Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1641 ggr
Ove555
12/11/12, 10:49 PM

Fokuseringsskiva EG-D till 5D MarkII

Tycker det skulle vara bra att ha rutnät i sökaren.

http://www.dustinhome.se/product/5010596244/canon-fokuseringsskiva-eg-d-eos-5d-mk-ii/?s=c#intcmp=con_sel

Vill gärna veta mer om den och hur man monterar den i kameran.

Annons:
Inkanyezi
12/11/12, 11:17 PM
#1

http://www.focusingscreen.com/work/5d2en.htm

Det är precis likadant när man ska byta på 40D, bara annan skiva.

Det finns en parameter att ställa in i menyerna när man har bytt skiva, för att ljusmätaren ska stämma, så det steget får man inte glömma. den nya skivan ska ha medföljande instruktion om hur den ska ställas in.

MonisN
12/12/12, 1:52 PM
#2

Jag bytte på min 5D mk II och det har jag inte ångrat. Jag har inte ändrat något i menyn och har inte märkt någon skillnad.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Inkanyezi
12/12/12, 7:44 PM
#3

Det är inte säkert att det är särskilt stor skillnad, men olika sökarskivor kan ha olika stort ljusgenomsläpp och dessutom verka något olika med olika brännvidd och bländare, vilket är inprogrammerat i kameran när man ställer in den för den nya sökarskivan i menyn.

Ove555
12/12/12, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja, det ser enkelt ut att byta den där skivan på filmen. Och då förmodar jag att det medföljer en sådan där tång med en ny fokuseringsskiva.

Inkanyezi. Är det inte så då att man ska gå in i menyn och välja 1:Eg-D om man har bytt till den fokuseringsskivan för att ljusmätaren ska stämma?

MonisN
12/12/12, 9:17 PM
#5

ove555, det stämmer att du ska ställa om till Eg-D. Jag missförstod Inkan i hans svar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Ove555
12/23/12, 5:37 PM
#6

Har fått den nya fokuseringsskivan nu. Frågan är om man ska våga sig på att försöka byta den själv eller det är kanske bäst att gå till en fotoaffär och be om hjälp med det?

Har aldrig bytt någon fokuseringsskiva.

Annons:
Inkanyezi
12/23/12, 6:08 PM
#7

Det är struntenkelt. På min Contax RTS har jag gjort det många gånger, och på Canon F1 också. När man plockar bort sökarskivan kommer man också åt att ta bort damm i sökaren.

Följ bara instruktionerna. Ramen snäpper fast upptill i spegelhuset, och den släpper och fälls ner på gångjärnet så att den lägger sig invid spegeln när man lossar spärren, vilket man lätt kan göra med verktyget av plast om det har krokig spets, eller med en nagel.

Man ska aldrig fingra på själva skivan eller på prismat när skivan är borta, och man ska absolut aldrig vidröra spegeln. Den är mycket känslig. Men om man bara pillar där man ska så är det inga problem allt, och jag gör det hellre själv än överlåter det åt någon annan.

Ove555
3/8/13, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vågade mej på att byta den själv nu, det var ganska enkelt, det var bara att fälla ner luckan inne i kameran som fokusseringsskivan ligger på, och sen att ta bort den gamla fokuseringsskivanskivan med hjälp av den medföljande tången. Och sen sätta dit den nya med samma tång (det är en liten plastflik som sticker ut på fokuseringsskivan ungefär 2 mm, som man tar tag i, med den medföljande tången)

När jag tatt bort den gamla fokusseringsskivan var det bara att lägga dit den nya fokuseringsskivan likadant som den gamla , sen fällde jag upp luckan (som fokusseringsskivan ligger på) till det hördes ett knäppande ljud, klart.

Och sen ändrade jag från Eg-S till Eg-D i kamerans meny.

Men tycker det är lite synd att det inte är samma typ av rutnät som rutnätet i live view-läget med 3 rutor på höjden och 3 på bredden.

Här är det fyra rutor på höjden, på bredden börjar det med fyra halva rutor till vänster sen är det fyra hela rutor i mitten, och längst till höger fyra halva rutor.

Jag hade föredragit om det varit likadant som i live view-läget med 3 hela rutor på bredden och med 3 hela rutor på höjden.

Så det nya rutnätet (EGD) ser i grova drag ut så här när man tittar i sökaren, som jag har ritat på bilden.

Upp till toppen
Annons: