Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 777 ggr
ArleMonster
1/17/13, 9:14 PM

Nikon 1 J2 vs Canon EOS M

Hej..
Jag tänkte bara höra mig för av er användare vilken kamera som är "bäst"?

Vill ha en liten, snabb kamera som tar bra bilder, är ingen direkt "van" fotograf, som förstår vad alla inställningarna är bra för..

Tänkte mig någon av dessa två modeller eftersom de "ser" små och behändiga ut, beroende på vilket objekt man har på såklart..

Annons:
ru4real
1/18/13, 2:24 AM
#1

Bäst tror jag är larvigt svårt att säga. Du kan ju alltid jämföra siffror och liknande, vilket antagligen inte säger dig ngt iaf.

Gå till ngn bra kamerabutik i din närhet, om det finns och be att få titta på dem, känna och klämma brukar vara avgörande för vilken du tycker om. Sen kan det kanske vara ide att kolla in utbudet av tillbehör och olika linser, blixtar osv.

JazzBass
1/18/13, 7:12 AM
#2

Canons serie har ju större sensor, lika stor som i de flesta systemkamerorna (aps-c) medans Nikons är avsevärt mindre. Större sensor ger bättre bildkvalitet, speciellt på höga isotal, men den mindre sensorn hos Nikon möjliggör å sin sida mindre och lättare objektiv. Men det finns små objektiv också till Canon-kameran. Kolla objektivutbudet innan du handlar.

Till Nikons 1-seriens fördel kan (och bör) också nämnas en mycket snabb och bra autofokus, och helt grymma seriebildtagningsmöjligheter. Reagerar direkt vid avtryck och är snabb på det viset. Ergonomin däremot är kanske inte helt bra åtminstone i mitt tycke på J1 (J2 har jag inte testat men den är ju rätt lika). Tror V1 (och speciellt nya V2) är bättre i det avseendet, och på dem kan man också montera ett extragrepp som förbättrar ergonomin. Vet inte om det finns nåt sånt till J-serien.

Själv är jag lite sugen på en V1 som vardagskamera (eller V2, om den bara kommer ner lite i pris först).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: