Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2812 ggr
[tildemattson]
2012-12-22 18:47

Exponering och vitbalans?

Har inte riktigt fattat vad exponering är och vad det handlar om. Så finns det någon som kan berätta vad det är?

Och kanske någon som vet hur man ändrar det på Canon EOS 1100D? Har lusläst hela instruktionsboken och inte hittat något.

Och sen när man ska ställa in vitbalansen så finns det ett läge som heter "Egen" och väljer man de antar jag att man ställer in vitbalansen själv. Men jag har inte fattat hur man ställer inte det. Hur gör man?

Hoppas att jag satte detta i rätt kategori.

Annons:
ru4real
2012-12-22 19:28
#1

Exponering, det är helt enkelt det som sker när du tar en bild. Dvs kamerans sensor utsätts för ljus en mycket kort stund och registrerar vad den ser. Exponeringen kan styras med antingen bländaren (stor eller liten öppning) eller tiden.

Du ändrar den genom att inte köra på autoläget i kameran, utan mha t ex Tv eller liknande. Kan inte Canon's olika lägen, men titta i manualen, där står det hur man gör.

Ställa vitbalansen är inget jag rekommenderar dig som nybörjare att pyssla med, låt det vara som den är. Du behöver inte göra det alls (och om du har ändrat den, ställ tillbaka den till ursprungsläget).

http://www.kameravaskan.se/nyborjarkurs-digitalkamera/1-introduktion/ och http://www.kameravaskan.se/nyborjarkurs-systemkamera/introduktion/ är 2 bra sidor för dig.

Inkanyezi
2012-12-22 19:31
#2

Kategorin kanske inte är så petigt med när man har såna frågor, och en del av den berör specifikt just Canon, som har ett annorlunda sätt att ställa egen Vitbalans än andra kameror.

Det finns en massa olika lägen på ratten som man kan ställa in, och när man packar upp kameran och stoppar in batteriet för första gången står den vanligen på Auto, gröna läget när man i stort sett inte kan göra någonting annat än att knäppa. Allt sker då automagiskt, kameran tar till och med upp blixten alldeles av sig själv om det inte är ljust nog att ta utan blixt.

Man kan inte göra exponeringsjustering eller vitbalansinställning när kameran är inställd på läget full automatik, gröna rutan på ratten, den som är mellan P och ingen blixt.

I lägena P, Av, Tv och M kan man ställa in Vitbalans, och i lägena P. Av och Tv kan man kompensera exponeringen. I läget M bestämmer man alla exponeringsparametrar själv.

En sak som kan förvirra lite är Auto-ISO, som alltid används när man har gröna rutan, men som man kan välja i de andra lägena. Kameran ställer själv in ISO 400 när man tar i läget M, och man kan ställa om det själv till ett annat värde.

Men som sagt, exponeringskorrektionen kräver att man lämnar gröna rutan och ställer in något av lägena P, A eller S. Hjulet som man ställer in med har två olika funktioner, beroende på om man trycker på knappen +/- eller bara rullar på det. I läget P ändras tid och bländare samtidigt korsvis om man inte trycker, och kompensation när man trycker. I läget A ändras bländaren när man inte trycker på knappen och kompensation när man trycker på den. Om man har ställt in kompensation, kommer den att vara inställd också när man startar kameran igen efter att ha stängt av den, så det gäller att komma ihåg att dra den till noll igen när man har använt den.

Egen Vitbalans är en särskild regndans på Canon, som har en fördel när man vill använda externa blixtar, exempelvis studioblixt, men om man använder RAW behöver man inte bry sig om vitbalansen, eftersom man ställer den när man konverterar råfilen till ett bildformat.

Du bör läsa igenom bruksanvisningen noga och följa alla stegen för att välja en egen Vitbalans när du vill göra det. Om du bara väljer "egen vitbalans", så väljs den som du använde senast. Man måste dels ta en bild för att kalibrera vitbalansen, och sedan välja den bilden för att få den egna vitbalansen i kamerans minne. Först därefter kan man välja egen Vitbalans och få den man mätte upp.

Och jag tror att du ska kolla igenom en del olika sidor om hur man fotograferar för att få grepp om vad de olika inställningarna är till för. Ett ställe är till exempel  Fotoinspiration. Ett annat ställe är Kameraväskan.

JNN
2012-12-22 20:03
#3

#2 En liten fråga bara, när du säger att i det manuella läget väljer kameran själv iso 400, är du säker på att det gäller alla canon? På min 550d är det inte så. Kan.det vara för att den modellen är äldre eller nåt? Ställer jag in läget M så blir iso:t det som var sist eller om jag hade auto-iso senast så blir det också auto-iso i läget M.

Inkanyezi
2012-12-22 20:23
#4

När kameran är inställd från fabriken ska det vara så enligt manualen. Annars blir det vad man sist ställde in. Om man återställer kameran får den fabriksinställning.

Nu bör man ju faktiskt själv ställa in ISO när man använder manuella läget, så det kanske inte är någon stor grej, och jag vet inte hur alla modeller är i det avseende. Men någonstans ska de ju börja, och Canon har valt att inställningen av ISO inte är Auto och att den börjar vid 400 när kameran kommer från fabriken. Om jag har förstått en del diskussioner om Auto-ISO rätt, så har Nikon en annan strategi och har Auto-ISO som standard.

Det kan vara knepigt att sätta sig in i vad det innebär, och det kan vara väldigt praktiskt att använda Auto-ISO, men då bör man vara medveten om vad man gör.

Men allt man läser i en instruktionsbok brukar inte alltid stämma, så man får prova om det faktiskt är som det står. Vi har varit med om några gånger att det inte har stämt helt och hållet, eller att man inte riktigt förstår vad de menar med vad som skrivs i manualen.

För trådstartaren går förmodligen allt det här långt över huvudet. När man ställer en fråga om en så grundläggande sak som exponering och inte förstår vad det är, så är det första man måste göra att försöka sätta sig in i vad ordet betyder och vad det innebär i praktiken.

Exponering är belysningen av kamerans sensor när man knäpper en bild. Den sker under en viss tid, slutartiden, och via ett ljusinsläpp som sätts av bländaren. På en systemkamera kan man ändra den i stort sett hur man vill, och om man exponerar för mycket så blir bilden för ljus. Exponerar man för lite så blir den mörk.

JNN
2012-12-22 20:32
#5

Ok, tack för info. Det är ju ett tag sen jag köpte kameran, så då var det säkert så. Är ju inte var dag man återställer kamerainställningarna heller!

[tildemattson]
2012-12-23 20:10
#6

Tack! Fotar mest med Manuella läget och förstår i princip allt med det. Men så läste jag någon stans att det var nogon som med vilje underexponerade sin bilder så jag blev lite nyfiken på vad just exponering innebar. Vitbalans vet jag vad vad det är, förstod bara inte hur man ändrade den själv.

Annons:
Inkanyezi
2012-12-23 20:31
#7

Väldigt många har inte klart för sig vad begreppet underexponering innebär, så många tror att man underexponerar om man vid automatisk exponering ställer kompensationen mot minus, eller att man underexponerar när man tar manuellt och väljer en kombination av tid och bländare som får mätaren att peka mot minus. Därför är det inte klart vad som menas med att "underexponera" när man har att göra med folk på ett forum alla gånger.

När jag använder begreppet underexponerad eller att underexponera, så betyder det inte i första hand att bilden blir mörk, utan det betyder att man inte har utnyttjat hela det dynamiska omfånget hos kamerans sensor, så att de mörka delarna av motivet hamnar under bruströskeln medan det saknas ljusa toner i bilden, så att man har kastat bort en stor del av det som sensorn kan registrera.

Överexponering är lite lättare att förstå. Överexponering är när viktiga modivdelar inte registreras av sensorn, därför att man exponerar för mycket, så att de blir helt urfrätta och saknar teckning. Om det sker i alla tre färgkanalerna så blir det urfrätt vitt, men det kan också hända i bara en kanal, och det ger då en "övermättad" färg, eller i två kanaler, vilket är svårare att se, men ofta ger en trappstegsformad gradation där först en av färgerna och sedan en annan når toppvärdet.

Så vanligast på fotoforum när folk säger att de underexponerar, så underexponerar de kanske inte alls, utan de kompenserar med lite minus.

Men exponeringen är alltså kombinationen av tid och bländare, hur mycket ljus man släpper in i kameran för att sensorn ska kunna registrera en bild.

Upp till toppen
Annons: