Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 902 ggr
[TosaMi]
2013-01-15 21:57

Tips!!

Helloj, hade tänkt köpa en ny kamera. Ska lämna in min gamla snart så jag vill gärna ha en ny tills dess. 

Jag hade tänkt fota mycket rörliga bilder samt macro så behöver tips på ett bra macroobjektiv till kameran. Jag vill ha en nikon så tips på bra nikon kameror är det jag vill ha. 

Jag är sån att innan jag köper någonting vill jag ha andras åsikter kring produkten och söker därför tips på bra kameror och då vill jag ha eran åsikt här inne.

Annons:
Inkanyezi
2013-01-15 22:01
#1

Vad är det för kamera du har haft hittills, och med vilket objektiv? Och hur brukar du använda din kamera, exempelvis hur du brukar ställa ratten med olika program som Nikon kallar "lägesratt" i bruksanvisningen? Och vilka är dina huvudsakliga motiv, det som du vill kunna ta bilder av?

[TosaMi]
2013-01-15 22:04
#2

Fotograferat med en Nikon D90, det är framförallt standardobjektiv dvs 18-55mm men även lite andra sorters objektiv men jag vet tyvärr inte vilka. Ställer alltid ratten på manuell så jag själv kan välja utifrån det. Eftersom jag fotograferar mycket spontant när jag exempelvis går ut så är det mycket natur jag vill fotografera. Alltså både närbild, rörliga motiv och så vidare. :)

Inkanyezi
2013-01-15 22:17
#3

Naturligtvis är det bra också att veta hur mycket pengar du tänker dig att lägga ner på kameran. Det kan vara en bra idé att hitta en begagnad D90 om man vill komma billigare undan, annars är det D7000 som är efterföljaren till den. D7000 är snäppet bättre på i stort sett alla punkter.

Men sedan är det lite av en djungel med vad man vill sätta på där framme. Om man vill ha ett väldigt universellt objektiv är Nikons 18-105 mm vettigt. Det är lätt att bära omkring kameran med det objektivet, och det är inte väldigt tungt, men det är inte ägnat för närbilder av småkryp och blommor, annat än om man sätter en närbildslins på. Det är inte någon tokig idé med närbildslins om man tar mest ute i naturen.

Jag är lite konfunderad när du säger att du alltid har ratten på manuell, eftersom det är mycket ovanligt, och särskilt bland väldigt vana fotografer. Jag är nyfiken på varför. Hur hanterar du i så fall ISO? Tar du till exempel på läget M, med kameran inställd på Auto-ISO (grundinställningen)?

[TosaMi]
2013-01-15 22:36
#4

#3, Jadu… Har sparat till en ny kamera ett tag så har väl 15000:- som det ser ut än sålänge. 

Det där med närbildslins får jag kolla upp, samt objektivet. Tack för det svaret!!

När jag fotar så fotar jag enbart med systemkameran i studio och alltså fungerar det bäst (för mig) att ha manuell med tanke på att jag fotograferar mycket olika motiv. Ibland så tar jag porträttbilder och har jag då på manuell så kan jag ställa in så det blir bra slutartid samt skärpedjup. Ibland så fotar jag rörliga motiv, ibland närbilder och så vidare… Har kameran inställd på Auto-ISO.

Inkanyezi
2013-01-15 23:02
#5

Fortfarande beskriver du egentligen inte vad du gör. När du tar i studio exempelvis, vilken belysning? Blixtar eller fast ljus? Eftersom du alls nämner slutartiden, som i studio med blixt inte har någon betydelse alls, bortsett från att den inte får vara för kort för synk eller så lång att man får med rumsljuset.

Så när du väljer slutartid och bländare med Auto-ISO, är det enbart när du tar i befintligt ljus?

[TosaMi]
2013-01-16 00:30
#6

Vi har blixtar, däremot så fotograferar jag så som jag blir tillsagd att göra. Slutartiden brukar vi aldrig ändra utan vi ändrar på bländaren för att ej få ljuset så mörkt. Även när jag har fotat i motljus, sidoljus och medljus så spelar slutartiden roll för jag brukar testa mig fram än sålänge för att se vad som blir bäst. 

Men det jag egentligen vill få fram är att jag vill ha en bra, digitalsystemkamera med märket Nikon så jag kan fotografera hemma. Jag är en sådan människa att jag gärna går ut i naturen och fotar, älskar macrobilder så det lär väl vara sådant jag gör. Ska nämligen snart ha fotoutställning så behöver en bra kamera fram tills dess samt ett bra objektiv. Men jag ska kolla upp den kameran du tipsade mig om! :-)

Annons:
Inkanyezi
2013-01-16 00:46
#7

Eftersom du inte förmår beskriva det som är elementärt när det gäller val av olika parametrar, utgår jag ifrån att du egentligen inte riktigt har hum om såna saker som varför man väljer det ena eller det andra, och då kan faktiskt en mer nybörjarbetonad kamera vara bättre, eftersom man får väldigt många tips via menysystemet.

Nikon D5100 har samma sensor som D7000, så den kan ge lika bra bildkvalité, oavsett vilka ljusförhållanden det handlar om, så det kan vara värt att ta en titt på den också. Den är ganska mycket billigare. Den tillhör segmentet "instegsmodeller", men det betyder egentligen inte att den skulle vara mindre avancerad eller ha sämre förutsättningar för bra bilder, utan det som skiljer är en hel del ergonomiska egenskaper framför allt. Den saknar till exempel fönstret på ovansidan, och den har lite färre knappar, så att en del av möjligheterna man har på knapparna i D90 eller D7000 ligger i menyerna i stället för att ha mer direkt åtkomst.

Kamerorna som är mer tänkta för avancerade användare har mer robust konstruktion och lite bättre sökare, och som sagt, fler knappar för direkt åtkomst av inställningarna, men samtidigt mindre hjälp om hur de kan användas. Prisskillnaden är ganska stor. En D90 begagnad kanske skulle passa, eftersom du har använt en sån förut, och då kan man komma billigare undan, så att budgeten räcker till ett par riktigt bra objektiv.

[TosaMi]
2013-01-16 00:51
#8

Okej. Jag läser media med inriktning foto på gymnasiet just nu och har 13 timmars fotolektioner i veckan och vill ha en kamera som jag kan växa med, om du förstår hur jag menar. I skolan har vi D90 kameror och jag vill ha något mer avancerat känner jag. Men jag får kolla upp dem du tipsat om helt enkelt.

[TosaMi]
2013-01-16 00:53
#9

Och jag sa ju att jag fotograferar så som jag blir tillsagd, vår lärare ger instruktioner på hur vi ska fotografera och vi har blivit tillsagda att använda oss av manuella inställningar i studion, speciellt när vi arbetar med olika studioljus.

Inkanyezi
2013-01-16 10:18
#10

Det finns ingenting mer avancerat än D90, och skillnaderna mot kameror av instegstyp är att man har fler rattar och knappar, så att man lättare kommer åt en del inställningar och slipper gräva i menyerna. Alla systemkameror är i princip lika "avancerade", om du har fått någon annan idé, så stämmer det inte. Det som skiljer dem är hur kontrollerna är utlagda och hur de är uppbyggda, och det kan också skilja på sådant som påverkar kvalitén. Men allt man kan göra med en systemkamera kan man i princip också göra med en annan, vilken som helst.

D90 skiljer inte nämnvärt från D7000 hanteringsmässigt, utan den skillnad som finns är främst att den nyare kameran har en nyare sensor. Samma nya sensor kan man få i D5100 till lägre pris, men då får man färre rattar och knappar vilket är lite bökigare för en del inställningar, eftersom man kanske måste trycka på en knapp för att växla funktion för hur hjulet fungerar eller gå in i en meny för att göra vissa val som annars kan göras direkt med en knapp och utan att titta i sökaren eller på skärmen, eftersom D90 och D7000 visar inställningarna på ett litet fönster ovanpå, medan det i instegsmodellerna bara visas på skärmen eller i sökaren.

Det finns faktiskt också andra kameror än Nikon, och det kan vara värt att tänka över varför du vill ha just det märket. Exempelvis Pentax har ett par modeller som är fullt jämförbara och i några avseenden bättre än de här modellerna från Nikon. Man får lite mer för pengarna där. Och de funkar minst lika bra att "växa med".

Själva "växandet" ligger på ett helt annat plan än vilken kamera man har. Det går med alla, men instegsmodellerna kan upplevas som hämmande när man vet vad man håller på med och vill ha kontrollerna lättare åtkomliga. Däremot har de fler hjälpmedel för själva "växandet".

JazzBass
2013-01-16 11:50
#11

Visst finns det mer avancerade kameror än D90. Ett problem med Nikons instegskameror typ D5100 är bl.a. att de saknar stöd för Nikons blixtstyrningssystem, CLS, vilket kan vara intressant för trådskaparen. Även autofokusmotorn, som ju behövs om man vill spara pengar på begagnade AF-objektiv istället för att köpa nya AF-S objektiv, saknas ju. Även finjustering av AF mm saknas. Även i D90, men inte i D7000.

D7000 är på många sätt mer kamera än D90, har faktiskt ett flertal funktioner som saknas i D90. Jag skulle kanske i första hand rekommendera den. Men budgeten kan också räcka till en begagnad D700 om man tillåter sig pruta på objektiven lite grann. Det finns t.ex. ett Nikon AF 28-105/3,5-4,5 som är riktigt skarpt (en bekant har ett sånt till sin D800, presterar riktigt bra), har hyfsad ljustyrka i teleänden för att vara en medellång zoom, och fås för bara ett par tusen kronor begagnat (finns inte nytt längre vad jag vet). Perfekt allroundobjektiv. Lägg till ett fast AF 85/1,8 för porträtt som man får för 2-3000kr begagnat så har du ett grymt högpresterande paket att växa i.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-01-16 14:25
#12

Jag och JazzBass har antagligen inte precis samma uppfattning om vad "avancerad" innebär, och jag är inte särskilt imponerad av blixtstyrningssystem, oavsett tillverkare. För den som inte har prövat på, är det bra att veta att sådana system fungerar för att styra blixtar som är kompatibla med styrsystemet, i de flesta fall tillverkarens egna. Styrsystemet har alltså inte ett dugg med studioblixtar att göra.

Man förslaget i andra stycket är väldigt vettigt. Det är en rekommendation som jag helhjärtat stöder. D700 kan man betrakta som ett proffsverktyg, och den ger möjlighet till mycket bra bildkvalité. Trots att den inte är alldeles ny, är den i flera avseenden bättre än många nyare kameror. Den duger också bra att fortsätta med i yrkesmässig verksamhet, och man kan lätt uppgradera till en nyare av liknande typ och behålla alla bra objektiv som man har skaffat till den. Det den saknar jämfört med D800 är främst video, men allt utöver video kan den göra i stort sett lika bra. Skillnaden på sensorprestanda är att D800 har större dynamiskt omfång och fler pixlar genom att den har en nyare sensor.

Upp till toppen
Annons: