Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1193 ggr
LadyRosa
12/29/12, 6:10 PM

Nybörjarkamera

Hej!

Jag har börjat fundera över om jag kanske skulle ta och skaffa mig en systemkamera av något slag. Tidigare har jag enbart använt en digitalkamera (kompaktkamera?), men jag börjar bli rätt trött på den.

Jag vill kunna använda kameran till att fota, djur, natur och människor. Både inomhus och utomhus. Kanske även en del rörliga bilder.

Jag har ingen som helst erfarenhet av systemkameror och är absolut ingen expert på fotografi. Har ni några tips på kameror eller vad jag ska tänka på inför ett eventuellt köp? Någon som är lätt att lära sig och som inte ligger allt för högt i pris.

MVH Elin

Annons:
EELLEN98
12/30/12, 6:20 PM
#1

Har du någon chans att testa på en systemkamera? Nån du känner som äger en kanske?

Annars är ju en Canon 1100D/1000D bra nybörjar kamera, bra pris också. Fast bäst skulle det ju vara om du skulle få testa att fota med en systemkamera.

Själv har jag inte sån koll på Nikons kameror, men jag har testat en Nikon och jag tycker Canon var enklare att förstå sig på. Men läs på om kameror och objektiv till. Den här guiden är sjukt bra, när det gäller just billiga systemkameror - http://nevnarien.se/2010/august/vilken-kamera-ska-jag-valja.html

Lycka till! :)

Gotta Live Hardcore To Be Hardcore - Liam Payne

Pontussgra
12/30/12, 10:33 PM
#2

En NIKON D3100 eller uppdateringen NIKON D3200 skulle vara att rekommendera från Nikons sida. Super bra nyböjarkameror. Äger själv en Nikon D3100 som då jag köpte den låg kring 6000kronorsklassen men nu går på just över 3000:- riktigt prisvärd!

Annars från CANON´s sida skulle jag säga som ovanstående kommentar, en CANON EOS 1100D eller en CANON EOS 600D som också är riktigt nybörjar vänlig! CANON EOS 1100D:n går på runt 2900:- klassen och är väldigt "basic" skulle själv hellre gå på en CANON EOS 600D om jag fick välja. Den ligger på kring 5500:- inkl. kit objektiv (18-55mm.) Den är strået vassare och innehåller mer megapixlar och sånt.

LadyRosa
12/31/12, 10:06 AM
#3

Tack ska ni ha!

Vad jag förstått när jag läst är just att de kameror ni rekomenderar är de mest nybörjarvänliga. Ska idag åka till butik och kika runt om någon av dem faller mig i smaken. För det verkar inte vara så stor skillnad på dem rent kvalitétsmässigt.

Upp till toppen
Annons: