Annons:
Etikettövrigt
Läst 1943 ggr
Ove555
2012-12-30 21:45

Canon, filmfunktionen?

Har både Canon eos 60D och 5D Mark II, men har aldrig använt filmfunktionen. Hur dana är dom att filma med?

Annons:
hydman
2012-12-30 21:54
Inkanyezi
2012-12-30 21:58
#2

Det är väl bara att prova så ser du.

Ylva-Li
2012-12-31 11:42
#3

Med tanke på att de filmat (var det serien House?) med en 5D, så torde filmandet vara utmärkt. ;) Med rätt objektiv och kunskap så kan du göra otroligt mycket.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

ru4real
2012-12-31 15:44
#4

Har varit med om en reklamfilmsinspelning där de enbart använde sig av 5D och det är även i många andra sammanhang som man väljer att använda sig av den (kostnadsmässigt bl a) så jag tror helt klart att kvaliteten räcker för dig :)

Ove555
2012-12-31 20:36
#5

Går det filma i mörker också?

ru4real
2012-12-31 21:11
#6

Hmm, nja. Alltså. Alla sensorer är ljuskänsliga. Så vad menar du med att filma i mörker?

Totalt mörker, absolut inte. Dåligt ljus, ja kanske, har inte testat. Men det måste ju finnas ngt ljus för sensorn att registrera, om vi inte pratar infrarött eller andra delar av spektrat, men det är överkurs.

Så, definiera mörker, så kan vi kanske svara på det…

Annons:
Ove555
2013-01-01 13:33
#7

Jag undrar om det går filma utomhus i svagt ljus, t,ex i månljus, och gator med gatolampor, eller med ljus från skyltfönter o,d?

Inkanyezi
2013-01-01 13:48
#8

Men det är väl onödigt att ställa den frågan här. Det är ju ändå rätt få som har den kameran och som har hållit på med sånt. Enklast är väl att du provar.

Ove555
2013-01-01 14:10
#9

#8 Jag hade inte ställt den frågan om jag tyckt att det varit onödigt. Och ska man ifrågasätta om var som är onödigt eller ej att fråga om, så kan man nog ifrågasätta mycket här.

Och jag tycker nog inte man ska ifrågasätta sånt för det tror jag kan ha en hämmande effekt för folk att ställa frågor här på forumet.

Inkanyezi
2013-01-01 14:39
#10

Och jag funderar bara på vad det skulle kunna vara som hämmar dig från att faktiskt gå ut och pröva, då du ju har utrustningen som behövs. Jag antydde bara att det inte är särskilt många som läser på det här forumet som faktiskt kan veta mycket om hur kameran funkar när man försöker filma i väldigt svagt ljus. Visst kan man sluta sig till det genom att man känner till vilka egenskaper den har när ISO är högt, och visst är vi säkert några som vet vilka rent allmänna svårigheter som finns med att spela in video med digitalkameror. Men för att specifikt få reda på hur kameran fungerar för det som du tänker dig att gära är det bästa att faktiskt pröva.

Sedan när du har prövat, kan du ju ställa betydligt mer specifika och kvalificerade frågor än den som inleder den här tråden.

Jag funderade ett tag på att faktiskt besvara inledningsfrågan någotsånär seriöst, men jag backade ur eftersom jag i stort sett förutsätter att svaret helt enkelt skulle gå dig över huvudet. Jag kan dra några korta punkter här, som beskriver en del av problemen med att filma med en modern digitalkamera, vare sig det är en systemkamera, en dedicerad videokamera eller en enklare kompaktkamera.

  • AF fungerar inte bra under filming, och därför bör man använda manuell fokusering. En del enklare kameror ordnar det alldeles automatiskt, genom att inte fokusera efter att man har tryckt ner knappen, utan håller fokus låst under hela sekvensen.
    -
  • I synnerhet på kameror av DSLR-typ, som den här, fungerar AF utomordentligt dåligt under filmning, och den bör vara avstängd. För att få god kontroll över fokuseringen kan man ha äldre objektiv där fokuseringen är helt mekanisk, och med spak på objektivet kan man använda vinkeln på spaken som indikator för inställt avstånd.
    -
  • Det är svårt att filma med DSLR på fri hand i normal position. Det bästa är att använda en s.k. rigg, där kameran är monterad på ett axelstöd. Som sökare använder man en lupp över skärmen.
    -
  • "Rullande slutare" är ett allmänt problem på kameror som tar video, eftersom bilden läses av linje för linje. Kameror är lite olika där. 5D läser horisontellt, men flera Sony läser vertikalt. Det ger lite olika effekt vid panorering eller när fordon eller annat rör sig över bildfältet.
    -
  • På systemkameror används i regel inte hela sensorn vid video, så man har en något smalare bildvinkel än den man annars har vis samma brännvidd.

Den stora skillnaden mellan att filma med 5D, jämfört med videokameror eller andra med mindre sensor, är att eftersom sensorn är större och brännvidden längre, kan man få mindre skärpedjup. Skälen till att proffs väljer den här kameran är bland annat att man kan få mindre skärpedjup, men också att den är betydligt billigare än proffsvideokameror, och att den med rigg kan ge bättre kvalitë till låg kostnad, genom att det finns många billiga optiskt stabiliserade objektiv.

Och hur mörkt det kan vara när man filmar, det kan du ju bäst själv finna ut genom att helt enkelt gå ut och prova. Det är en fördel att ha objektiv med hög ljusstyrka när man ger sig på det, som exempelvis normalobjektiv 1,8 som är väldigt billigt. Samyang har också en 85/1,4 som är mycket bra. Inget av dem har stabilisering. Canon har en 35/2 som är stabiliserad och som kanske är det bästa om man vill filma på natten.

Ove555
2013-01-01 15:21
#11

#10 Tack för svaret!

Men förstod inte vad du menade med det här:

#10 "Jag funderade ett tag på att faktiskt besvara inledningsfrågan någotsånär seriöst, men jag backade ur eftersom jag i stort sett förutsätter att svaret helt enkelt skulle gå dig över huvudet."

Ja du, går det inte det stora flertalet över huvudet här på forumet så lär det inte gå mej över huvudet heller. Eller menar du att du skulle vara tvungen att förklara det så svårbegripligt så bara ett fåtal här skulle förstå det?

pellepiano
2013-01-01 15:31
#12

Jag har en 5dII och ha testat att filma lite med den för skojs skull. Bildkvaliten är super och den kan ju filma i full HD ( 1920 pixlar på bredden ). Problemet är att det är svårt att hålla kameran tillräckligt stilla, så det blir lätt hoppigt.

I och med att slutartiden inte kan bli längre än 1/25 sekund får man höja ISO om ljuset inte är tillräckligt för lägsta bländarvärdet ma har på sitt objektiv.

Inkanyezi
2013-01-01 15:53
#13

#11 skrivet av ove555

  • "Ja du, går det inte det stora flertalet över huvudet här på forumet så lär det inte gå mej över huvudet heller. Eller menar du att du skulle vara tvungen att förklara det så svårbegripligt så bara ett fåtal här skulle förstå det?"

Nej, jag behöver inte förklara det svårbegripligt, men din fråga är synnerligen luddig och kategorisk, och det finns inget enkelt svar, och svaret är ju också helt beroende på vilken erfarenhet av filming man kan ha. Det är till exempel inte många som börjar filma som vet varför AF är i stort sett oanvändbart under själva filmningen, men fungerar utmärkt för att ställa skärpan innan man börjar filma. Det är också en överraskning för många att AF är sällsamt trögt när man använder kontrastkännande AF på en DSLR, och att därför i stort sett bara Sonys SLT-modeller har fungerande AF under filmning, men för att den ska vara praktiskt användbar är det mycket viktigt att följa motivet, då kameran annars blixtsnabbt ställer om fokus till något annat.

Så det första svaret du fick var ärligt och uppriktigt. Gå ut och filma med kameran, och kom sedan tillbaka och fråga om det som du kanske inte lyckades så bra med. Det finns egentligen inget annat sätt att lära sig det än att använda det i praktiken.

Annons:
Ove555
2013-01-01 15:53
#14

#12 Lätt hoppigt. Men med stativ blir det kanske inte hoppigt?

1/25-dels sekund. Om det inte fodras mer ljus än när man fotograferar så bör man ju kunna filma när det är ganska skumt ute på 1/25 sekund.

Bildkvaliten är super. Det låter intressant. Tack för svaret!

Inkanyezi
2013-01-01 16:31
#15

Det är för att man ska slippa det hoppiga som man använder rigg när man filmar utan stativ. En rigg fungerar så som man håller proffsvideokameror, det är ett rejält axelstöd som om det är välgjort ger god balans för kameran. Det är lite knepigt, och det finns halvmesyrer till riggar som är väldigt framtunga. För att man ska se skärmen och lätt kunna manövrera kameran måste den ju vara rätt långt fram, och med tungt objektiv på och sökarlupp bak behövs någon motvikt för att man ska kunna bära den bekvämt och obesvärat.

Jag vet inte hur det funkar med 5DMk2 att använda extern skärm, men på en del kameror kan man se sökaren via HDMI när man filmar, så att kameran kan monteras mer i balans över axeln om man använder en platta (pekdator) som sökare. Du får kolla upp om det funkar med extern skärm när man filmar.

pellepiano
2013-01-01 16:43
#16

För mina små filmbehov använder jag min lilla kompaktkamera för att filma. Tycker det blir hygglig kvalitet ( HD ) och blir enkelt då den har inbyggd bild stabilisering. Jag filmar bara för att dokumentera víssa saker, så jag bryr mig inte så mycket om att inte kunna ha korta skärpedjup och så.

bgtommyalm
2013-01-01 17:30
#17

Ibland blir det bara omöjligt att svara på en fråga. I synnerhet när frågeställaren inte får det önskade svaret.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Ove555
2013-01-01 18:07
#18

#17 Det beror ju på vad du menar med önskat svar. Men får man ett svar där den som svarar förklarar på ett bra och hyggligt sätt så de flesta förstår, då är man nog oftast nöjd.

MonisN
2013-01-01 19:13
#19

ove555! Varför testar du inte filmfunktionen och sen frågar om det är något du undar över? Det är omöjligt att bara teoretiskt förklara om du inte själv startar filmfunktionen. Svaren blir liksom meningslösa. Jag har inte filmat så mycket med mina 5D så jag kan inte säga gör si eller så, men jag har provat. Det går inte att autofokusera under filmningen utan man får ta nya sekvenser om man vill ha mer in eller utzoomat. Testa!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


ru4real
2013-01-01 19:46
#20

Håller med om att frågan är ngt underlig. Särskilt som TS har tillgång till det som krävs för att helt enkelt ge sig ut och testa. Om frågan hade varit i undersökande syfte om man funderar på att köpa en kamera just för att filma med hade det varit en annan sak.

Annons:
Ove555
2013-01-01 20:59
#21

Det är ju massor med saker man kan göra med en sådan här digital systemkamera. Här låter det ju som vissa menar att det man kan prova själv det måste man prova innan man får fråga om det. Och det håller jag inte med om. Men det måste jag väll inte göra?

Egentligen ville jag inte ha någon debatt om vad man inte bör eller vad man bör fråga om här. Men jag hoppas det är tillåtet att jag får försöka försvara mej mot dom som angriper mej.

Och jag kunde inte föreställa mej att jag skulle bli ifrågasatt så här för jag råkade fråga om Canons filmfunktion.

MonisN
2013-01-01 22:48
#22

ove555, självklart får man fråga om vad man vill, men jag tycker bara du ska testa lite själv också så du kan bilda dig en uppfattning, annars blir det svårt att ta till sig svaren. Har du provat att göra någon filmsnutt?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Ove555
2013-01-02 14:16
#23

Ska nog prova att filma med den nu när jag fått reda på att bildkvaliten på filmen blir super och att det går att filma ner till 1/25 dels sek.

Hade jag däremot fått reda på att bildkvaliten inte hade varit bra när man filmar med 5D mark II, och det inte gått filma i svagt ljus då hade jag nog inte ödslat tid på det eftersom jag även har en videokamera som jag kan filma med.

MonisN
2013-01-02 18:42
#24

Du behöver ju inte ha målsättningen att göra en biofilm, utan tryck bara på filmknappen och fokusera på något, t ex en gata med trafik. Titta på filmen och se vad du tycker!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Ylva-Li
2013-01-02 21:32
#25

http://www.youtube.com/watch?v=gpVzceH-5Jo Den här har jag filmat med min 5D. Första gången jag testar i princip, så det är verkligen inte bra. ;) Men kvaliteten är riktigt bra. 
Sen beror det ju lite på vad du har för objektiv också. Jag körde med mitt 24-70, därav ser det lite knas ut i början då jag hade zoomat ut lite väl mycket.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ove555
2013-01-03 16:49
#26

Tack för det Ylva! Det var en trevlig film, och ser ju att bildkvaliten är bra. Jag har ju också det objektivet 24-70. Sen har jag ett på 50 mm och Sigma 70-300 som kanske också kan vara lämpliga att filma med?

Nu när du har provfilmat kanske du kan förklara lite vilka knappar man ska trycka på för att använda filmfunktionen?

Tycker det kan vara enklare (och roligare) när någon förklarar än sitta och läsa i en instruktionsbok.

Ylva-Li
2013-01-03 22:05
#27

Jag satt med instruktionsboken i knät och kameran i andra. :D

Lätt förklarat så vrider du till CA, tryck på förhandsvisningsknappen, den till vänster längst upp ovanför "skärmen" med en liten kamera på. För att starta trycker du på set. Samma knapp för att stänga av. Däremellan kan man leka med inställningarna, vilket jag gjorde som du nog såg. Exponerade ner osv.

Mer avancerat får man nog leta upp tutorials. ;) Har bara filmat 2 gånger hittills. Vore roligt att kunna filma mer proffesionellt, när man har utrustningen, men det tar tid att lära sig.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Ove555
2013-01-04 00:06
#28

#27 Har fått igång den (med programväljaren på CA). Men när jag filmar så blir det ett oljud från objektivet, och det oljudet hörs även på filmen när jag spelar upp filmen.

När man håller på att filmar verkar det inte gå att förstora upp bilden på displayen, och det är dumt eftersom det verkar som man måste ändra skärpan hela tiden manuellt beroende på vilket avstånd man filmar på. Så filmar jag t,ex på en halvmeters avstånd och vrider kamerans läge så jag t,ex filmar på 1½ meter då blir det suddigt, så då får jag ställa in skärpan manuellt, och det kan vara svårt att se om skärpan är bra eftersom det inte verkar gå att förstora upp bilden på displayen under tiden man filmar.

Och när jag skulle titta på filmen i displayen efteråt kom det bara upp en pytteliten filmruta i displayen ungefär bara en fjärdedel så stor som displayen. Så att bedömma filmen i den lilla filmrutan på kamerans display efteråt är nog omöjligt.

Så går det inte göra något åt alla de här nackdelarna som uppstod, då använder jag mycket hellre min videokamera om jag ska filma.

Och sen en sak till, tog en film på knappt 3 minuter och den korta filmen upptog ett utrymme på nästan en gb. Har inte koll på det nu, men skulle gissa på om jag tar en lika lång film med videokameran så upptar det mindre än en tiondel av det utrymmet.

Och hur gör man om man ska ändra exponeringsinställningarna under tiden man filmar?

ru4real
2013-01-04 00:25
#29

Korta svar på frågorna, det kommer säkerligen ngn som svarar utförligare sen

Storleken på filmen; ja, den blir stor. M tanke på att du filmar i mycket hög kvalitet (går säkert att ställa ner ngn stans i menyer). Men, högre kvalitet, större fil.

Och man kan nog inte ändra exponeringen under filming, eftersom det skulle bli underligt i filmen sen när du ser den. Sådan använder man t ex "after effects" till och andra program. När man filmar professionellt ställer man bländare efter scen och den ändras inte just då. Vill man ha annat ljus belyser man det annorlunda. Vanliga "filmkameror" har den egenheten att de ställer ljuset själva, med de konstigheter som det för med sig.

Ngn kan säkert rätta mig om jag har fel.

Ylva-Li
2013-01-04 00:40
#30

Det går att ändra exponeringen under filming, det gjorde jag.

Och ja, när du  ändrar exponering, rör knapparna så låter det tyvärr. Det kommer man inte ifrån dessvärre.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Hanna
2013-01-04 03:31
#31

Har själv ingen Canon. Men kan rekommendera att ställa in fokus manuellt. Det låter som sjutton annars om du låter kameran fixa det.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[VSK]
2013-01-04 08:37
#32

#28

Använd extern mikrofon så slipper du oljudet från objektivet.

Ylva-Li
2013-01-04 10:54
#33

#32 Jupp, och även från meckandet med inställningarna. Att ställa in exponeringen låter skitmycket. :D

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

pellepiano
2013-01-04 10:58
#34

Storleken på filmen beror dels på kvaliteten och storleken på bild ( hd eller full hd osv ) samt i vilket filformat som filmen sparas. Precis som skillnaderna mellan JPG, TIFF mm.

Annons:
MonisN
2013-01-04 15:58
#35

#28 Om du filmar i full HD, 1920x1080, så blir det 330MB/min och fyller ett 16GB kort med en film på 49 min. 4GB kort = 12 min.

Med den minsta storleken, 640x480 kan du filma 24 min och fyller ett 4GB kort, och 1tim och 39sek på ett 16GB kort.

Du kan titta på filmen i hela kameradisplayen. Vet inte hur du har visningen inställd om du bara ser en liten ruta?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Inkanyezi
2013-01-04 16:21
#36

Och eftersom det inte är en videokamera, kan du inte filma kontinuerligt längre än en halvtimme, så för att filma en timme på ett 16 GB kort, måste man göra mer än en fil, minst två. Jag vet inte om Magic Lantern låter kameran gå förbi den gränsen.

[VSK]
2013-01-04 16:54
#37

#35

Du blandar ihop begreppen tror jag. Det kan aldrig bli 330MB/s.

Min Sony (nånting) videokamera som kostade 15 papp har som bäst 24MB/S på högsta kvalitet i 1080P.

MonisN
2013-01-04 19:21
#38

#37 Tack, minuter ska det naturligtvis vara. Jag har editerat det nu Glad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[VSK]
2013-01-05 00:14
#39

Glad

Ove555
2013-01-06 19:06
#40

Tog några filmsnuttar med 5D Mark II i går kväll. La över den här till YouTube.

Programväljaren i P-läge, kompensation -2, vitbalans: AWB, bildstil: standard.

Tycker bildkvalitén på den här filmen är mycket dålig. Och när jag tog den här filmen använde jag ändå ett stabilt stativ. Gör kanske en liten film med min lilla billiga videokamera sen, jag tror inte det blir sämre med den.

[VSK]
2013-01-06 19:51
#41

#40

Varför la du inte upp filmen i 1080P ?

Annons:
Ove555
2013-01-06 19:58
#42

La, inte upp den i bästa kvaliten, men jämför jag med orginalfilmen på datorn tycker jag inte bildkvaliten ser bättre ut på den, än på den här kopian jag lagt in på YouTube.

[VSK]
2013-01-07 07:27
#43

oki

Om det inte skiljer nåt mellan 480P och 1080P så får din kamera bottenbetyg i filmning.

MonisN
2013-01-07 09:46
#44

Det är inget fel på filmfunktionen, 5D Mk II har suverän filmfunktionen bara man lär sig tekniken. Man spelar inte in tv-serier med en skitkamera. Ove555, varför använda autolägen när du kan ställa in det som du vill ha det? Det enda som inte går att ställa in manuellt när du filmar eller använder LV är ISO på en mk II.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: