Annons:
Etikettövrigt
Läst 1007 ggr
Ove555
2012-12-16 15:42

Exponeringsfördröjning på kompaktkameror?

Någon här har skrivit att man inte kan ta en bild direkt med en kompaktkamera. Men enligt en gammal fototidning jag sitter här och läser i, så verkar det vara en sanning med modifikation. Där står det bl,a så här:

"Många nybörjare inom digitalfotografering klagar exempelvis på en tidsfördröjning mellan det att de trycker ned avtryckaren tills det att bilden tas. Detta kan förstöra många bra bilder eftersom ögonblicket gått förlorat innan kameran jobbat klart. Det huvudsakliga problemet är förvånansvärt enkelt att lösa.

Som vi nämnt tidigare beräknas exponeringsinställningarna extremt snabbt, men den automatiska fokuseringen kan ta lite mer tid på sig. Linselementen inuti objektivet måste fysiskt flyttas av små servomotorer, vilket tar lite längre tid. I situvationer med dåligt ljus eller svag kontrast tar det ofta betydligt längre tid, eftersom autofocusmekanismen måste jaga fram och tillbaka för att haka tag i något den kan fokusera på till att börja med. Den enkla lösningen är att tänka framåt.

Nästan alla autofocuskameror arbetar efter principen att användaren ger avtryckaren ett lätt tryck. Det är inte tillräckligt mycket för att lösa ut slutaren, men det sätter igång exponeringsmätningen och fokuseringen så att när det är dags att ta bilden är kameran helt startklar. Ett hårdare tryck på avtryckaren ger omedelbar effekt och bilden tas utan fördröjning."

Annons:
Inkanyezi
2012-12-16 20:35
#1

Det är ett mycket snårigt problem du frågar om, och för de allra flesta kompaktkameror är det ett helt felaktigt påstående, det som kommer på slutet. De flesta kompakterna tar inte bilden direkt om man låter dem fokusera först, utan det är ändå en fördröjning, som kan vara olidligt lång, och det gäller inte bara billiga kameror, utan också en del prestigekameror. Ingen av alla de kompaktkameror som jag har provat har kunnat ta bilden direkt när man trycker ner, även om man har hållit knappen nere till tryckpunkten och fått fokusbekräftelse. Inte ens då jag ställer skärpan manuellt på min Canon PowerShot G7 tar den bilden direkt.

Men det är inte hela sanningen. Det finns kameror som kan ta bilden så att man får den till och med utan reaktionstiden för när man trycker ner. De flesta kommer från Casio, men nu har också Nikon gjort ett par såna kameror, J1 och V1. Det går till så att kameran spar bilder hela tiden medan man siktar, och när man trycker ner knappen får man en serie bilder från strax före till strax efter att man tryckte ner knappen. På så sätt har kameran blivit lite tidsmaskin, eftersom den faktiskt tar bilden innan man trycker på knappen.

Men i regel är det så att kompaktkameror och långzoomkameror har fördröjning innan de tar bilden efter att man har tryckt ner knappen, och det gäller också när man har ställt in skärpan.

Upp till toppen
Annons: