Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 949 ggr
Hanna
2012-12-25 13:34

Funderingar

Nu när man blivit några kronor rikare under jul så funderar jag på att inhandla saker för en hemmastudio.

De saker jag främst funderat på är:

http://kaffebrus.nu/studioset-2-x-110ws-233.html

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371268

* Men jag har svårt att avgöra vilket som är bäst (ska fotografera både djur, ex hundar, samt människor).

* Hur stort utrymme krävs för att kunna ha en hemmastudio utan att det upplevs som för trångt?

* Skriv gärna fler saker om ni kommer på något annat.

Tack på förhand. Glad

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Hanna
2012-12-25 13:38
#1

Hittade även denna nu. Och som sagt, är i princip helt novis på studioutrustning.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkanyezi
2012-12-25 13:53
#2

Den sista du länkar till i #1, med fast ljus, är ingenting att ha för att ta hundar och människor, men den duger utmärkt för produktfoto. För djur och människor är blixt bättre.

Man behöver ett utrymme på ungefär fem meter på längden, och helst med rejäl takhöjd om det går, men ett vanligt bostadsrum funkar. Om man ska ta mindre grupper och helfigur behövs egentligen lite mer plats, eftersom man också behöver separation från bakre väggen, så uppemot sju meter är vettigt om man tänker sig att ta mer än porträtt.

Allting som är mindre än så kommer emellanåt att upplevas trångt, men för porträtt och mindre djur kan man klara sig med mindre utrymme, kanske med största avstånd till bakre väggen lite över tre meter.

Hanna
2012-12-25 14:03
#3

Tack för svar. Mitt rum är nästan fem meter långt. Obestämd Och ca 2,5 meter högt i tak. Jag har väl främst tänkt ta porträttbilder och även fotografera hundar.

Den enda studioerfarenhet jag har är från studion i skolan. Och den är aningen större. Men om det inte fungerar alls med storleken på rummet så får jag väl skippa planerna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Inkanyezi
2012-12-25 14:20
#4

Hundar är vad jag räknar som mindre djur. De större tar man nog helst utomhus.

Stuartlittle
2012-12-25 16:54
#5

Inkanyezi!

du verkar ju vara en guru i denna branch !! jag vill  också köpa ett studioset, vad rekomenderar du?? för helkropp, hundar , porträtt.. please,  jag är vilig att lägga ca. 2-5000kr  kom med ett bra tipps

och #2 vad tror du om  ? tamrons 24-70-2.8

när man då kanske lägger i min värld mycket pengear på objektivet så vill man ju höra att det är ett bra objektiv. eller nej för i h….ete köp hellre detta…..

god jul…

// tomas

Hanna
2012-12-25 16:55
#6

#5 Gör gärna en egen tråd om du ska fråga saker utanför ämnet, tack.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Hanna
2012-12-25 16:56
#7

#2 En fråga till: Varför bör man ha avstånd från bakre väggen? Är det om man ska belysa bakifrån eller har det någon annan funktion?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Stuartlittle
2012-12-25 17:20
#8

#3 du e rolig du 1.5 meter i tak….. bor du i husvagn eller?

Inkanyezi
2012-12-25 17:23
#9

Det är två saker som gör att man bör ha distans till bakre väggen. Dels är det möjligheten att belysa, och att sätta konturljus bakifrån, men också separationen från bakgrunden, så att den hamnar rejält utanför skärpedjupet. När man tar porträtt har man gärna mer än en meter om det går, och därför behöver man ofta ungefär två meter mer i en studio än avståndet man ska fotografera på. Dels lite grann att röra sig på med kameran, och dels en distans mellan det man fotograferar och bakre väggen. Om man använder sömlös bakgrund, så går rundningen ut drygt en meter om man har fäst den relativt nära taket.

Man vill också kunna sätta ljus på bakgrunden utan att det ljuset belyser modellen, till exempel när man använder färgat ljus på bakgrunden. Det kräver också en viss distans mellan modell och bakgrund.

Så när man tar exempelvis en medelstor hund och använder sömlös bakgrund, då placerar man hunden kanske en och en halv till två meter framför den bortre väggen, och man behöver ta den på ungefär två till tre meters håll, så det ger ungefär fem meter när man tar hänsyn till att man behöver plats att röra sig också. Mindre blir trångt. Men om man begränsar sig till små raser behöver man inte fullt lika mycket utrymme.

Och Stuartlittle, jag har inget att säga om objektiv jag inte vet något om.

Hanna
2012-12-25 17:26
#10

#8 Nämen, ursäkta att jag skrev fel. Men skönt att kunna roa någon. :)

#9 Tack så mycket för svaret. Men det är alltså inte helt omöjligt att det skulle kunna fungera ändå? Om jag jämför med hur nära modellen jag brukar vara i studion så anser jag det fullt möjligt att det räcker till så, om man inte vill belysa bakom vill säga.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: