Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 3591 ggr
Pramfors
2012-12-20 16:28

(H) Gravidmage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha lite kritik på denna bild! :)

Konstruktiv kritik mottages gärna, vad är bra med bilden och vad kunde/kan förbättras?
Jag är medveten om att vissa här inte gillar loggor på bilder, men bortse från den…

Annons:
Inkanyezi
2012-12-20 17:07
#1

Bilden gör ett väldigt splittrat intryck på mig. Jag hittar liksom inte någon bestämd form eller ljusbehandling som leder mig in i den och riktar mitt intresse. Flera detaljer förefaller mig dissocierade, som de sammanflätade händerna, ansiktena, som båda tittar in i kameran, men inte känns riktigt som att de "hör ihop", och det som jag uppfattar som kroppsmålning, som för mig framstår som disparat. Som jag ser det uttrycker bilden inte närhet på ett övertygande sätt, utan kanske snarare distans.

Ljusbehandlingen är också en sak för sig. Belysningen är för "platt" i mitt tycke, med huvudljuset placerat väldigt lågt, vilket ger störande skuggbilder. Jag saknar också accentuering av konturen. Jag skulle hellre på en sån här bild se Rembrandt-ljus med konturljus bakifrån så att de står ut från bakgrunden och släpljus över magen som accentuerar formen, kanske något mer i profil, och med ett tydligt uttryck av närhet mellan de två. Som det nu ser ut är det nästan som att de båda riktar "misstänksamhet" och avvaktande hållning gentemot någon som "har kommit på" dem.

ru4real
2012-12-20 17:26
#2

Är benägen att hålla med #1 här.

För mig som betraktare utan koppling till paret, är bilden i sig ganska ointressant. Det händer liksom inget, bägge står bara rakt upp och ner, platt ljussättning och så.

Det har plåtats oändligt många gravidmagar med händer runt, så det behövs nya tag, vinklar och ideer runt det hela. Kanske om paret legat ned, suttit eller ngt annat, hon på en högre nivå än honom som symbol för styrka eller så? Jag vet inte. Synd, för jag tror att du kan bättre faktiskt.

Ylva-Li
2012-12-20 17:45
#3

Håller med både 1 och 2 här.
Det är en fin bild, absolut, så ta inte illa upp att jag bara nämner det som stör. :)

Det första som drog min blick, var det ljusa partiet på magen. Vad är det för nåt? Är det ljusreflexer så hade jag nog velat försökt få bort det under fotningen.

Jag håller också med om att de känns inte särskilt personliga. Man känner igen kärlek mellan dem. De har trots allt skapat ett liv tillsammans. Försök fånga det. Endel påstår att alla modeller ska titta in i kameran, jag håller inte med. Speciellt sånna här bilder anser jag ger mer stämning om de ser på varandra, kramas, pussas, vad som helst som ger mer känsla av intimitet och kärlek. Att de har något mellan dem som är värt att förmedla.
Nu är det förstås inte det lättaste om man är ovan som modell, att känna sig bekväm. ;)

Redigeringen känns lite platt. Vad använde du för ljus, placering av ljus?
Jag hade nog velat se lite mer kontrast i bilden. Antingen genom ljussättning eller redigering.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ketang
2013-03-09 16:33
#4

Jag håller med föregående. Det är en fin men väldigt intetsägande bild. Känns som någon sagt, "stå där…" *klick* Det ljusa på hennes mage drar till sig blicken och man fattar inte vad det är. Sen hade jag inte valt dom kläderna. Ett par uppknäppta jeans och ett uppdraget linne. Det måste gå att få till en bättre bild med andra kläder. Nu ser man ju så lite av benen så ett par leggings eller liknande hade nog varit snyggare.

Sen beror det ju på vad man vill ha för typ av bild. Vill man ha en bild som ser ut som 99% av alla andra gravidbilder så duger den absolut. Men jag som själv är höggravid och har blivit fotad av en kompis ett par gånger nu är ju mer inne på det unika.

Upp till toppen
Annons: