Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 3082 ggr
[AnnaRen]
12/27/12, 8:05 PM

Vinterporträtt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om dessa bilder! :)

Annons:
[AnnaRen]
12/27/12, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och denna :)

[AnnaRen]
12/27/12, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och denna :)

DesK
12/27/12, 8:36 PM
#3

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hanna
12/27/12, 10:08 PM
#4

Jag hade gärna sett dem mindre brusiga samt fokus på ögonen på samtliga bilder. Gillar färgerna i första bilden.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[SofiAdina]
12/29/12, 9:37 PM
#5

Gillar också den överrsta bäst!

Härlig färgskala och lugn bakgrund fint fotat!

[AnnaRen]
1/2/13, 12:15 AM
#6

Visste inte att man bara fick ha två bilder .. men nu vet jag det, tack! Tack för kritiken!

Annons:
JNN
1/3/13, 6:50 AM
#7

Tycker att färgerna är fina i både första och andra bilden, men som sagt kunde den första fått vara lite mindre brusig. I normala fall hade jag nog också föredragit att modellen inte varit så centrerad som i första bilden, men i detta fall gör det inget.

Skärpan borde kanske ha varit lite bättre på ögonen, men med ett så pass kort skärpedjup kan det nog vara svårt att pricka rätt.

Gråskalan på tredje bilden är bra liksom kompositionen.

Fina bilder med en känsla av norrländsk vinter, Snyggt jobbat!

[AnnaRen]
1/7/13, 2:00 PM
#8

JNN- Förstår precis vad du menar, måste försöka tänka på inställningarna mycket när jag fotar vilket jag inte gör. Det var bra kritik och ska ta med mig detta tills nästa gång jag fotar.

Jo skärpan skulle ha varit på ögonen, men jag får aldrig till det :/ men det är väl bara öva och åter öva på det! Försökte att fixa lite skräpa på ögonen i photoshop men det gick inte så där jätte bra..

Tack så mycket ! :)

JNN
1/7/13, 2:13 PM
#9

Använder du dig av alla fokuspunkter eller bara en utav dom? Om du har alla fokuspunkter aktiva fokuserar kameran på den del eller dom delar av motivet som är närmast. 

Själv brukar jag bara använda den i mitten, den ska också tydligen vara säkrast av dom, och då är det lättare att fokusera på just ögonen, låsa fokus och sen komponera om bilden som man vill ha den.

[AnnaRen]
1/23/13, 7:18 PM
#10

Okej jag använder alla fokuspunkter, så kameran väljer själv ut .. men så då är det bäst om man bara använder den fokuspunkten som är i mitten om jag förstått det rätt?

Tack för tipset, ska testa det nästa gång! :)

JNN
1/24/13, 6:45 AM
#11

Japp, tror att du förstod vad jag menade. Tittar man på bilden i #1, så är det skarpt på halsduken (tror jag att det är?) nedanför hakan och munnen.

Även håret som är precis nedanför munnen ser skarpt ut, så då var det förmodligen där någonstans som någon av de yttre fokuspunkterna hittade skärpan, och inte på ögonen som man normalt vill framhäva.

Så om du provar nästa gång att använda den mittersta punkten och fokusera på ögonen, trycker ner knappen halvägs så att du låser skärpan och sen komponerar om bilden så som du vill ha den.

Då bör ögat bli skarpt, om du inte vinglar till med kameran allt för mycket förståss!!

Upp till toppen
Annons: