Annons:
Etikettövrigt
Läst 6934 ggr
PlusPlus
1/4/13, 5:43 PM

Tips på fotoprojekt!

Har nu, som jag nämnt i ett annat inlägg, äntligen skaffat mig systemkamera. Är nu sugen på ordentliga fotoprojekt annat än att springa runt och göra mina stackars katter blinda med miljoner foton som ändå blir till att se likadana ut :P

Så, har ni nå tips på fotoprojekt man skulle kunna prova, inte allt för svåra och inte att för resurskrävande då jag inte har så super mycket att använda mig av.

Jag är ett stort fan av övernaturliga saker och mystiska ting och jag har en gnutta erfarenhet i photoshop, äger dock ett gammalt från 05-06 elr ngt sådant :P
Men som sagt, tips på fräna, övernaturliga, mystiska motiv som kan hjälpa mig utvecklas?? :)

Annons:
pellepiano
1/4/13, 5:49 PM
#1

Om du har kameraqn på stativ, lång slutartid och rör dig framför kameran kommer du se ut som ett spöke, genomskinlig  och dan. Lit beroende på hur mycket du rör dig och hur lång slutartid du har.

Har du inget stativ kan ju kamran stå på ett bord eller så.

PlusPlus
1/4/13, 6:01 PM
#2

Stativ har jag ^^ Kan väl tillägga att kameran jag har är en Nikon D5100 med vanligt standard objektiv 18-55 mm elr vad det heter, plus ett 55-200mm :P Ska även införskaffa lite filter och liknande.

Det var en bra idé, gillade den :D
Ska göra en serie med de fyra elementen som olika väsen, ska fota jord/skogsväsen imorgon. Den effekten kanske går att använda på ngn av elementen ^^

Annisangel
1/5/13, 9:21 AM
#3

Prova också med ficklampa mot en vägg och lång slutartid. Jag tror det var så vi gjorde en gång på fotokursen att man kunde måla med ljuset. Variera om du har en ficklampa som blinkar!! Blir himla häftigt!!Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

pellepiano
1/5/13, 9:52 AM
#4

Och men lång slutartid och ficklampa kan man lysa sig själv i ansiktet en stund och sen lämna "scenen" så får man ett ensamt lite genomskinligt ansikte utan kropp.

Enklare och elegantara att ordna med två exponeringar i Photoshop dock.

PlusPlus
1/7/13, 12:36 AM
#5

Tackar för tipsen! :D Jag har så kass fantasi när det gäller att få igång tänkandet, men tack vare er så är tankarna i full gång! ^^
Fortsätt gärna tipsa :)

JNN
1/7/13, 11:35 AM
#6

Jag halkade in på någon hemsida för ett par år sen där killen som hade den hade haft ett litet projekt. Han fotade skyltar med siffror eller annat som kunde symbolisera siffror, men det skulle vara primtal och dom skulle komma i ordningsföljd. Han hade jättemånga bilder, allt ifrån busslinjenummer till vägskyltar och boksidenummreringar mm.

Reglerna var att man inte fick leta aktivt eller arrangera bilderna, utan dom skulle upptäckas efter hand  t ex när man är ute och fotar andra projekt.

Så detta försökte jag mig på, har endast kommit till nr 17, är på jakt efter nr 19 men senaste året har det fallit lite i glömska. Har det dock i åtanke mest hela tiden.

Det här är ju ett ganska långsiktigt projekt och är kanske inte det allra roligaste, och det var svårare än jag trodde men i brist på annat så… Och skam den som ger sig..!

Här är dom första primtalen under 100.

2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, 37, 41, 43, 47, 53, 59, 61, 67, 71, 73, 79, 83, 89, 97

Annons:
JNN
1/7/13, 12:41 PM
#7

Just det, nu hade ju mitt förslag inte nåt med spökerier att göra, men som sagt, i brist på annat… Man tränar åtminstone på att hålla "fotoögonen" öppna!

PlusPlus
1/7/13, 3:54 PM
#8

Det lät intressant, och frågade även efter projekt som skulle kunna hjälpa mig att utvecklas och detta är ju en väg till utveckling :)
Sen är det ett plus i kanten om det har med onaturiga och mystiska ting att göra :p
Men tackar, ska kika mer på det när hjärnan känner för att sammarbeta xD

Carrosh
1/8/13, 2:34 PM
#9

#6 Du råkar inte ha kvar länken? Skulle vara riktigt kul att se. Provat att googla massor efter detta, men har inte fått upp något sådant resultat dock :(

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JNN
1/8/13, 2:44 PM
#10

Ska se om jag har kvar den på datorn hemma senare i kväll. Tror att jag sparat den i favoritlistan. Den borde finnas kvar.

JNN
1/8/13, 2:47 PM
#11

Googlade lite snabbt, och här är den ju!

http://magnus-karlsson.nu/foto/

Carrosh
1/8/13, 5:05 PM
#12

#11 Åh tack! Vad var det du googlade på då?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

JNN
1/8/13, 5:11 PM
#13

Fota primtal. Så låg den sidan några rader ner!

Annons:
Annisangel
1/9/13, 9:52 PM
#14

Häftiga tips!! Jag lånar lite inspiration om det är okej??? Tungan uteSkrattande

KramarKyss

Många Goa Kramar

Annisangel

PlusPlus
1/9/13, 10:52 PM
#15

Självklart ^^
Alltid bra med en massa tips när man har enorm idé torka! xD

Annisangel
1/11/13, 11:39 AM
#16

#15

så sant som det är sagt! ;-D

tackCool

Många Goa Kramar

Annisangel

Alibi
1/11/13, 3:15 PM
#17

Ett litet fotoprojekt är att fota de fyra elementen (Jord, Vatten, Vind och Eld) och kanske ha ett visst tema i bilden.

En som gick på min skola gjorde den uppgiften väldigt härlig. Han tog helt enkelt ett element för innomhurbruk och grävde halvt ner halvt i jord på en bild.

På andra bilden slängde han det i havet. - Vatten

På tredje bilden kastade han upp den i himelen och fick med moln i bakgrunden - Vind(eller om elementet är luft, minns inte riktigt)

Och på sista bilden gjorde han upp en eld och placerade elementet mitt i elden och knäppte bilden.

Voila! Så hade han skapat de fyra elementen med ett element. Glad

I'm gonna let my little light shine

Nicollan
1/11/13, 3:53 PM
#18

I skolan hade vi projektarbete och då bestämde jag mig för att göra ett fotoprojekt, enda "måstet" var att projektet skulle rikta in sig på något som hade med Omvårdnad-linjen att göra.
Så då körde jag på temat känslor, alltså att jag skulle fota olika saker som speglade t.ex. lycka, sorg osv..
riktigt roligt faktiskt och svårare än man tror att fånga sånna känslor på bild :)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

PlusPlus
1/13/13, 9:00 PM
#19

#17 Håller faktiskt på att fota de fyra elementen fast inte med en element :P
Sminkar upp "modellerna" till olika väsen, har hunnit fota jord och då fick det bli ett skogsväsen som vaktar skogen. Håller på redigera det nu :P
Vatten blir "isprinsessa" elr vad man ska kalla det :)
Sen lir det vind och eld kvar men vet inte riktigt hur jag ska göra med dem än ^^

#18 Ja, i jord elementet fotot så ska jag även få med en känsla. En uppgift i bild där vi skulle få med ett element och en känsla :) Håller med dig, det är betydligt svårare än man tror ;P

Upp till toppen
Annons: