Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1505 ggr
Zorro_Tiger
1/16/13, 5:16 PM

Canon eos 1100d tillbehör och sånt?

Hej!

Jag ska köpa en Canon eos 1100d (Typ 15:de Juni) och då undrar jag vad jag "borde" ha för objektiv och tillbehör?

Vad jag har hört så "borde" jag ha denna kameran med detta objektivet(Inte just att jag ska köpa den där) : Canon eos d1100 + 18-55 IS ll. På det stället kostar kamer+objektivet+kameraväska+ 16Gb.

Men jag undrar om ni tycker att det är lönt med IS på objektivet?

Och sedan vad tycker ni jag ska ha för tillbehör? Jag ska ju ha en kamera med objektiv och en kameraväska men sedan? Jag kommer fotta mycket natur och djur men också mycket männsikor. Men är stativ något att ha till det eller ja, Vad tycker ni?

MVH

Julia

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Annons:
Inkanyezi
1/16/13, 5:57 PM
#1

Det hinner rinna mycket vatten under broarna till 15 juni, och du kanske ändrar dig och tar något annat då. Men den vanliga normalzoomen lönar sig faktiskt att ta med stabilisering, så bekymra dig inte så mycket om just den biten. Stabiliseringen gör att du inte behöver stativ lika mycket, eftersom det går att ta med ganska lång slutartid på fri hand när man har IS.

Jag tror att det är en bra idé att börja fotografera innan man funderar övar andra objektiv, så att man vet vad det är man skulle vilja ha och som man saknar. Jag tror inte på att köpa på sig en massa grejer, som man kanske inte använder sedan. Stativ till exempel är ju alltid bra, men vilken slags stativ har man mest nytta av? Det kan variera efter vad man håller på med och vilken kamera man har. En DSLR, som EOS 1100D, behöver ett ganska kraftigt och väl dämpat stativ, så de enkla skräpstativen är i stort sett värdelösa. Priserna på användbara vanliga stativ börjar någonstans vid omkring 800 kronor och många vill ha et kolfiberstativ, som kan kosta mellan 2500 och 5000 kronor. Det beror lite på hur man ska använda det.

Men så länge du har kitobjektivet 18-55 med IS kan du säkert klara dig ett tag utan stativ, och det finns utvägar för att få kameran stadig också med annat än stativ. Man kan till exempel ha någonting stadigt att ställa den på med en bönpåse emellan, och bönpåsen kan man göra själv. Det är ett väldigt vettigt hobbyprojekt när man ska ha ett bra kameratillbehör.

Så ta det lugnt med tillbehören. En kamera med kitobjektiv och minneskort är det första man behöver för att börja fotografera. Sedan ger det sig med tiden vad man behöver skaffa för att kunna göra det som grejerna kanske inte riktigt räcker till.

Zorro_Tiger
1/16/13, 6:04 PM
#2

Ja det du skriver har du helt rätt i, Tack så mycket för tipsen! :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Upp till toppen
Annons: