Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik

Hurra, jag ska gå fotokurs :)

2012-12-17 13:11 #0 av: Velinga1984

Äntligen säger jag! Skrattande

Nu undrar jag om ni har tips på bra redigeringspriogram, har använt picasa innan. Mycket lätt att navigera men det går inte att fixa raw-format i. Helst gratis program Flört

Anmäl
2012-12-17 13:44 #1 av: DesK

Gimp med UF-raw Glad

Anmäl
2012-12-17 13:49 #2 av: Velinga1984

Tack Glad

Anmäl
2012-12-17 18:14 #3 av: [AnnaRen]

Photoshop är nog det bästa! :)

Anmäl
2012-12-17 18:36 #4 av: [Bert10]1

Köp Photoshop du kommer inte att ångra digGlad

Anmäl
2012-12-17 22:17 #5 av: Deklol

Som #3 och #4 sa.

Prova först Photoshop i 30 dagar. Prova sedan andra gratisprogram, och när du då inser att Photoshop är det bästa kan du om du har studentkort vid vissa kampanjer få 80% rabatt när du ska köpa det!

Anmäl
2012-12-18 10:08 #6 av: JazzBass

Lightroom. Allt jag behöver för mer än 99,9% av mina bilder. Sysslar sällan eller inte alls med bildmontage, omfattande manipulering, photostacking, HDR eller liknande som kräver PS. LR är mycket mer kraftfullt än de flesta anar och framtaget för just precis fotoredigering, medan PS är ett allroundverktyg som funkar för all form av bild- och grafikbearbetning men är också därmed mer svåranvänt; tar mycket längre tid att lära sig. Och programmet kostar minst 6 gånger mer. PSE är ett kompetent tilläggsprogram om man vill ha tillgång till lite mer avancerad redigering än LR erbjuder men stöder inte alla de funktioner jag nämner ovan.

Får man en studentversion av PS för ett par tusen kronor är det värt det, men annars skulle inte jag själv på nåt vis kunna motivera ett köp av PS, speciellt inte då jag klarar mig så bra med "bara" LR.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.