Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2536 ggr
Shelsy
2013-01-23 13:46

Canon EOS 1100D.

Jag har köpt en Canon EOS 1100D och med objektivet Canon Zoom lens EF-S 18-55mm. Jag är nöjd, men inte så jättenöjd när jag ska ta bilder när mina hundar springer. Och bilderna blir väldigt mörka när jag fotar ute och tycker det är så tråkigt. Jag vet inte vad jag ska ha för inställningar… Så all hjälp och tips som kommer så blir jag glad! :)

Annons:
JNN
2013-01-23 14:02
#1

Hundar som springer omkring rör sig ganska snabbt och då är det nästan hopplöst att få skarpa bilder. Fotar du utan blixt så gäller det till att börja med att ställa in ett lagom högt ISO-tal, och en relativt stor bländare. Den största bländaren på det objektivet är 3.5, men "krymper" till 5,6 i inzoomat läge. Sen behöver du ordentligt med ljus för att få så korta slutartider som möjligt.

Vet inte vad du kan om foto, men bländaren är objektivets "pupill" som släpper in ljuset. Den benämns med ett F och följs av en siffra.När den största bländaren är vald så har du ett litet F-tal, och en liten bländare = stort F-tal.

Fotar du utomhus och använder dig av AV-läget (= bländarförval, där du bestämmer bländaren ock kameran väljer lämplig slutartid) så får du tänka på omgivningen och det som är bakgrunden. Är det mycket snö t ex så tycker kameran att det verkar vara ljust och då kompenserar den automatiskt mot minus så att bilden blir mörkare. Då måste man komensera mot plus så blir bilden ljusare.

Fast fotar du i autoläget sköter kameran allt det där. Men då blir inte alltid bilden heller som man vill. Hoppas du förstår ungefär vad jag menar, annars kanske någon annan har mer och bättre tips!

Shelsy
2013-01-23 14:09
#2

Tack, JNN! Förstår lite, haha. Har fortfarande inte lärt mig alla inställningar osv. Men gör objektivet någon förbättring på bilderna? Tänkte om man kanske ska köpa ett till objektiv… Har lagt upp bilder i ett annat inlägg nu, ifall du ville kolla :) Tack för att du tog dig tid till att skiva det här till mig! 😃

JNN
2013-01-23 14:54
#3

Glömde det, tänkte föreslå att du skulle lägga upp nån bild. Och visst, objektiven spelar en viss roll. Det finns dom som är betydligt ljusstarkare, dvs släpper in mer ljus men dom är i regel ganska dyra. Så det bästa är att lära sig grunderna och den kameran du har, och sen kanske utöka objektivparke Men apropå bilderna, så får jag föröka titta på dom i kväll, blir upptagen nu ett tag.. Har du tur får du hjälp annars av någon annan, det finns dom här på forumet som är betydligt vassare än mig!

Shelsy
2013-01-23 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kan lägga ut bilder här då. För man får ju bara lägga upp 2 bilder per tråd om man vill ha kritik. Juste, jag har inte köpt något uv-filter. Ska jag göra det? Tack för att du hjälper mig! :) Här är första bilden… Valparna är bara 1vecka! :)

Shelsy
2013-01-23 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Shelsy
2013-01-23 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Annons:
Shelsy
2013-01-23 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den sista bilden…

JNN
2013-01-23 16:34
#8

Här är det inga springande hundar precis, utan det som gör dom för övrigt fina bilderna lite suddiga är nog antagligen att du har för stor bländare. Då blir det så kallade skärpedjupet väldigt kort speciellt när man fotar på så nära håll.

Tyvärr är inte själva datan på bilderna kvar (exif-datan), dom försvann antagligen när du minskade bilderna. Kan du lägga upp någon bild i originalskick (oredigerad och oförminskad) så man kan se dessa uppgifter blir det kanske lättare att se hur man kan hjälpa dig! Det tar lite längre stund att ladda upp, men det går.

Shelsy
2013-01-23 16:46
#9

Haha, nä. Är det bra eller dåligt att ha för stor bländare? Eller vad är det? Förlåt om jag frågar mycket. Jag är inne på mobilen så la in korten från mobilen… Därför de kanske blev konstiga? Jag kan lägga in de från datan, jag har inte redigerat dem på något sätt, har bara skrivit mitt namn längst ner. Det ända jag har gjort.

JNN
2013-01-23 17:03
#10

Nja, bilderna i sig är inte så konstiga, men när du la in dom i mobilen och sen laddat upp dom så förminskas filstorleken och då försvinner exif-datan. Har hänt mig oxå. Så när du kan så lägg in nån bild från datorn i stället. Sen får man kolla hur man sparar ändringarna som man gör, även om man bara skriver in ett namn. Sparar man inte rätt så kan det nog försvinna oxå.

Det där med bländare om det är bra eller dåligt, beror helt och hållet vad man vill visa med sin bild. Här ser det ut som om du haft en stor bländare, och då blir det väldigt liten del av bilden som blir skarp i djupled, om du förstår vad jag menar.

Med en mindre bländare (större F-tal) så blir det ett längre skärpedjup. Då skulle du kunna få i princip hela valparna skarpa när dom är så pass små.

JNN
2013-01-23 17:20
#11

Här har du 2 sidor som kan vara bra att läsa igenom när man har tid och vill lära sig mer om hur det funkar.  I kamerasimulatorn ser man vad dom olika inställningarna gör, sen är det bara att öva och få till det i praktiken!

http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

http://www.kameravaskan.se/nyborjarkurs-systemkamera/systemkamera/kameran/

Shelsy
2013-01-23 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack så mycket för länkarna. Nu är jag inne på datan och kan ladda upp bilderna nu. Få se om det blir någon skillnad… Börjar med att ladda upp en.

JNN
2013-01-23 20:41
#13

Nu ser man exif-datan i alla fall. Du har haft en slutartid på 1/64 s, och bländare 5. Nu är ju den här bilden den som jag tycker ser bäst ut, men jag undrar vilket läge du använt på programratten? Av någon anledning så ser jag inte det… Det som går att få fram är auto expo och nåt läge som kallas easy(makro). Men hur jag ska tolka det vet jag inte. Möjligen att du använt läget för närbildsfoto?

Använder du det manuella läget (M) eller slutartidsförval (TV) så borde du kunna ha en betydligt snabbare slutartid och lägre ISO, som var 800 på den här bilden.

På Canon brukar den snabbaste tiden du kan använda med blixt vara 1/200 s, och då kan du vid sådana här bilder tagna på nära håll ha ett ISO-värde på 100.

Annons:
Shelsy
2013-01-23 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vad bra. Ja, jag använde det läge för närbildsfoto tror jag… Jo, det gjorde jag. Sen hittade jag den där TV och tyckte den var bra men visste inte om jag skulle använda den hela tiden.

Här är ett till foto.

JNN
2013-01-23 21:28
#15

På den här bilden har du haft ett ISO- värde på 6400. Det är väldigt högt när man fotar med blixt. På sådana här bilder räcker det som sagt med ett värde på 100, max 200.

Slutartiden har du satt till 1/200 s, och det är bra, det är det snabbaste du kan ha med blixt på din kamera. Man kan ha något längre tid, men inte kortare.

Vitbalansen är ställd på auto, och använder man blixt så brukar det bli ganska hyfsat men vet du hur man ändrar den så kan du prova att ändra till inställning för blixt för att få färgerna att bli bra. Lite kalla kan dom dock bli.

Oftast blir bilderna bäst utan blixt, men det kommer du nog att lära dig ganska snart när du lärt dig att förstå grunderna. Jag är inget proffs heller precis och får tänka till varje gång jag ska fota också, det sitter inte riktigt i ryggmärgen…

Shelsy
2013-01-24 00:19
#16

Förlåt, men vart ändrar man ISO? :S Vad jag känner mig som världens amatör. Hur ändrar jag blixten? Vad ska det vara för inställning på blixten och färg? Haha, men du är iallafall proffs när du hjälper mig och jämför dig med mig! ;) Jag brukar bara fota typ, sen kollar jag om det blev någon bra. Haha, brukar tänka också.

Inkanyezi
2013-01-24 01:07
#17

ISO tror jag bara man kan ändra när man använder lägena P, Av, Tv och M. När den står på Auto så grejar kameran själv med ISO. Sen kanske det finns någon inställning lite djupare i menyerna för att låta ISO ställas automatiskt, men när man vill kunna ha koll på det, så vill man inte ha automatisk inställning av ISO.

Så om du kör på gröna autoläget kan du antagligen inte göra någonting åt ISO, men om du ställer in kameran på exempelvis Av, så kan du också ställa ISO, och det gör man i menyn. ISO är kamerans ljuskänslighet. Ju lägre det står, desto mindre brus blir det i bilden, men om det är mycket mörkt och man tar på fri hand, så kan man vara tvungen att använda högt ISO. När man tar med blixt på nära håll behöver man aldrig hög inställning av ISO.

Om du läser igenom bruksanvisningen så kanske det klarnar lite.

JNN
2013-01-24 06:35
#18

Om du har manualen till din kamera så står det om ISO och hur du ändrar den på sidan 77. Men det är som #17 sa, att om du använder ett automatiskt program, t ex läget med gröna rutan som är helautomatiskt, då kan du inte ändra något. Då åker även blixten upp om kameran anser att det är nödvändigt.

I lägena P, AV, TV; och M så väljer du själv när du vill använda blixt, och du kan välja ISO om du nu inte vill ha den på auto. Men det är ganska bekvämt att ha den på auto när man är nybörjare.

På sidan 115 hittar du instruktioner om hur du ändrar vitbalansen för att få till färgerna, men den kan du oxå kanske vänta med och ha automatisk Vitbalans tills du lärt dig mer!

Shelsy
2013-01-24 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#17 Tack, det stämmer har jag för mig. Jag gillar TV, men tycker ni jag ska ha den när jag fotar när hundarna springer osv? Men när jag fotar valparna, då har jag blixt, men ska jag inte ha högt ISO då? Räcker 100, 200 typ då eller ska jag testa mig fram? Och vilket läge?

Jag har aldrig kört på det gröna autoläget. Jag gillar inte den.

#18 Ska genast ta och läsa igenom de sidorna. Tack så mycket, ännu en gång! Glad

Har ju inte visat någon bild som jag har tagit ute. Här är en, Holly heter hon. Jag gillar bilden faktiskt, vad tycker ni? Kanske inte så intressant kort…

Shelsy
2013-01-24 10:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här är Holly igen. Fast en springbild. Okej, bilden är "stilla" men är ändå inte nöjd. På det här kortet använde jag Tv och det var mot kvällen när den här bilden togs.

Annons:
JNN
2013-01-24 10:21
#21

# 19 - Tycker att det är en mycket bra bild på en fin hund! Här verkar du ha använt sportläget och det kanske inte jag skulle ha gjort. ISO var 500, lite väl högt i det bra ljuset som det ser ut att vara. Men ändå det blev en fin bild.

På bilden i #20 har du en slutartid på 1/64. Det är lite för lång tid för sådana här bilder. I TV läget kan du ju som nämnts välja slutartiden, det är det som menas med slutartidsförval, Time Value. Fotar du med blixt så kan du ha betydligt kortare tid.

Sen när hundar springer så här är det ganska svårt att få dom skarpa hur som helst.

Shelsy
2013-01-24 10:38
#22

Jag tror jag höll på med inställningarna och sånt, höll säkert på att testa sportläget (det är inte bra alls…)

Men det jag tycker verkar vara jobbigt är att man måste anpassa sig efter väder, ljus osv. Det går ju åt en massa tid till att ändra inställningarna, som när man ska fota ett djur. De står ju inte still hela tiden. Eller är det jag som är lat?

Eftersom jag har blixten på auto typ, så väljer den om den fotar med blixt eller utan blixt. Vad ska jag då har för slutar tid?
En sak jag har märkt, det är när jag fotar i svartvitt så blir bilderna mer skarpa än när jag fotar med färg.

JNN
2013-01-24 11:07
#23

Jo jag förstår att det känns lite jobbigt att man hela tiden måste anpassa sig, och jag glömmer också bort det i bland och får ta om bilden i bland när jag fotar.

Men det ger sig så småning om, och har man lagom mycket intresse av själva fotograferandet så blir det en del av tjusningen tycker jag, det blir en utmaning att försöka få till en så bra bild som möjligt i varje situation, åtminstone tills man själv är nöjd.

Och fotar man djur så vet man ju aldrig riktigt säkert hur bakgrunden är  eller hur ljuset faller och hur djuren rör sig, så jag antar att man får försöka hitta inställningar som funkar hyfsat överlag. Man får kompromissa lite. Sen lär man sig helt enkelt med tiden.

När du skriver att du har blixten på auto vet jag inte riktigt vad du menar. Om du använder något av programmen P AV TV M så ska inte blixten hoppa upp automatiskt?

Och vilken slutartid du ska användanär du har blixt beror ju på lite olika saker, bl a avståndet till motivet. På sidorna 88-89 kan du läsa lite mer om det, är inte så lätt att förklara..

Shelsy
2013-01-24 20:47
#24

Ok. Tack! :) Har fotat lite nu, lite smycken och sånt. Men känner ingen motivation till att fota, ser på en massa bilder här och på djurfoton iFokus och de är så fina. Liksom inget blir bra, inställningarna blir bara helt fel. En del bilder blir jättemörka osv. Ni är så snälla och hjälper mig, jag känner mig så dum att jag inte lyckas även fast ni säger en massa bra saker! Jag vill ju fota, men det går inte… :(

Marrieh
2013-01-25 10:33
#25

#24 Kunskap om foto är inget som kommer automatiskt. Det gäller att träna, läsa på och träna mer. Kom ihåg att det fotografen som gör bilderna och inte kameran. Det hjälper alltså inte att köpa en bättre kamera utan det gäller att öva öva öva.

----------------------
Marielle Foto

 

JazzBass
2013-01-25 13:10
#26

En väldigt viktig andel i fotograferingen som inte brukar lyftas fram tillräckligt är faktiskt också bildbearbetningen. Om ens bilder ser lite trista och grådassiga ut kan det gott och väl vara så att bilden behöver piffas upp lite i efterbearbetningen. Det ger ofta en skillnad som natt och dag. Jag talar inte om några hårda editeringar utan om enkla grundjusteringar som Vitbalans, kontast (främst svart- och vitpunkt) och färgmättnad.

Av de två närmaste bilderna här ovanför är bilden i #19 helt ok, den har fina ljusa och mörka partier och bra kontrast och Vitbalans, men den i #20 behöver helt klart mer ljushet och kontrast, och en varmare Vitbalans för att poppa bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: