Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1450 ggr
malin--a
2013-01-10 22:33

Nikon D7000, kommer jag bli nöjd?

Jag har tänkt uppgradera min Nikon D3000 som jag har haft i ca 2½ år. Har vart jättenöjd med den och det har vart en toppen första kamera. Men känner att jag vill uppgradera mej nu och funderar på en Nikon D7000. Det jag stör mej på mest med D3000 är ISO:t, jag kan bara ta bra bilder om det är bra ljus ute. Har läst att D7000 ska ha betydligt bättre ISO.

Jag fotar nästan bara rörelse, hundar och hästar framförallt. Väldigt sällan jag fotar saker som är stilla! Jag vill även kunna fota bra rörelsebilder inomhus med min nya kamera, som t.ex. hundutställningar.

Har objektiven:
Nikkor 35mm 1.8
Nikkor 18-200 mm vr II
Sigma 70-300 mm

Kommer jag bli nöjd med en Nikon D7000 eller ska jag satsa på någon annan kamera?

Annons:
[VSK]
2013-01-10 23:25
#1

Nu har jag ingen erfarenhet av Nikon alls, men jag törs nog lova att du kommer bli mkt nöjd med en D7000 Glad

Inkanyezi
2013-01-11 00:44
#2

Det finns många skäl till att bli nöjd med D7000, men kanske att du med tiden blir mindre nöjd med din obejktivpark. Av dina objektiv är det bara den fasta normalen som har ljusstyrka nog att användas till att ta exempelvis hästar i rörelse inomhus, och det är möjligt att du skulle vilja ha llängre brännvidd än 35 mm där.

De riktigt ljusstarka objektiven finns bara med fast brännvidd, och det kan vara värt att fundera över att kanske så småningom skaffa ett ljusstarkt tele, inte nödvändigtvis särskilt långt, utan mer för att ha något som kan användas på lite längre håll. Utomhus och med bra ljus däremot duger ju alla som du har, och D7000 klarar mycket svagare ljus än D3000.

AmandaChristina
2013-01-12 12:49
#3

Jag uppgraderade mig från en D3000 till en D7000 och är supernöjd. Den kameran är helt toppen på alla sätt och vis Glad Ett stort plus är just att man kan dra upp ISO:t en bit utan att behöva oroa sig för extremt mycket brus Glad

malin--a
2013-01-13 21:48
#4

Då satsar jag på en sådan! :)

#2 Men jag kan väl ändå ta hyfsade bilder med Nikon D7000 + Nikkor 18-200 mm inomhus på hundutställningar (hästar inomhus är jag inte intresserad av att fota)? Inte i ridhus utan typ i vanliga stora rum inomhus.

[VSK]
2013-01-13 21:56
#5

#4

Vet att inte frågan är till mig men ville bara säga vad jag tror. Jag tror inte det finns nåt svar på din fråga, såvida man inte är där och fotograferar själv.

Det beror ju på väldigt stor del hur mkt dagsljus lokalen släpper in. Sedan så beror det på belysningen i lokalen samt vilken brännvidd du måste fota med.

Sen har vi ju det där med slutartid, ISO och bländare.

Inkanyezi
2013-01-13 22:15
#6

Svaret på frågan är väl enkelt ändå? 42 har jag läst mig till i en bok.

Annars när man förstår hur det hänger ihop med universum och allting, så kan man absolut använda en Nikon D7000 till att plåta hundar. Man får bara se till att både kamera och hund är still om man behöver lång slutartid för att ljuset är svagt och man inte vill ta med blixt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: