Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 797 ggr
Cerrolyn
1/25/13, 1:43 PM

(N) Kritik galen hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är urkass på att fota, hur jag än gör så blir de alltid bättre med automatinställningarna.

Så här är en bild med automatinställningar. Vad tycker ni? Vad bör jag tänka på?

(Försöker lära mig att ställa in, men tills de går bra gör jag så här (rätt? fel?).)

Sedan en fråga till. Hur vet jag att exif-filen (tror jag det hette) är med eller inte?

**MVH Cerrolyn

Annons:
JazzBass
1/25/13, 3:08 PM
#1

Här är ett maratoninlägg men hoppas du orkar läsa det. Glad

Manuella inställningar kräver ju att man har lite koll på hur alla parameterar påverkar bilden. Det finns fyra parametrar som avgör hur bilden blir.

Första parametern är ljusmängden; hur ljust det som man vill fotografera är. Soliga dagar finns det väldigt gott om ljus till hands och man får lätt till bra bilder bara man exponerar rätt. Man kan använda lågt isotal och kan ändå använda korta slutartider utan större problem. När det är mindre ljus blir det direkt svårare.

(Här är det bra att också tänka på att dina ögon vänjer sig väldigt bra vid olika ljusförhållanden. Skillnaden i ljushet mellan olika miljöer är mycket större än man normalt tänker på. Om man varit ute i solskenet och plötsligt kommer in i ett mörkt rum, då ser man den äkta skillnaden i ljushet. När du varit inne en stund och ögonen anpassat sig, ser du ganska bra igen bara det finns något ljus alls).

De två följande parametrarna är bländare och slutartid. Dessa styr tillsammans hur mycket ljus man släpper in på kamerans sensor (eller film), och tillsammans med den fjärde parametern, isotalet, avgör de hur ljus bilden blir.

Grejen är att i stort sett oberoende av ljusmängden som jag talar om ovan, ska man släppa in ungefär lika mycket ljus totalt sett, för att få rätt exponerade bilder. Finns det mycket ljus, som mitt på dagen ute i solskenet, behöver man inte exponera alls lika kraftigt som man behöver i sämre ljus, för att få in tillräckligt med ljus för att göra bilden lagom ljus.

Exponeringen styrs som sagt av bländaren, slutartiden och isotalet. För att få jämna exponeringar i samma ljusförhållanden räcker det aldrig med att justera en av dessa parametrar, utan man måste alltid justera minst två. Använder man en kortare slutartid måste man kompensera med att höja isotalet eller använda en större bländare, för att bilden ska bli lika ljus.

Bländaren är ett hål inne i objektivet som man kan ändra storlek på. Plockar du bort objektivet från kameran och kikar in i det bakifrån så ser du bländaren. Om du har ett modernt objektiv brukar den vara ställd på minsta möjliga bländare i viloläge. Drar du dock lite på en spak som finns på bajonetten kan du öppna bländaren och se hur stor största bländaren är fysiskt på objektivet ifråga. Ett stort hål (bländare) släpper in ljus väldigt mycket snabbare än ett litet. Stora bländare betecknas med låga tal och små med höga, eftersom bländartalet egentligen är ett bråktal. f/4 som är en medelstor bländare är t.ex. dubbelt större till diametern än f/8, och släpper in fyra gånger mer ljus eftersom arean är fyra gånger större. Det är två stegs (2 EV) skillnad, där ett steg motsvarar en dubblering av ljusmängden. Två steg större bländare ger också hälften kortare skärpedjup vid samma fokusavstånd. Med riktigt stora bländare kan man därför lättare få till kort skärpedjup och suddig bakgrund än med små bländare.

Slutartiden styr hur länge kameran samlar in ljus för bilden. En dubbering av slutartiden, t.ex. att gå från 1/200s till 1/100s slutartid, ger dubbelt större ljusmängd in på sensorn om bländaren är densamma. Och förstås tvärtom.

Isotalet kan ses som en konstgjord förstärkning av ljusmängden (om vi talar om digitala kameror här). Alla kamerasensorer har ett grundvärde för isotalet som ger bäst kvalitet, typ iso 100 eller 200, och vid högre isotal än det förstärker man ljussignalen på konstgjord väg för att göra bilden ljusare. Naturligtvis innebär ju detta en kvalitetsförsämring, men dagens moderna systemkameror har blivit rätt bra på höga isotal och man klarar ofta isotal upp till 1600 (fyra steg över iso 100; 100-200, 200-400, 400-800, 800-1600) innan bilderna blir riktigt uppenbart brusiga. Men hur brusiga bilderna ser ut att vara beror också på hur stora bilder vi ser på. Ser vi på bilderna i litet format ser de alltid mindre brusiga ut än i stort format.

Nåja det får räcka för den här gången, hoppas det hjälper dig lite på traven. Bilden är för övrigt väldigt fin tycker jag. Den är tagen med bländare f/5, slutartid 1/800s och iso 400, ser jag i exifinformationen. Ställer du in samma värden en annan lika ljus dag borde du få precis lika fina bilder. Flört Lycka till med fotograferandet!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cerrolyn
1/25/13, 4:58 PM
#2

#1

Wow tack Glad

Så i prinsip kan jag nu ha auto, kolla vad kameran vill ha för intällningar och sedan ställa in dem, eller?

Tror jag fattade förhållandena du beskrev, och tur jag har dem samlade här.

Tack så jätte mycket.

**MVH Cerrolyn

JazzBass
1/25/13, 9:38 PM
#3

Så i prinsip kan jag nu ha auto, kolla vad kameran vill ha för intällningar och sedan ställa in dem, eller?

Precis! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cerrolyn
1/25/13, 9:51 PM
#4

Wiiii jag har fattat något. SkrattandeTungan ute

**MVH Cerrolyn

Upp till toppen
Annons: