Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 763 ggr
Glorious
1/20/13, 7:37 PM

Objektiv till Close-up filter

Jag blev väldigt sugen på att testa close-up filter för att kunna få tjusiga närbilder. Vilket säkerligen kommer vara roligt att ta nu fram till våren :) Men jag undar vilket objektiv man ska satsa på att köpa till? Någon som har ett som har erfarenhet?

Köper antingen till mitt NIKKOR 50mm/1.8G eller mitt NIKKOR 18-105mm/3.5-5.6G

Annons:
Inkanyezi
1/21/13, 12:24 AM
#1

Objektivet som lämpar sig bäst för att använda närbildslins är zoomen som går upp till 105 mm. Den har en närgräns av 45 cm, och det svarar mot ungefär tre dioptriers brytning vid närgränsen, alltså att man kommer så nära som ett arbetsavstånd på ungefär 35 cm.

Med en lins på +3 dioptrier blir då den största brytningen man kan få ungefär sex dioptrier när det läggs ihop med brytningskraften hos objektivets närgräns, och det betyder att man kan jobba med ett arbetsavstånd mellan ungefär 35 och 18 cm mellan lins och motiv, och man kan få dubbelt så stor avbildningsskala som utan linsen.

En så kraftig lins ska man helst ta akromatisk. Det finns visserligen billiga enkla linser, men de ger märkbar kromatisk aberration, och resultatet blir avsevärt bättre med en akromatisk lins.

Glorious
1/22/13, 10:17 PM
#2

#1 Tack så jättemycket :)

Fotar endast på hobbynivå och känner att jag investerar i det billigare alternativet just nu, men tack ändå!

Glorious
1/23/13, 1:19 PM
#3

Fast nu kom jag på en annan fråga som har med det att göra :) Du nämde +3, men jag tänkte +10 för att komma riktigt nära. Men skiljer sig bilderna något i kvalité. Jag menar ju mer linsen förstorar, blir bildkvalitén något sämre då? Eller hur stor skillnad är det mellan +3 och +10 t ex. Finns ju värden där emellan också.

Inkanyezi
1/23/13, 2:11 PM
#4

Skillnaden är att du inte kan få en skarp bild alls med +10, i synnerhet inte när den inte är akromatisk. Det blir inte bara "lite sämre" bildkvalité, utan du får sämre kvalité än med en webbkamera, och då kan man ju undra varför du ska ha en systemkamera.

Glorious
1/23/13, 2:17 PM
#5

#4 Oj.. det lät ju inte bra. Fast vi kanske har lite olika syn på bra kvalité också. Skriver sällan ut mina bilder, än mindre förstorar upp. Men webbkamera kvalité låter ju fruktansvärt :( Men jag tycker att jag sett många bilder på nätet med billiga +10 linser som ser hyfsat bra ut?

Inkanyezi
1/23/13, 2:39 PM
#6

Du frågade om erfarenhet, och du har fått svar. Om du ändå var inne på att skaffa en +10 dioptriers lins, så var det ju onödigt att fråga.

Annons:
Glorious
1/23/13, 2:50 PM
#7

Ja förlåt, inte illa menat. Jag är tacksam för svar, men det är ju inte mycket pengar att snacka om så jag tror jag kör på en lins ändå, så avgör jag själv om det duger för mig eller inte.

JazzBass
1/23/13, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En 10 dioptriers lins förstorar de optiska felen hos objektivet 10 gånger, så det är inte ovanligt att skärpan blir tydligt sämre och att fel som kromatisk aberration osv blir mycket tydliga. Jag skulle definitivt satsa på en svagare lins. Har läst ett test (i en finsk kameratidning) där Hoyas +4 fick mycket gott omdöme. Skulle troligtvis satsa på det.

Annars så har jag själv använt en lins från ett riktigt urbilligt förstoringsglas, som har funkat riktigt hyfsat. Det har gett bäst resultat på fasta objektiv som är mycket skarptecknande. På de telezoomar jag testat linsen på har det inte blivit nåt bra, suddigt och med minimalt skärpedjup.

Ett par bilder med förstoringsglaset på Sigma EX 24/1,8 DG:

f/5:

http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4689206692/in/set-72157623907023563

f/1,8: http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/5254844085/in/set-72157623907023563

På Nikon AF 85/1,8 D:

f/5,6:

http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4867165564/in/set-72157623907023563

f/2,8:

http://www.flickr.com/photos/magnusnordstrom/4689207382/in/set-72157623907023563

Längst ner i inlägget en (klickbar) bild på f/5,6 som jag tycker ser skumt 3D ut då man ser på den i lite större storlek. Den är också tagen med 85:an.

Det är klart att jag skulle ha kunnat ta flera av dessa bilder med ett annat objektiv, förstoringsgraden är ju inte så hög på dessa att man nödvändigtvis skulle behövt förstoringsglaset, men jag gillade ändå den drömska bilden jag fick fram speciellt på riktigt stora bländare (som inte är åtkomliga med makroobjektiv heller) och skärpan var inte så dålig. I ditt fall skulle jag satsa på en närbildslins +4 som passar direkt på det objektiv med större filtergänga, samt en stepring som går från den mindre gängstorleken till den större så du med hjälp av den kan använda linsen också på objektivet med mindre filtergänga. Då kan du själv testa vad som ger bäst resultat. Jag tippar på att den fasta gör det, men du kanske inte kommer precis lika nära med den. Stor skillnad tror jag dock inte det är.

(Alla bilder i det här inlägget är tagna med D90 och är ett par år gamla).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Glorious
1/23/13, 5:10 PM
#9

#8 Tack så jättemycket :) Visste in att det fanns sån stepring, gud va smart!

Bilden på vitsippan med den gula bakgrunden var helt fantastiskt vacke :)

JNN
1/23/13, 5:54 PM
#10

Håller med tidigare kommentarer om styrkan på närbildslinser el makrolinser. Jag köpte för en tid sen ett set med +1d,+2d,+4d, och +10d. Dom som det blev bästa resultatet var +1d och +2d, använde dom tillsammans i bland så det blev +3d. Provade 10:an oxå någon gång, och visst, förstoringen blev enorm men fick i princip inga användbara bilder. +4d funkade oxå hyfsat. Det var heller inga apokromatiska linser dessutom.

Men det var en billig peng, ville mest testa för att se om det var något för mig det här med närbilder, och senare köpte jag en reverseringsring och då blir bilderna lite bättre men är betydligt krångligare att hålla på med.

Så nu ska jag snart investera i ett makroobjektiv…

Inkanyezi
1/23/13, 7:02 PM
#11

Det är ju lite komplicerat att beskriva vad en lins gör med bilden utan att visa bilder, och jag tycker att inledningsbilden, den med nyckelpigan på Kamerafilters sida om närbildslinser är rätt bra för att visa ett resultat som är möjligt med en lins på +10 dioptrier.

Även i det här ganska måttliga formatet ger sig några av de optiska felen tillkänna. Det är inte så att linsen förstorar några fel hos objektivet, utan den tillför sina alldeles egna fel, som ger ganska rejäl mjukteckning i mitten av bilden och tydliga tecken på kromatisk aberration utåt bildens kanter. Man får inte bättre resultat än så här när man sätter på en lins som är så stark och som inte är färgkorrigerad. Det blir inte riktigt skarpt någonstans.

Men avbildningsskalan beror inte enbart på linsens dioptrital, utan också på vilket objektiv man sätter den på. När man sätter den på ett objektiv med 105 mm brännvidd får man ungefär dubbelt så stor avbildningsskala som när man sätter den på ett objektiv med 50 mm brännvidd. Det är ett av skälen till att det ofta funkar bättre med lång brännvidd till närbildslinsen. Det andra skälet är att när man sätter den på ett tele är bildvinkeln smal, och några av de optiska felen är mer kännbara och syns mer i bilden när bildvinkeln är större.

En lins med +3 dioptrier på Nikkor 18-105 ger nästan lika stor avbildningsskala som en på +10 dioptrier när man sätter den på ett 50 mm objektiv, men med avsevärt bättre bildkvalité, och i synnerhet om linsen är akromatisk. Om man verkligen vill ha en drömsk mjukteckning, lik den på bilden med nyckelpigan, då är det så klart inte skärpa man är ute efter, och då kan ett 50 mm med stor öppning och en lins på +10 dioptrier vara rätt. Men jag ifrågasätter ändå om det är särskilt rationellt att lägga ut pengarna för en sån. Det finns billigare sätt att få oskärpa.

Om man tar en akromatisk lins till objektivet på 18-105 så blir det bildkvalité som kan jämföras med riktiga makroobjektiv. Skillnaden mot en enkel lins är ganska stor. För att ta bilder i naturen, blommor och insekter och sånt, är det ett mycket smidigt alternativ till att skaffa ett makroobjektiv, särskilt när man redan har en zoom med lite längre brännvidd än det vanligaste kitobjektivet.

Upp till toppen
Annons: