Annons:
Etikettbildhantering
Läst 893 ggr
[tildemattson]
2013-01-07 20:41

Bildredigeringsprogram?

Har redigerat bilder med picasa i över ett halvår. Men nu känns det som att det inte räcker till längre. Söker därför ett program där man kan ha hela fotoalbum öppna samtidigt. Så att man kan bläddra mellan bilderna i programet när man redigerar dom. Det ska helst vara gratis.

Annons:
Mooniq
2013-01-07 20:45
#1

jag använder gimp som är gratis, vet dock inte om det har just det som du eftersöker, värt att kolla i alla fall

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Inkanyezi
2013-01-07 20:51
#2

Gimp är så klart inte ett program för att titta på fotoalbum, och hur mycket man kan ha öppet och samtidigt jobba beror lite på vad man har för dator.

Picasa är faktiskt ett rätt bra program för att sortera bilder i album också, men det finns en hel del andra program. Det som Picasa är mindre bra för är redigering, då verktygen är väldigt enkla och andra program bjuder mycket mer redigeringsmöjligheter.

Det jag själv använder Picasa för är enbart när jag vill leta rätt på bilder som jag har glömt var jag har lagd dem och vad jag kan hs satt för etiketter på. Eftersom Picasa visar vaenda bild på hårddisken överskådligt, är det väldigt enkelt att hitta sina bilder där. Klart bättre än när man hade dem i en skokartong.

Det finns program som katalogiserar bilderna, bland annat kan man göra det i flera av Adobes program, och Picasa ger den möjligheten, även om den inte är lika uppenbar. Lite grann beror det också på om man har råfiler, där Picasa inte är så utvecklad.

FastStone Image Viewer är ett program som kan hantera alla format, inklusive RAW. Det kanske är vad du letar efter?

[VSK]
2013-01-07 21:08
#3

#0

Nu är det typ 300 år sedan jag använde detta så jag minns inte så himla mkt om det, men jag har för mig att de har de funktioner du eftersträvar.

Kanske värt att prova? Länken går till gratisversionen.

JazzBass
2013-01-08 08:09
#4

Lightroom är inte gratis (* men har exakt den funktionen du frågar efter, plus att det är ett väldigt kraftfullt och bra fotoanpassat redigeringsprogram.

(* Men inte alltför dyrt heller, just nu 1229kr på cyberphoto.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

DesK
2013-01-08 09:40
#5

digiKam kan kanske vara något som skulle passa dig, det är gratis Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: