Annons:
Etikettövrigt
Läst 503 ggr
Stuartlittle
2012-12-23 10:14

iso 100,200,400

Jag har lite koll på iso, men varför kör man inte på iso 100(såg precis ett klipp där dom sa att 200 blir bra) när man tex fotar porträtt, eller finns det någon anledning att köra på 200 eller 400??? är det inte så att ju lägre iso ju skarpare bild?

// Tomas

Annons:
papa-bear
2012-12-23 10:44
#1

om det är studioporträtt, misstänker jag att de har så ljusstarka objektiv så att de säkert skulle kunna använda ännu högre iso, men då kommer ju bruset. i studion använder du även blixt, vilket kan inverka.

en lekmans tankar bara, så sanningen finns väl där ute någonstans. Cool

Inkanyezi
2012-12-23 12:12
#2

ISO 200 är bas-ISO på många kameror idag, så 100 finns inte alltid ens att välja. Skillnaden mellan 100 och 200 är också ofta hårfin på kameror där 100 finns, så på exempelvis Canon med CCD-sensor är det inte någon mening att sänka till 100 för att minska bruset eller öka det dynamiska omfånget. När man sätter ljus i studio behöver man inte heller särskilt stort dynamiskt omfång, så rent praktiskt kan man ofta använda högre ISO utan förlust. Det är egentligen inte främst högre ISO som ger brus, utan mindre exponering. Bruset blir synligt först i bildens mörkare delar, där bildintrycken ligger nära bruströskeln.

Om man använder blixtar, så försöker man balansera olika saker mot varann, och visst kan man använda ISO 100 när det passar, men det är egentligen inte skärpan som blir bättre, utan det dynamiska omfånget ökar på vissa kameror, och signalen blir starkare jämfört med bruset när man exponerar mer.

Stuartlittle
2012-12-23 12:25
#3

oki tack för det!

nu e jag lite klokare, det kommer nog mer frågor framöver.

// Tomas

papa-bear
2012-12-23 15:16
#4

som vanligt lär man sig något när man läser inkanyezis inlägg

Upp till toppen
Annons: