Annons:
Etikettövrigt
Läst 2769 ggr
monstermash
2012-12-27 20:30

Min D5000 krånglar!

Jag har problem med min Nikon D5000. Jag får inga bra bilder längre utan nästan alla blir oskarpa, även om jag håller kameran stadigt - först tänkte jag att "oj, vad dåliga inställningar jag måste haft". Men jag kan inte haft dåliga inställningar i flera månader när inställningarna funkat bra annars… Sedan tog jag med kameran på praktiken och fick inte en enda bra bild om jag inte hade auto, hur mycket jag än grejade med inställningarna. I vanliga fall hade jag fått bra bilder i den belysningen.

Dessutom kunde den inte hitta fokus så alla bilder blev väldigt oskarpa. Det syntes minst sagt knappt vad det var på bilden. Jag återställde kameran och det går att se vad det är på bilden nu - men det är fortfarande oskarpt. Till saken hör att den både åkt i golvet och varit bortlånad, så jag vet inte om min vän gjort något hon inte vågar erkänna för mig. Obestämd Fokuset krånglar fortfarande för mig och den vill inte ta kort när jag trycker ned avtryckaren alla gånger heller… Borde jag lämna in kameran? Jag ska iväg på en viktig fotogrej i några dagar i januari och behöver ha en fungerande kamera. Det hjälper inte att byta batteri eller objektiv. Min tanke är att den fick sig en smäll när den åkte i golvet.

Blev lite rörigt, men kort sagt krånglar fokuset, kameran vill inte ta kort och bilderna blir suddiga oavsett inställningar… Borde jag lämna in kameran eller ska jag istället satsa på en ny kamera?

Annons:
Inkanyezi
2012-12-27 20:49
#1

Det låter som att ditt objektiv har fått en smäll, så att det inte fokuserar ordentligt. Det kan vara att det hakar upp sig, så att det inte kommer fram till läget där kameran bestämmer att skärpan ska ligga. Autofokusen på den sortens kameror är sådan att ingen dubbelkoll sker, utan om du får grönt ljus för fokus, så betyder det bara att kameran har skickat impulsen till objektivet att ställa in skärpan, inte att det verkligen har hänt.

Om du ställer skärpan manuellt borde det gå att få skarpt om den inte är så illa skadad att det kärvar helt och hållet. Och det lönar sig knappast att lämna ett sånt objektiv på reparation, så för att fixa det är det enklast att köpa ett nytt objektiv, förutsatt att kameran funkar som den ska.

Om å andra sidan kamerahuset är skadat, så att det inte kan ställa skärpan rätt, så är det knappast någon idé att laga. Spegeln kan ha kommit till ett felaktigt läge om den har åkt i golvet flera gånger, och problemet med reparationer är att det är hemskt dyrt, så dyrt att det närmar sig priset för en ny kamera. Man måste vara försiktig med såna grejer.

Så om du har fler objektiv, kolla med ett annat, och så kan du kolla på din andra kamera om objektivet fungerar som det ska på den.

monstermash
2012-12-27 20:56
#2

Den har bara åkt i golvet en gång, åtminstone vad jag vet. Annars har den inte fått någon smäll överhuvudtaget.

Jag har testat min D5000 med mina andra två kit-objektiv som jag har här hemma men problemet kvarstår så jag tror att det är både objektivet och kamerahuset det är fel på.

Just nu kommer jag inte ihåg om mitt Tamron 70-300 mm fungerar på min D40, men jag har för mig att jag fick lika kassa bilder där också, och det var det objektivet som satt på när kameran åkte i golvet. Så jag tror det är båda som är trasiga.

Om inte objektivet fungerar på min D40 så är det alltså ingen idé att lämna in varken objektivet eller min D5000 för att det ska löna sig?

Inkanyezi
2012-12-27 21:07
#3

Du kan ju alltid kolla, men dom brukar ta betalt för kostnadsförslag också.

Och beroende på vilket 70-300 du har, kan det vara "good lossage". Den billiga är inte bra och går garanterat sönder förr eller senare om man använder det. Ett Nikon 55-250 är bättre, och det kanske går att hitta begagnat till ungefär vad det billiga objektivet från Tamron kostar.

monstermash
2012-12-27 21:13
#4

Jag ska ändå uppgradera mig ifrån 70-300 så det är inte så troligt att jag lämnar in det objektivet på lagning om det behövs. Vad är det som gör Nikon 55-250 bättre? Har funderat på att köpa detta macroobjektivet istället.

Inkanyezi
2012-12-27 21:21
#5

Det som gör 55-250 från Nikon bättre än Tamrons 70-300 av den billiga typen är fokusmotorn. Det gäller Tamron med "makroläge", som har plastkugghjul som går sönder när man sätter på eller tar av motljusskyddet. Det finns också dyrare varianter av Tamron som jag vet mindre om, men det som har sålts kring 1300 kronor och som har en makroknapp är värdelöst.

monstermash
2012-12-27 21:30
#6

#5 - Aha okej, tack för tipset om 55-250 iallafall, ska kolla upp det. Jag fick mitt 70-300 och tyckte det fungerade bra i början, men är som sagt sugen på att uppgradera mig. Nu verkar det ju dessutom trasigt så känns ännu viktigare att uppgradera mig. Obestämd Är objektivet jag länkade till bra, eller har du något annat tips? Kan sträcka mig till max 10 000 på ett objektiv i dagsläget.

Annons:
Inkanyezi
2012-12-27 21:44
#7

Objektivet du länkade till är inte bara bra, det är mycket bra. Du lär knappast bli missnöjd med det.

monstermash
2012-12-27 21:58
#8

Toppen, tack! :)

Upp till toppen
Annons: