Annons:
Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 598 ggr
Velinga1984
2012-12-17 13:11

Hurra, jag ska gå fotokurs :)

Äntligen säger jag! Skrattande

Nu undrar jag om ni har tips på bra redigeringspriogram, har använt picasa innan. Mycket lätt att navigera men det går inte att fixa raw-format i. Helst gratis program Flört

Annons:
DesK
2012-12-17 13:44
#1

Gimp med UF-raw Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Velinga1984
2012-12-17 13:49
#2

Tack Glad

[AnnaRen]
2012-12-17 18:14
#3

Photoshop är nog det bästa! :)

[Bert10]1
2012-12-17 18:36
#4

Köp Photoshop du kommer inte att ångra digGlad

Deklol
2012-12-17 22:17
#5

Som #3 och #4 sa.

Prova först Photoshop i 30 dagar. Prova sedan andra gratisprogram, och när du då inser att Photoshop är det bästa kan du om du har studentkort vid vissa kampanjer få 80% rabatt när du ska köpa det!

JazzBass
2012-12-18 10:08
#6

Lightroom. Allt jag behöver för mer än 99,9% av mina bilder. Sysslar sällan eller inte alls med bildmontage, omfattande manipulering, photostacking, HDR eller liknande som kräver PS. LR är mycket mer kraftfullt än de flesta anar och framtaget för just precis fotoredigering, medan PS är ett allroundverktyg som funkar för all form av bild- och grafikbearbetning men är också därmed mer svåranvänt; tar mycket längre tid att lära sig. Och programmet kostar minst 6 gånger mer. PSE är ett kompetent tilläggsprogram om man vill ha tillgång till lite mer avancerad redigering än LR erbjuder men stöder inte alla de funktioner jag nämner ovan.

Får man en studentversion av PS för ett par tusen kronor är det värt det, men annars skulle inte jag själv på nåt vis kunna motivera ett köp av PS, speciellt inte då jag klarar mig så bra med "bara" LR.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
[PeterWem]
2012-12-18 21:10
#7

Trodde Picasa svalde RAW med… Har du en ny kamera eller en gammal version av Picasa?

Då du vill ha en gratis rawkonverter finns det några att testa.

Körde mycket med RawTherapee, men upptäckte Photivo som är ett monster när det kommer till framkallning av rawfiler. Bägge programmen kräver dock att du nördar ned dig i ett dygn eller två, till skillnad mot Picasa. Dessutom är de inte lätta att navigera i. Då får man köra med Digikam för det istället.

Vill man köra betalvarianten finns alltid Lightroom eller Photo Ninja. Photo Ninja är fortfarande under uppbyggnad, men jag gillar snabbheten och brusreduceringen. Samma företag som gjort Noise Ninja.

Upp till toppen
Annons: