Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1328 ggr
Moalinn
1/21/13, 9:41 PM

(H) Rök

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde ett försök, andra gången i hela mitt liv, att fotografera rök. Jag improviserar totalt, med olika inställningar, ljus och så vidare. Helt enkelt blev det bäst med bara blixt.

Nu har inte jag massa externa blixtrar så fick använda den inbyggda.

Har ni några tips på vad man kan tänka på när man fotograferar rök? Och kanske något att säga om den här bilden? (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
JNN
1/22/13, 6:55 AM
#1

Nu är inte jag något proffs på sånt här precis, har endast testat någon enstaka gång jag också. Röken är ju svår att styra och konrollera, så hur den formar sig är ju ett lotteri om det ska bli riktigt häftigt eller inte.

Nu använde ju jag mig av en extern blixt från sidan när jag fotade (http://www.flickr.com/photos/jnilsson2011/6847726660/in/photostream), och det är ju som sagt inget proffsjobb, men blir kanske lite mer intressant istället för att ljuset faller rakt på. Risken är ju att bakgrunden blir för mycket belyst. Och det kanske inte är det man vill?

Sen såg jag att du använde A -läget tillsammans med blixten. Det blir då en ganska lång slutartid, så då blir ju bakgrunden extra ljus även pga det. Även om du som här har haft hög iso och -kompensation. Röken blir ju heller inte riktigt så skarp man skulle önska.

Så jag skulle nog testa det manuella läget, lägsta iso´t och ställa in kortaste slutartiden för blixt, som på min kamera är 1/200 s, vet inte vad din kamera har, och därefter prova mig fram till en slutartid som passar bäst.

Har jag förstått Exif rätt så har du fotat med bländare 5,6, och på det här avståndet (56 cm) så blev skärpedjupet ca 5 mm. Det gör ju också att en del av röken blir oskarp.

Men ett bra försök tycker jag att det är, på´t igen bara!

Moalinn
1/22/13, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack så jättemycket, ska helt klart testa snart igen!

Men är den verkligen så oskarp, är väldigt dålig på att se sånt där och speciellt när det är svårt att sätta fokus helt så får man chansa lite.
Ser att den är oskarp "längre in" i bilden, men det har - som du sa - med bländaren att göra och det är något jag försöker jobba på, är inte jätteduktig när det gäller att ändra bländaren, brukar ha den på största.

Är den här bilden bättre?
Det är väldigt brusigt, och då hade jag bara på 800, men det kanske blir brusigare om man använder blixt tillsammans med ett så högt tal?
Men man måste misslyckas för att någon gång kunna lyckas.

Jag använde vanliga värmeljus och blåste ut, därav blev röken som den blev.

Och ja, jag lekte lite med färgerna, kunde inte låta bli då de var helt gråa.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JNN
1/23/13, 6:48 AM
#3

Jag använder en sida som heter "Jeffrey's Exif viewer", där man kopierar in en adress för en bild från webben och kollar exifdatan utan att behöva spara bilden, och jag kan ju inte gå i god för hur pass man kan lita på dess uppgifter men enligt denna sida har du samma kamerainställningar på båda bilderna.

Bl a slutartiden som är 1/60 sec, och det tror jag är lite för lång tid i sådana här sammanhang. Röken rör ju på sig så det hinner bli om än lite, men ändock lite rörelseoskärpa. Och jag tycker inte att dom blev väldigt oskarpa, utan det är bara lite grann, och på vissa ställen är det rätt hyfsat ändå.

Tror nästan att den något långa slutartiden kanske inte har någon jättestor betydelse så länge du inte har någon annan belysning som gör att röken blir belyst efter att blixten fyrats av. Men hur som helst är det nog bättre att sänka ISO:t och korta ner slutartiden. Antingen i S eller M-läget. Blixten gör ju att det höga isot inte behövs.

Sen det där med bländaren. Något eller några steg kan du nog lungt blända ner. Om Exif här stämmer så är skärpedjupet endast 5 mm och det är kanske lite väl kort. Det kan vara det i kombination med att ljuset faller rakt framifrån som gör att bilden upplevs som något oskarp.

Ett annat problem är fokuseringen. Vet inte hur du gjort, men jag fokuserade manuellt på något föremål innan jag tände ljuset, men beroende på hur röken beter sig när man blåst ut det så är det ju inte alltid att det blir skarpt där man önskat. Därför kan det vara bra med en mindre bländare.

Men övning ger färdighet, och du är på god väg!

Upp till toppen
Annons: