Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1222 ggr
Alibi
2012-12-20 18:06

(H) Golden Hour

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra bättre i denna bilden. Lite kritik helt enkelt. :)

I'm gonna let my little light shine

Annons:
Alibi
2013-01-09 15:18
#1

Putt? Tungan ute

I'm gonna let my little light shine

Inkanyezi
2013-01-09 15:48
#2

Jag utgår ifrån att kompositionen är den du tänker dig, så jag lägger i första hand ett litet tips om något man faktiskt kan göra bättre med utgångspunkt från kameran som du har.

Du har en kamera som nu är "lite gammal", Nikon D40, som har mer begränsat dynamiskt omfång än de nyaste, och motivet som du har valt har ganska hög kontrast, så att en del ljusa partier med nödvändighet kommer att bli urfrätta, medan det allra mörkaste ändå går mot att sakna teckning. Den sensorn vinner i dynamiskt omfång på att användas vid bas-ISO, dvs 200, medan den här är satt till 800. Förmodligen ställs ISO automatiskt i exponeringsläget du har, men om man avaktiverar Auto-ISO och tar i manuellt, eller i läget A, kan man välja att exponera ett steg mindre för att vinna lite både i högdagrarna och skuggorna. Alltså ställa till ISO 200 och exponera ett steg mer, 1/80 i stället för 1/160 vid ISO 800. Det skulle ge mer detaljer i en del områden som jag ser som viktiga för bildintrycket, framför allt den översta delen av urtavlan, där den är delvis skymd av reflexer i glaset.

Motivet i sig kanske också skulle kunna vinna på att sänka klockan lite grann, för att inte få med något av himlen i bakgrunden, men det kan också göras med beskärning. Den raka kanten som förefaller vara hustak i bakgrunden är lite störande. Du kunde pröva att beskära lite tätare.

Alibi
2013-01-09 16:01
#3

Tack för bra kritik Inkanyezi! Den raka skuggan är skog om jag inte minns fel men nu när du säger det så är den lite störande.

Visste dock itne hur jag skulle göra med reflektionerna i glaset då klaset är konvex(om det nu heter så?) så det känndes som att hur jag än gjorde blev det alltid någon störande reflektion. Blev väl sur till slut och gav upp vilket inte är så vanligt, haha!

Ska testa med det du nämnt någon gång i framtiden. Klockan är min pappas som gått bort och jag gilalr den så jag vill gärna ha en bra bild på den. :)

I'm gonna let my little light shine

Emelice1206
2013-01-26 14:26
#4

Vill bara hoppa in och säga att bilden är väldigt vacker ändå, älskar färgskalan och ljuset :)

Alibi
2013-01-26 22:29
#5

Tack så mycket! Skrattande

I'm gonna let my little light shine

MissInAction
2013-01-27 12:18
#6

Personligen hade jag velat ha bilden i sephia eller vad det heter. Jag gillar de gula och bruna tonerna i bilden, och ljuset, och det gröna känns som alldeles för mycket, som illgrönt.
Eftersom klockan dessutom känns väldigt retro så tror jag det skulle passa Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Upp till toppen
Annons: