Annons:
Etikettövrigt
Läst 998 ggr
Finaflikka
12/29/12, 5:19 PM

Hjälp!

Nu  är det så att jag tänkte fotografera fyrverkerier på nyår och det är en sak jag ALDRIG har gjort, så min fråga till er är om ni har några tips?

En annan fråga är, Hur lyckas man bäst med vattenbilder?

Mvh Finaflikka

Annons:
Carrosh
12/29/12, 6:02 PM
#1

Om du googlar på det så kommer du hitta hur mycket information och tips som helst. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

fidojunior
12/29/12, 8:57 PM
#2

Här är en bra sida tycker jag http://www.carlbomfoto.se/hur-man-fotograferar-fyrverkerier/, även denna http://nevnarien.se/2010/december/fotografera-fyrverkerier.html. :)

Vad menar du med vattenbilder? Vattendropper? Rinnande vatten?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

JazzBass
12/29/12, 9:04 PM
#3

Ang. fyrverkeri: Kameran på stativ eller nåt motsvarande är absolut nödvändigt. Är du själv nära fyrverkerierna behöver du också så mycket vidvinkel som möjligt, gärna en vidvinkelzoom typ 10-20mm eller liknande. Med kameran i M-läge, ställ in kameran på typ f/11 och grundiso (100 eller 200 på de flesta systemkamerorna) och ställ fokusen i manuellt läge och ratta in den på oändligt-märket (om du kör med vidvinkel). Ställ in en ganska lång slutartid på typ mellan 6 och 20s och knäpp av ungefär när du tror raketen håller på att tändas på. De här inställningarna borde funka som en hyfsad utgångspunkt, men det kan hända att du behöver ändra på nåt. Liten bländare och lågt iso behövs för att fånga raketernas färger bra utan att de blir utfrätta. Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Finaflikka
12/29/12, 9:22 PM
#4

#2 - Droppande vatten.

iwannabecool
12/30/12, 2:19 PM
#5

Om du kollar in min blogg imorogn kl 10 så kommer det att komma upp ett fototips om fyrverkerier :)

min blogg: anniesphoto.webblogg.se

vatten bilder.. hm.. ställ upp en skål i handfatet och fyll den tills de rinner över och sätt sedan på droppande vatten. Ha gärna en reflexskärm brevid vattnet och fota med blixt och snabb slutare :)

fidojunior
12/30/12, 3:06 PM
#6

#4 När jag fotar droppar brukar jag göra så att det droppar från kranen, ha något vattenfyllt under eller inget alls (beroende på om jag vill fota dropparna i luften eller när de träffar vattenytan), ha kort slutartid, blixt, fokusera manuellt och använda mig av närbildslinser för att komma nära. Sedan är det bara att köra på. ;) Brukar använda kitobjektivet till det också.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
Upp till toppen
Annons: