Annons:
Etikettart-och-abstrakt-ej-kritik
Läst 3911 ggr
Mizzon
2012-12-31 11:52

Fota Fyrverkeri?

Det är ju nyår och jag hade tänkt försöka fota lite fyrverkerier.

Jag har fått låna min pappas gamla objektiv från hans analigakamera

Det är ett Canon zoom lens EF 75-300 1:4-5.6 III

och 28-90mm mer står inte på objektivet.

Gissar på att jag ska köra det stora objektivet?

Har läst lite om att man ska köra lång slutartid, men hur gör jag med fokusen? kommer ju inte finnas nått att fokusa på.

Läste om oändlig fokus, meen hur får jag det? går det äns på mitt objektiv?

vad är bäst att köra för bländare? Lägre för att få längre skärpdjup?

Vitbalansen? AWB? för jag har inte alls kommit på hur det fungerar att ställa in själv. testade igår lite och det vart grönt XD

Stativ har jag, dock ingen fjärrutlösare :(

Annons:
Ultra
2012-12-31 13:02
#1

http://www.carlbomfoto.se/hur-man-fotograferar-fyrverkerier/ Han förklara skitbra så gå in där så tror jag att du fixar det:)

Mizzon
2012-12-31 14:33
#2

Åh tack :D Hittade bara på engelska så jag förstod inte så mycket. Men ska läsa igenom länken och försöka få till det :)

Lucidity
2012-12-31 14:46
#3

Jag själv ska dra och fotografera fyverkerier.

Jag har en Canon 550D med standardobjektiv. (har även en 50-200mm, men tror inte jag kommer behöva någon vidare zoom då raketerna är väldigt stora i stan).

Själv funderade jag på ha kort slutare, men efter att funderat lite så kommer jag nog ta med stativet och testa längre slutartid också, då jag troligen kan ha nere ISO på 100, och dessutom få in mer raketer på samma bild.

Bara köra manuella inställningar och testfota så att du ser att det blir bra.

Fota i RAW, så kan du sedan ta och lätt ändra inställningar i camera RAW, som t.ex vitbalansen osv.

ru4real
2012-12-31 15:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Slänger in ett par exempel, så du ser vilka värden du kan behöva ändra.

EDIT: Verkar inte som Exif följde med, men, D70s, 35 mm, ISO 200, 5 s, f 6,3

Mizzon
2012-12-31 15:19
#5

#4 Oj, det var många raketer :D

jag tror att jag kommer testa 2-3 sekunder möjligtvis 4. Vet inte hur många chanser jag får eftersom jag firar nyår i siljansnäs och det  bor inte överdrivet mycket människor här och vi har inga egna raketer (för mycket djur på gården) utan hoppas på att få bra chanser för dom ska tydligen skjuta raketer ifrån Naturum på andra sidan byn uppe på berget :D

Mizzon
2013-01-01 03:30
#6

Tror jag fick några bra, lägger upp när jag kommer hem till min mamma igen :)

Annons:
Ove555
2013-01-01 13:42
#7

#4 Har inte fotograferat fyrverkeri, men jag tycker den bilden ser för ljus ut. Men det är nog inte lätt att få det bra.

Upp till toppen
Annons: