Annons:
Etikettövrigt
Läst 1149 ggr
skogstossan
2013-01-14 10:04

Funderingar kring olika bländarvärden

Av alla diskussioner och kommentarer jag fått på dom bilder jag lagt upp här på forumet så har jag förstått att det kan vara ett problem att öppna bländaren till max då vissa delar mina bakverk då faller utanför skärpan? Inget jag brytt mig om så mycket tidigare då jag i alla lägen prioriterar kort skärpedjup. Glad Men nu är det så att jag fått en ganska ärofylld förfrågan om att göra ett bakverk enligt ett speciellt färgsprakande tema som eventuellt kommer att publiceras. Efter att ha googlat runt kring den "inbjudan" jag fått så har jag förstått att det många i bakverksvärlden som suktar efter att få den här inbjudan. Så nu är jag rätt nervös faktiskt. 

Så vilket värde ska bländarn ha för nå maximal skärpa? Kanske en jättekonstig fråga. Men jag har för mig att jag läst någonstans att det inte heller är bra skärpemässigt sätt att försöka göra skärpedjupet så stort som mitt objektiv tillåter? Jag kanske har fel där? 

Jag skulle vara jätteglad om jag kunde få lite tips om hur jag ska tänka för att få hela bakverket skarp.

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
JazzBass
2013-01-14 10:51
#1

Alla objektiv presterar lite olika men de flesta mår bra av att bländas ner lite grann. Vill du ha mycket av motivet skarpt kan du bra blända ner till f/11 eller t.o.m. f/16, om du tycker det behövs för skärpedjupet. Skärpan kanske blir lite sämre vid den senare bländaren p.g.a. diffraktion, men det är sällan nåt man behöver oroa sig speciellt mycket för. Man kanske kan behöva skärpa bilden lite hårdare bara.

För maximalt skärpeintryck tycker jag det inte är lika viktigt med skärpa på pixelnivå som det är att vara noga med kontrasterna och färgerna i bilden. Var noga med vitbalansen, och ställ vitpunkten så det ljusaste blir vitt strax under gränsen till utfrätt, och svartpunkten så att det blir tryck i de mörka partierna men också här på så vis att man inte sotar igen för mycket av skuggpartierna. Histogrammet är en bra hjälp, men håll ändå alltid ett öga på hur bilden ser ut på skärmen. Alla bilder mår ju inte bra av maximal svärta eller ljushet, så man får göra lite egna avvägningar när man drar i reglagen.

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

pellepiano
2013-01-14 12:35
#2

Du kan också ta flera bilder där du flyttar skärpan, så kan Photoshop lägga ihop bilderna så det blir skärpa precis överallt. Används mycket inom makrofotografi, då skärpedjupet blir så kort när man är nära små saker, som inskter, eller kanske en liten pralin =)  Kallas Focus Stacking…

http://www.lightstalking.com/focus-stacking-in-photoshop

// Toutube

http://www.youtube.com/watch?v=intzev1gsbI

skogstossan
2013-01-14 13:32
#3

Tack för förslagen Jazzbass! Så himla dumt av mig att gå ut och ställa dom här frågorna nu då det är torsdag som bakverket ska fotas. Kände att jag blev så stressad nu så jag tror att jag inte förstår vad det är du försöker säga. Obestämd

Så nu följer ett par frågor: vad menas med diffraktion? Vad menar du med att "man måste skärpa bilden lite hårdare bara"? Att jag efterskärper den i Photoshop eller? Sedan undrar jag så klart vad du menar med "att det inte är lika viktigt med skärpa på pixelnivå"? 

Jag förstår vad menar med det andra angående Vitbalans osv. Men jag uppfattar det som att du menar att det är något som jag ställer in på kameran? Eller menar du att jag ska fixa dom här grejerna i råkonverteraren?

Pellepiano: jag har tänkt länge på att försöka sätta mig in i det här med stacking men det har inte blivit av ännu. Inte så konstigt kanske då det inte var mer än tre månader sedan jag blev med kamera. Jag har haft fullt stohej med att lära mig grunderna i foto osv. Jag tror inte att jag vågar mig på att sätta mig in i det där just nu då det bara är någon vecka kvar till bilderna ska lämnas in.

Men i framtiden kommer jag nog inte kunna hålla mig ifrån att börja pilla med dom där grejerna.

bakministeriet.blogspot.com

Inkanyezi
2013-01-14 15:04
#4

Jag ska försöka ta det där med diffraktion.

När hålet som släpper igenom ljus är väldigt litet, som när man bländar ner till värden som 32 eller 64 och liknande, och kanske långt tidigare på kort brännvidd, då kan skärpan luckras upp lite grann av att ljuset faktiskt inte beter sig riktigt rätlinjigt när det passerar en mycket liten öppning.

Den maximala skärpan minskar, gradvis, när man bländar ner mer än till 8. Det har för det mesta inte någon betydelse, utan man kan blända ner så mycket man tycker att man behöver för att få större skärpedjup. Så man behöver knappast fundera över diffraktionen, eller åtminstone inte när man fotograferar tårtor som man ställer upp i sin studio eller sitt kök.

Jag tror att det är väldigt knepigt att försöka jobba med en ny teknik inför något som har väldigt kort deadline, om man måste ha det inlämnat på torsdag. Det du hittills har jobbat på är ju att få kortare skärpedjup och koncentrera det kring det som du vill visa med din bild, så att sträcka ut skärpedjupet blir en annan resa.

Den maximala skärpan från ett objektiv får man vid dess "soft spot" som det uttrycks i engelskspråkiga artiklar, och den brukar ligga vid några stegs nedbländning. Jag gissar att den på ett 50 mm f/1,8 kan hamna på omkring f/5,6, och man kan blända ner mer om man vill ha större skärpedjup. Men 5,6 var ju den största öppningen på normalzoomen vid samma brännvidd, och den gav för lite bokeh för det som du ville göra förut, få rejält oskarpt längre bort.

Jag tror att du kan ta det ganska lugnt. Prova gärna att ta bilder med mindre öppning, och jämför dem och välj ut det som du tycker blir bäst. Det finns inget att egentligen vara rädd för. Det du hittills har gjort är bland det svåraste, så att få lite mer skärpedjup är inte svårt alls. Men du kommer också att få mera tydlig bakgrund när du bländar ner. Jag tror att du kommer att uppleva "maximal" skärpa någonstans vid f/8, för att skärpedjupet ökar lite mot f/5,6. Och när man bländar ner mer blir skärpan egentligen inte märkbart sämre, men bakgrundsoskärpan förändras ganska mycket, och det ökade skärpedjupet ger kanske mindre koncentration mot det man har som huvudmotiv.

Men kör på som du brukar, tänk på hur ljuset faller, kompositionen, att vitbalansera och välja vit- och svartpunkt med känsla för nyanserna. Och jovisst, det är i DPP man balanserar bäst, även om det inte skadar att ha kameran inställd rätt också.

Om du jobbar på som du brukar, så kommer det att bli bra. Prova med lite mindre öppning, jag skulle nog själv hamna på 5,6 eller 8, men det är bara du som kan avgöra hur du tänker dig att bilden ska bli. Ljuset och kompositionen, själva arrangemanget, är nog viktigare än vilken bländaröppning man tar.

JazzBass
2013-01-14 15:24
#5

För att förstå diffraktion, tänk dig att du fotar en svart punkt på ett vitt papper, där gränsen mellan det svarta och det vita är knivskarp. Om du drabbas av diffraktion kommer kanten kring punkten bli suddigare även om du har fokuserat exakt rätt på punkten och har ett i övrigt knivskarpt objektiv. Diffraktionen, suddigheten, uppstår vid små bländare (ju mindre bländare desto mer diffraktion), och leder förstås till att detaljskärpan minskar.

Skärpning är nåt som görs åt så gott som alla digitala bilder. Framför kamerans sensor sitter allt som oftast ett AA-filter, som ger lite samma resultat som diffraktionen gör på små bländare, alltså suddar ut bilden lite lite grann. AA-filtret finns för att minska eventuella problem med moiré. Skärpeförlusten kompenserar man för genom att skärpa bilderna. Fotar man i jpeg lägger kameran på en viss skärpning automatiskt, men fotar man i RAW får man göra det själv, och får då bättre koll på hur den görs. Eftersom diffraktionen ger ungefär samma effekt som AA-filtret, får man alltså ta i lite extra vid skärpningen i efterbehandlingen, för att minska dess effekt på bilden.

Med "skärpa på pixelnivå" menar jag skärpan man uppfattar då man zoomat in bilden till 100% på dataskärmen. Denna pixelskärpa är dock inte speciellt relevant; så mycket detaljer som man ser i 100% visning ser man sällan på den färdiga bilden om den inte är i mycket stort fysiskt format i förhållande till betraktningsavståndet. Man kan få en bild som ser halvskarp ut i 100% att se väldigt skarp ut i litet format genom att förminska bilden och sen efterskärpa den, och på det viset kan man också lätt komma runt diffraktionsproblem och andra smärre skärpeproblem. Alternativt kan man ta i lite hårdare direkt vid råkonverteringen. Det funkar ofta rätt bra det också men kanske inte alltid.

Vitbalansen ställer du bäst in i råkonverteraren, samma sak med svart- och vitpunktsjusteringen om du har tillgång till ett "kurvor"-verktyg i det programmet. Annars funkar nivåer-verktyget i PS/PSE/Gimp mfl riktigt bra för det ändamålet.

EDIT: Inkanyezi hann före mig med ett alldeles utmärkt inlägg.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-01-14 16:26
#6

Inkanyezi: Helst av allt skulle jag så klart vilja ha bländaren öppen till max. Men om det skulle påverka skärpan på ett sätt som gör att mina bilder blir avvisade så får jag helt enkelt ta att blända upp. Jag kan dock inte skicka in för många bilder så jag kan ju röja runt med bländaren så får dom här människorna på fotoredaktionen ett helt gottebord med olika skärpedjup att välja mellan. 

Sedan är inte min deadline på torsdag utan i slutet av januari. Men för att få lite struktur på hela det här projektet har jag bestämt att bakverket ska fotas på torsdag så att jag har lite tid att piffa med bilderna sedan.

Jag vet var jag ställer in vitbalansen på kameran och jag ska använda mig av mitt whibalkort. Men var i kameran ställer jag in svart- och vitpunkt? Det är nog något jag missat helt.

Jazzbass: Menar du alltså att jag kan skärpa upp bilden i råkonverteraren (jag har photoshops)? Har inte sett något reglage för det alls.

Sedan läste jag någonstans på moderskeppet att då man fotar i råformat ska man ställa ner kontrasten i kameran på "låg". Som jag förstod det så skulle det hjälpa mig att exponera rätt genom att titta på histogrammen i kameran. Jag har så klart gjort det utan att riktigt förstå hur det hänger ihop då jag tänkte att jag säkert förstår det med tiden. Men nu har det gått ett par veckor och jag förstår nog inte till vilken hjälp det skulle vara? Kan någon förklara det för mig?

bakministeriet.blogspot.com

Annons:
Inkanyezi
2013-01-14 16:46
#7

Nej, kameran har ingen svart- och vitpunkt, det är bara bildliga begrepp för ett par små grejer i bildbehandlingen. Vitpunkten är den där man bestämmer sig för att histogrammet slutar till höger och svartpunkten är den man bestämmer sig för att det ska sluta i till vänster. I en del bildbehandlingsprogram finns ett verktyg som heter "nivåer" (levels), och där är de två punkterna väldigt tydliga, och man kan dra dem dit man vill ha dem.

Om vitpunkten dras för långt åt vänster kommer man att få urfrätta partier, och om den ligger onödigt långt åt höger, långt bortom där histogrammet slutar, så kan det betyda att kontrasten är lägre än man vill ha och att det blir som en "slöja" över bilden. Men det är inte några absoluta grejer. Ofta dras en katt i en kolkällare upp som exempel. Där kanske det ska finnas ett långt tomt parti av histogrammet på höger sida,

Så svartpunkt och vitpunkt är ett par av de där begreppen, som inte är alldeles självklara, och som faktiskt inte finns på kameran, om man inte jobbar med zonsystemet, då man ju faktiskt kan bestämma dem redan vid tagningen, som i digitalfoto brukar uttryckas som att "exponera åt höger", vilket översatt till det andra fikonspråket som vi använder i bildbehandlingen innebär att man sätter vitpunkten.

Jag har inte DPP, så jag vet inte hur man hanterar vitpunkten och kurvorna där. Det kan vara olika, eftersom jag vet att kurvverktygen i Gimp och i RAW Therapee är väldigt olika med olika sätt att hantera de sakerna.

Men vitpunkten kan jag i alla fall förklara hur den påverkar bilden när du tar tårtor. I bilderna där det röda blev "platt" på höger sida av tårtan, hade vitpunkten hamnat en aning för långt åt vänster, och när den ligger rätt, har man toner, en gradient i hela skalan, också i det ljusaste i bilden.

Inkanyezi
2013-01-14 16:59
#8

Att ställa ner kontrasten till låg för jpeg-konverteringen i kameran hjälper när man vill hitta mesta möjliga exponering för att inte fräta ur det ljusaste med hjälp av högdagervarning och histogram, eftersom man annars får blink för högdager långt innan den är klippt i råfilen om kontrasten är ställd högre.

Men det är tveeggat, för det kan göra jpegbilden oanvändbar, när en jpeg med högre kontrast hade blivit bra, så att man tvingas jobba från råfilen, vilket kanske blir merarbete efteråt, jämfört med att ha en bra jpeg med rätt kontrast från början. En mjuk och blaskig jpeg kan lätt gå sönder genom posterisering när man redigerar den, medan råfilen ger bättre resultat när man behöver höja kontrasten. Om man har bestämt sig för att jobba från RAW är det annars inte något problem att ställa in sin jpeg på minsta möjliga kontrast och skärpning.

Så nedställningen av kontrast i kameran är bara hjälpmedel för att lättare kunna fastställa var gränsen går för hur mycket man kan exponera. Man gör det för att högdagervarningen inte ska kicka in för tidigt och för att histogrammet ska närma sig vad som finns i råfilen. Skärpningen har egentligen ingen effekt på annat än jpeg-bilden, men den kan visa sig i histogrammet vid vissa motiv, eftersom den innebär kontrastökning invid kanter, så att en del kanter mellan väldigt ljusa partier och något mindre ljusa får en höjning på den ljusa sidan som ger klippning.

JazzBass
2013-01-15 09:11
#9

Jag fotar så gott som alltid med bildstilen "standard" i kameran eftersom bilderna ofta ser så blaskiga och tråkiga ut med för lite kontrast. Jobbar man från råfilen har det dock som sagt ingen betydelse vad man ställt in.

Jag använder inte Camera RAW med photoshop, men det borde rätt långt vara fråga om samma funktioner som i Lightroom och där finns en flik för skärpa. I mitt svenska Lightroom heter den "Detalj", och innehåller också några reglage för brusreducering som man ofta kan lämna orörda. Jag skulle gissa att man kommer ganska långt också med standardinställningarna för skärpa (eventuellt med lite mer mängd än värdet 25, kanske kring 50 istället), men jag brukar ändå dra upp maskeringsreglaget lite grann för att inte i onödan skärpa såna ytor som ska vara släta och blanka. Håller man ner alt-tangenten när man drar i de olika reglagen ser man bättre hur de påverkar bilden. Man bör också zooma in till 100% för att se resultatet av skärpningen bäst, men man kan också zooma in till 50% och skärpa efter det, om man i första hand skärper för utskrift.

Svart- och vitpunkt kan man ganska lätt ställa med reglagen svärta och vita (i Lightroom 4 iaf), men det går också bra i "tonkurva"-verktyget. Kan dock hända att man måste klicka på den lilla rutan nere till höger i tonkurva-fliken, för att kunna flytta på ändpunkterna nere i vänstra hörnet resp. övre högra av tonkurvan.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-01-15 09:54
#10

Tänk vad man kan lära sig mycket nyttigt genom att vara medlem i det här forumet. :-) Jag hittade verktyget i Camera RAW för skärpning och det heter "detalj" där också. Vilken stor skillnad det blev då jag drog upp reglaget till ungefär 50. Blev mycket bättre än då man efterskärper i photoshop. Fast den skärpan kanske förstörs då man förminskar bilden? Tycker du man bör efterskärpa den ännu en gång då man förmiskar den sedan? Jag tycker att det kan se lite lustigt ut ibland då man gör det med jpegfilen. Ibland ser det häftigt ut och ibland blir det bara fel. 

Tonkurvorna har jag inte vågat dra i så mycket ännu. Men jag känner mig bekant med att greja med vit- och svartpunktsreglagen i Camera RAW. Dock känns det som att jag inte har någon aning om vad jag pysslar med då jag behandlar mina bilder i råkonverteraren. Jag bara drar lite här och där tills jag själv är nöjd. Men jag brukar tänka på att det inte ska klippa i några av kanalerna. Har nästan utvecklat en fobi för klippning i den röda kanalen efter misslyckandet med den vinröda tårtan.

Nu har jag med hjälp av det här forumet hittat nya grejer i Camera RAW så jag kanske känner lite bättre kontroll nästa gång jag ska piffa med mina bilder.

Tack så mycket!

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-01-15 10:15
#11

Kul att man kan vara lite till hjälp. Glad

Jo, efter en förminskning bör man efterskärpa bilden lite, eftersom själva förminskningen tenderar göra bilden lite suddigare. Då använder man dock med fördel en mycket mindre radie (0,3-0,5), åtminstone om bilden ska visas på skärm.

"…Dock känns det som att jag inte har någon aning om vad jag pysslar med då jag behandlar mina bilder i råkonverteraren. Jag bara drar lite här och där tills jag själv är nöjd. Men jag brukar tänka på att det inte ska klippa i några av kanalerna…"

Hehe, så brukar jag också göra. _Flört
_

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

skogstossan
2013-01-15 14:58
#12

Nu kom du med något alldeles nytt igen. Glad Vad menar du med "en mycket mindre radie (0,3-0,5)"? När jag skärper mina jpegbilder brukar jag bara klicka på filken för "sharpen" och därefter händer det grejer med skärpan. Ibland blir det bra och bland inte. Men angående det du skriver så verkar det som att det kan finnas en knapp att trycka på där man själv kan styra lite? 

Det finns nog många spakar att upptäcka i mitt bildbehandlingsprogram. Har inte ens kommit halvvägs.

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
2013-01-15 15:45
#13

#12 - I photoshop finns flera sätt att skärpa bilder. Det vanligaste och mest använda är "unsharp mask" (oskarp mask) där man åtminstone anger styrka och skärperadie, och eventuellt också treshold. I PSE föredrar jag dock verktyget som heter "Sharpening…" helt enkelt, som öppnar en dialogruta där jag kan ställa in åtminstone mängden och radien, och några andra saker, t.ex. välja om jag ska kompensera för gaussian blur, lens blur eller motion blur. Minns inte exakt alla reglage nu tyvärr. Men det verktyget skulle jag rekommendera för efterskärpningen, om du inte kan exportera en färdig bild i rätt storlek direkt från camera RAW förstås. Då kan man troligtvis lägga på en automatisk efterskärpning, om det funkar som i LR. Det gör jag alltid då jag exporterar bilder från lightroom till en färdig jpeg. Man kan välja mellan svag, medel och hård efterskärpning, och jag brukar köra på medelnivån för det mesta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: