Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 2078 ggr
Nicollan
1/10/13, 4:08 PM

Snövit & rödluvan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kritik?? :)
Vill lägga till att jag inte alls har 100 koll på min kamera och alla inställningar, håller på att lära mig!

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Nicollan
1/10/13, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och så rödluvan..
har sån tur att min kära systerdotter ställer upp på mina idéer Flört

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[ILJ69]
1/10/13, 5:50 PM
#2

Jättefina bilder Glad Jag skulle personligen lägga till lite överstrålning för att bilderna ska se lite drömskare ut.(På översta bilden)

På nedersta, för att förbättra, så kan man lägga in region i fokus med ljusa upp marken lite där hon trampar och så att man "ser länge in i fotot" Kanske lite gulton i mitten i region i fokus?

Alibi
1/10/13, 5:51 PM
#3

Jag tycker båda bilderna är helt okej.

I första bilden har du klippt av övre delen på flickans huvud samt luggen och handen men jag tycker inte det är så störande ändå i denna bilden, det man vill konsentrera sig på är ögonen hamt äpplet/munnen. Det tycker jag att du har lyckats bra med. MAn kanske skulle kunna haft lite mer fokus på ögonen men det räknas kanske som petitesser. Flört

Andra bilden är också bra. Jag kanske skulle velat haft lite kortare slutartid för jag uppfattar manteln(eller vad det nu heter :P) som en aning suddig, fast det kanske bara är jag Sen skulle jag nog sänkt kameran en aning, eller kanske beskurit som man inte fick med så himla mycket över flickan. Även fast man vill ha med omgivningen som är väldigt vacker så kan man nog ta bort en liite bit. 

Tycker i alla fall att det är kalasbilder, båda två. Glad

I'm gonna let my little light shine

Nicollan
1/10/13, 6:10 PM
#4

Tackar så mycket , tar åt mig av tipsen! :)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

JazzBass
1/11/13, 8:52 AM
#5

Mycket bra komponerade bilder tycker jag, det är bra att våga ta i och komma nära motivet så tycker kompositionen på första bilden är speciellt lyckad men också andra funkar mycket bra. Däremot lämnar redigeringen en del att önska. Det jag först och främst tänker på är att båda bilderna har utfrätta delar. Ser man på första bilden så är övre delen av kinden, lite av näsan och en del av fingrarna nästan helt utfrätt och ser utslätat och konstigt detaljfattigt ut, samma sak med de ljusa ställena på äpplet. Dessutom är vitbalansen lite för kall tycker jag.

Jag tror du dragit lite väl hårt i kontrastreglaget, kanske också mättnaden, vilket lätt gör att känsliga ljusa partier blir utfrätta som här, speciellt i lite enklare redigeringsprogram. Det leder till att ljusheten hos nån eller flera av de tre färgkanalerna som bilden består av (rött, grönt, blått) slår i botten, vilket gör att detaljmängden minskar drastiskt och färgnyanserna inte längre stämmer. Ser du på det gulgröna utfrätta området på äpplet ser det inte riktigt ut som det borde, eller hur?

På andra bilden är har den röda färgkanalen slagit i botten, vilket har gjort att regnrocken ställvis är knappröd utan detaljer i. Här har du antingen exponerat för mycket eller dragit i reglagen så färgkanalen slagit i botten i efterbehandlingen, men inte varit uppmärksam på saken.

En annan sak som händer när man drar i kontrastreglaget är att svärtan ökar, vilket gör att t.ex. hud kan börja se lite smutsigare ut än den är. Det tycker jag man kan se t.ex. i flickans panna, och det blir speciellt uppenbart då man jämför pannan med det ljusaste utfrätta området på kinden.

Har du kvar originalet (man ska ju aldrig spara över ett original) så kan du prova redigera bilderna på nytt och vara mer uppmärksam på att inte färgkanalerna slår i botten och ger de här effekterna. Porträtt behöver också sällan ha speciellt hög kontrast eller mättnad, och det är inte ens sagt att bilderna behöver nån extra redigering om du tagit dem i jpeg. Tror att en enkel justering av svart- och vitpunkt räcker väldigt långt. Det kan man göra t.ex. i nivåer-verktyget i PS/PSE eller Gimp.

Men som jag sade i början, så tycker jag det är två mycket välkomponerade och fina bilder som du tagit! Glad Det är bara redigeringen som inte riktigt blivit bra, och det går ju att göra om bara man har kvar originalen. Fint fotat!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Nicollan
1/11/13, 1:13 PM
#6

#5 Jag förstår precis vad du menar, jag använder mig somsagt av ett väldigt enkelt redigeringsprogram o de enda jag brukar göra är höja färgen lite och lägga till kontrast. Skulle ju helt klart kunna bli så mycket bättre och passande (mer magiskt och sagolikt) redigering än såhär =) Har kvar orginalen nånstans så får kika lite på dem! Tack!

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Nicollan
7/6/13, 2:22 PM
#7

*Puttar upp tråd*
Någon mer kritik? 😊

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Upp till toppen
Annons: