Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 962 ggr
Dors1
1/6/13, 8:16 PM

(H) Marilyn Monroe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna bild nu i slutet av september (?)

Skulle vara kul och höra vad ni tycker om den, och om det finns något som kunde va bättre. :)

Annons:
Inkanyezi
1/6/13, 9:56 PM
#1

Jag tycker att den är väldigt okej, men jag skulle gärna beskära den lite tätare och så att hon hamnar mindre symmetriskt i bilden och med mycket mindre himmel.

JNN
1/7/13, 6:19 AM
#2

Instämmer med #1, men personligen tycker jag också möjligen att en något mörkare bakgrund hade varit lite bättre. Då hade håret famhävts lite mer.

Men annars är det snyggt fotat.

Inkanyezi
1/7/13, 11:04 AM
#3

En del av den låga kontrasten, som hänger ihop med ljusheten på grund av överexponering, är att bilden har gjorts i färgrymden aRGB. Om du inte har ett kontrollerat arbetsflöde fram till färdig tryckt eller utskriven bild som kräver Adobe RGB, bör du välja sRGB, som är färgrymden som används på nätet. Om du enbart spar i jpeg och inte har profilerad skrivare bör du ställa tillbaka din kamera till att spara bilderna i sRGB.

Annars, om du gör bilderna från RAW, så väljer du färgrymd efter hur bilden ska presenteras. Här på nätet bör det vara sRGB. Om man däremot ska lämna den till tryck och har en färgprofil kan aRGB vara att föredra, men då ska man också ställa resten av sitt arbetsflöde och skärmen till den färgrymden.

papa-bear
1/7/13, 2:53 PM
#4

bländare f/2.2, 1/1000 och iso-100, och den är så ljus, förklara det för mig. kanske tänker fel.

Inkanyezi
1/7/13, 7:46 PM
#5

#4 skrivet av papa-bear

Enligt Sunny 16, mitt på dagen, solsken 1/100 f/16, slöjad sol f/11, lätt mulet f/8, och med 1/1000 blir det tre steg mer, vilket ger 2,8 när det är lätt mulet som här. Himmel och hav med i bilden så kanske man bör minska lite mer, så den är ungefär ett steg överexponerad om man går efter Sunny 16. Då kan ljust hår hamna nära gränsen för klippning eller över, och himlen hamnar delvis över gränsen för klippning; det är ju den som är ljuskällan.

papa-bear
1/7/13, 10:46 PM
#6

tack, då vet jag vad sunny 16 är också.

Annons:
Upp till toppen
Annons: