också! Flört
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=834755

Är som sagt inte alls något proffs va de gäller stativ, men har de här två som jag delat länk till och för mig duger det mer en bra! Lycka till!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




MagArne
2013-01-26 07:06
#2

Har läst på lite mer och verkar som om det är närmre 2000kr ett vettigt stativ kostar. Sneglar lite på ett Manfrotto 190-serie med ett vettigt huvud på.

Får åka ett varv och se om elektronikkjedjorna har något hemma till vettigt pris. Förmodligen inte så jag får beställa från nätet i stället. Skulle ju vara kul att få känna lite på grejerna innan köp.

Caaassiiie
2013-01-26 07:11
#3

Jo, oftast är det ju så att man får gå upp i pris, helst över 1000 lappen om man ska ha något bra. Men det är det värt! Tror nog att du kommer bli nöjd vilket som :)

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




papa-bear
2013-01-26 12:18
#4

det där från netonnet kan man ju stå rak när det är fullt utdraget. 165 cm total längd.

Caaassiiie
2013-01-26 13:04
#5

#4 ja? Och din poäng var? :p haha

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




MagArne
2013-01-26 14:54
#6

Manfrotto MKC-P01 är bara klassad för 1,5kg belastning vilket säkert är ljusår bättre än mitt Hama 700 men tror det är för lite.

Många tycker ju att Manfrotto 190 som ska klara 5kg är i klenaste laget. Men deras 055 som fixar 7kg är ganska tungt och klumpigt.

Jag klämde på 190 och 055 idag men personalen viste ju ingenting om dem så blev inte mycket klokare.

Annons:
ru4real
2013-01-26 15:36
#7

Du har väl redan märkt att under 1000,-lappen får man tyvärr inget bra stativ. De som säljs på elektronikkedjornar är oftast alldeles för klena och rangliga.

Men manfrotto's är bra, 055 + en bra kula kommer du bli nöjd med.

Skillnaden mellan kolfiber och "stål" är ju vikten, om du vet med dig att du kommer vara ute och plåta mycket och gå omkring, kommer det i slutändan vara kolfiber som gäller. Dock kostar de ju en del mer, men se det mer som en investering. Ett bra stativ kommer att räcka länge. Men ett billigt köp kommer du förr eller senare att ångra.

Såvitt jag kan se så är skillnaden mellan 055 och 190-serien vilken vikt de kan ta och att 190-serien är lättare och mer kompakt (ihopfälld). Sen finns det säkerligen andra mindre skillnader.

papa-bear
2013-01-26 21:46
#8

men är det inte som vanligt när det gäller maxbelastning och allt annat som har övre begränsningar, att tillverkarna lägger sig på en lägre siffra för att ha ryggen fri när det blir fråga om garantiskador? 1,5 kg klarar man sig väl bra med om man har "normala" grejer, ett hus på 500-600 gram och ett objektiv på 700-800 gram, som det här som finns att köpa på netonnet.

MagArne
2013-01-26 23:00
#9

Jag har ett Nikon D70 hus på 700g och ett Soligor 400 mm f/ 6.3 på 1000g

Jag vet inte hur man ska tolka maxbelastningen men det borde väl ge ett hum hur pass stabilt stativet är med lite last på sig? Möjligt att man ska mäta diametern på benen istället?

Vist det är väl bara att köpa ett 2000kr stativ så är problemt ur världen men 2000kr är mycket pengar för en pryl jag kanske använder max varannan vecka.
Det är ju ingen proffskamera och objektiv jag har men det är så svårt att veta var gränsen går mellan skräp och användbart då det inte går att köpa stativ lokalt längre.

papa-bear
2013-01-27 14:23
#10

om man har "amatörgrejer" eller lite mer avancerade grejer, tror jag att man inte behöver oroa sig för att överbelasta stativen som manfrotto, t ex, säljer. kör man "proffsgrejer" köper man nog ett "proffsstativ", för "proffsen" har nog ett annat tänk när det gäller grejer än den glade "amatören".

att jag länkade till det där objektivet på netonnet var väl mest för att visa hur mycket ett objektiv som ser stort ut väger mindre än man tror.

det här väger 1,7 kg, men då är det 93 mm brett och 203 mm högt.

Inkanyezi
2013-01-27 14:44
#11

Om ditt Soligor 400 mm är en äldre glugg som är manuell, så kommer den knappast att sitta särskilt bra på ett stativ, och det beror mer på längden än vikten. De äldre objektivens stativfäste, som sitter på mitten, är ganska små, så de ansluter inte särskilt bra mot ett stativhuvud. Då hjälper det tyvärr inte ens att ha ett väldigt stadigt stativ.

Den sortens objektiv brukar vara lättare att stabilisera på bönpåse än på stativ. Det kan till och med funka bättre att hålla det på en bönpåse ovanpå stativet, för att få bättre dämpning, men förutsatt att man har ett mycket kraftigt stativhuvud kan man öka anliggningen genom att lägga något emellan, så att objektivet stabiliseras bättre och inte bara ligger an med sin egen lilla stativplatta. Men hur man än gör, så behövs ett mycket stabilt stativ för ett så långt objektiv, och de billigare och lätta stativen är på tok för veka.

Man kan behöva en rätt stor bönpåse om man ska ha den mot sånt som man hittar i terrängen, en sten, en stubbe, ett staket eller annat stadigt som man kan använda som stöd, men med en bönpåse mot något bra stöd man hittar, kan man hålla betydligt stadigare än med ett vekt stativ eller med ett stativ som inte ansluter väldigt stadigt mot objektivet.

JazzBass
2013-01-28 15:05
#12

I höstas dök det upp ett nytt förmånligt men uppenbarligen bra stativmärke, Sirui. Säkert värt att kolla in! Jag tror jag ska göra det då jag i helgen märkte att mitt Manfrotto 190XPROB med RC498 kulled (eller vad de nu hette…) inte var tillräckligt stabilt för foto utan fjärrutlösare med min D700 med monterat 70-200/2,8. Svajade för mycket efter avtrycket även med några sekunders tidsutlösare aktiverad…

Kolla Fotosidans artikel om det nya stativmärket Sirui här: http://www.fotosidan.se/cldoc/sirui-nytt-stativmarke-i-sverige.htm

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
2013-01-28 16:03
#13

Det blev ett Vanguard Alta+ 263AP med PH-32 videohuvud.
Hittade det för 1895kr hos en lokal liten fotobutik i Norrköping. De var så trevliga och kunniga så jag kunde inget annat än att slå till.

Det blev ett videohuvud då de tyckte det är bättre än kulled vid panoramafotografering som jag pysslar med ibland. Sen är det inte omöjligt att det kommer sitta en tubkikare på stativet i framtiden.

http://www.vanguardworld.com/index.php/en/pv/products/photo-video/detail-1-4-226-104.html

Annons:
MagArne
2013-01-28 18:59
#14

Verkar vara något fel på stativhuvudet. Det är glapp när man ställer det i panoramaläge, d.v.s låser kamerans vertikalläge men tillåter att huvudet kan snurra 360 grader. Ställer man huvudet i fotoläge vilket innebär att man med hjälp av handtaget låser samtliga vinklar så blir det helt stumt och bra.

Klart irriterande på ett så pass dyrt stativ. Vet inte om det ska vara så eller om det är något fel. Hoppas de tar tillbaka det eller lagar det.

ru4real
2013-01-28 22:23
#15

Det är det som är nackdelen m videohuvuden, de funkar sällan särskilt bra för att plåta med, tycker jag. Och spakarna är ivägen oftast också

MagArne
2013-01-29 12:41
#16

Stativet behövde bara en lättare justering vilket butiken hjälpte mig med. Var en sexkantsskruv under ett täcklock i toppen som behövdes dras åt. Huvudet är mycket stabilre nu.

I helgen ska det få bekänna färg Glad

Upp till toppen
Annons: